De tekst op de voorkant is MONE NOV AVREA ORDIN TRANSISSVLANIA, of in goed Nederlands 'Nieuwe gouden munt van de staten van Overijssel', en op de achterkant NISI TV DOMINE NOS SERVAVERIS FRVSTRA, wat zoveel betekent als 'Indien Gij, o Heer, ons niet behoudt, is het al vergeefs.
Deze munt is op de Vlaamse muntvoet geslagen, wat betekent dat het gewicht lager is dan de normale nobels. Ik heb nergens kunnen vinden wat deze specifieke munt zou moeten wegen, maar de nieuwe Vlaamse nobels in de 15e eeuw zaten op 6.73 gram (normale nobels zitten op 7.65 gram). Deze zit op 6.66 gram, en is dus mooi op gewicht.
De Nederlandse nobels zijn imitaties van de Engelse nobels, welke sinds het midden van de 14e eeuw in redelijke getalen geslagen zijn. Dat waren de eerste gouden munten die in Engeland op redelijke schaal geslagen werden. De eerste nobels zaten op 9 gram, maar in de loop der jaren is dat gewicht een paar keer naar beneden bijgesteld.
Deze Engelse nobels werden tot ongeveer 1460-1470 geslagen, maar sinds 1430 in steeds lagere aantallen doordat ze op het vasteland meer waard waren dan in Engeland. Daarom werd in 1464 de waarde verhoogd van 80 naar 100 pence. Tegelijkertijd werd er een nieuwe nobel, de rozenobel geintroduceerd. Deze heeft het echter niet lang volgehouden, want deze is na 1470 niet meer aangemunt.
Vanwege zijn hoge en stabiele goudgehalte werden deze munten snel een referentiemunt in de Engels-Nederlandse handel. Deze nobels mochten echter regelmatig niet uitgevoerd worden (omdat er teveel uitgevoerd werden door het verschil in waarde in Europa en in Engeland?), waardoor er talrijke imitaties in de Nederlanden verschenen.
Ik heb nog niet veel info gevonden over de nobels in de Nederlanden, maar wanneer ik meer interessante dingen zie zal ik het aanvullen. En wie meer info heeft mag het natuurlijk ook posten!