Prinsendaalder 1584 variant

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Rudi
Aankomend lid
Aankomend lid

Prinsendaalder 1584 variant

Bericht door Rudi » 07 jul 2012, 21:30

Ik heb een vraag over een variant van de Prinsendaalder (Holland, 1584). Bij mijn munt snijdt het zwaard de tekst voor de letters ES terwijl dit (als ik het goed begrijp) voor de S moet zijn. Ik kan nergens nadere info over deze variant vinden. De enige plek waar ik hem ben tegengekomen is afgedrukt in de 'Standard Price Guide to World Crowns & Talers' van Davenport (1981).

Ik ben geïnteresseerd of anderen ook exemplaren met deze variant hebben? En of het alleen bekend is bij de 1584 of ook bij andere jaren.

m.vr.gr,
rudi
1584 Davenport Price guide pagina 458.jpg
1584 Prinsendaalder_a.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Robin
Moderator
Moderator

Re: Prinsendaalder 1584 variant

Bericht door Robin » 07 jul 2012, 21:48

Ik vind geen info over deze variant in de CNM van 2009, in Verkade of in het Handboek Prov. Muntslag van Purmer en van der Wiel.
Zal uiterst zeldzaam zijn.
Groet, Robin.
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 07 jul 2012, 22:02

Komt deze munt bij Mevius weg? Mevius had precies dezelfde munt een tijdje op voorraad en gaf in de beschrijving al aan dat deze uitvoering afweek van de normale. Ik heb deze versie overigens wel eerder en later gezien. Maar hij zal zeker zeldzamer zijn dan de "gewone" variant. Bij Mevius stond de munt voor 600 euro op de site, niet duurder dan een een normale variant in dezelfde kwaliteit.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 07 jul 2012, 22:38

Hier een exemplaar van Gijs Henzen:
Afbeelding
Henzen heeft het niet over waar het zwaard het motto doorsnijdt, maar wel over ZEEL en ZEL .
Ik ken beide varianten E en ES , komen volgens mij bij alle provincies voor, dwz. Zeeland - Holland - Gelderland - West Friesland en Utrecht,
ik heb er eigenlijk nooit verder aandacht aan besteedt.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 08 jul 2012, 00:26

Ik heb het idee dat de tekst varianten bij het grote provinciale zilver veel minder snel aanleiding zijn voor een forse prijsverhoging.. dit in tegenstelling tot het kleinere zilver van dezelfde periode..
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Rudi
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Rudi » 08 jul 2012, 21:31

Dank voor de info. Op zich interesseert met het niet eens zoveel of zo'n variant nu wel of niet meerwaarde heeft. Het gaat me er vooral om om te begrijpen waarom zo'n variant met afwijkende tekst sowieso bestaat. Zou het een eerste versie kunnen zijn? Of is er (alleen in 1584 of ook in andere jaren?) met verschillende stempels gewerkt? Of is het gewoon een 'dom' foutje van de stempelmaker?

groet, rudi

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 09 jul 2012, 09:33

Er werd in die tijd vaak met letter(deel)ponsoenen gewerkt om het moederstempel te fabriceren.
Het is mogelijk dat Gerard van Bylaer (stempelsnijder 1573-1617) bij het maken van een nieuwe moederstempel met zijn letters wat ongunstig uitkwam, hoewel ik dit een elegantere uitvoering vind dan de 'normale'.
Een werkelijke stempelsnijdersfout is het zeker niet, want daartoe reken ik alleen (al dan niet herstelde) fouten in de tekst of in het jaartal.
Prachtig ontwerp overigens. :klap:

Groet, Robin

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 okt 2013, 11:49

Ook in 1591 zijn er in Zeeland Prinsendaalders geslagen waarbij het zwaard tussen de T en de E (CONFIDENT-ES) staat gepositioneerd. Ook deze zie je niet zo vaak als de normale uitvoering waarbij het zwaard tussen de E en S staat.
Het zijn maar kleine details natuurlijk maar ik vind dit wel het aantrekkelijke van al dat handwerk wat de muntslag toen nog was.
Afbeelding
Afbeelding

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 30 sep 2017, 12:44

Jan W schreef:Ook in 1591 zijn er in Zeeland Prinsendaalders geslagen waarbij het zwaard tussen de T en de E (CONFIDENT-ES) staat gepositioneerd. Ook deze zie je niet zo vaak als de normale uitvoering waarbij het zwaard tussen de E en S staat.
Het zijn maar kleine details natuurlijk maar ik vind dit wel het aantrekkelijke van al dat handwerk wat de muntslag toen nog was.
Het volgende exemplaar, een Prinsendaalder 1591 Zeeland, kwam bij mij afgelopen week binnen:
Prinsendaalder 1591 Zeeland..jpg
Bij dit type staat ook het zwaard tussen de E en de S, maar het bijzondere aan dit stempel is dat het omschrift onder de elleboog doorloopt i.p.v. dat de tekst door de elleboog gescheiden wordt.
Dit type was ik nog niet eerder tegengekomen.

Groet, Cor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 30 sep 2017, 13:04

Wat een mooie prinsendaalder Cor. :dizzie:
Mooie aanwinst weer.
Groeten Luc. :D

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 30 sep 2017, 14:15

Dankje Luc, over het algemeen zijn de Prinsendaalders van Zeeland qua stempels en slag wat onzorgvuldig, echter aan dit stempel en slag is duidelijk meer zorg besteed.

Groet, Cor.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 30 sep 2017, 17:39

C.vanderLey schreef:Dankje Luc, over het algemeen zijn de Prinsendaalders van Zeeland qua stempels en slag wat onzorgvuldig, echter aan dit stempel en slag is duidelijk meer zorg besteed.
Groet, Cor.
Mooie prinsendaalder Cor. :thumb up: En inderdaad een stukje zorgvuldiger geslagen dan mijn exemplaar. En dat terwijl ze gewoon uit hetzelfde jaar komen. De stempels wijken duidelijk af, niet alleen de belettering maar ook het portret.

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 30 sep 2017, 18:49

Jan W schreef:Mooie prinsendaalder Cor.
Dankje Jan.
Jan W schreef:De stempels wijken duidelijk af, niet alleen de belettering maar ook het portret.
Klopt, en dat vind ik nou zo mooi aan het verzamelen van dit soort stukken.
Nu is dit exemplaar geslagen met een portret wat ook wel beschouwd wordt als Willem de Zwijger en lijkt het mij ook wel mooi om daar eens één met het portret van Prins Maurits aan te kunnen toevoegen.
Echter zal dat een stukje lastiger zijn.... :knipoog:

Groet, Cor.

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 30 sep 2017, 19:26

Wat een prachtige munt ! :klap: :kwijl:
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”