Nieuw lid

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Patvk Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Nieuw lid

Bericht door Patvk » 03 apr 2021, 19:57

Hallo,
Mijn naam is Patrick uit Zeeland en als beginnend verzamelaar leek het me verstandig om lid te worden van dit forum om zo de kennis op te doen en te leren van de ervaren verzamelaars hier.
Ik ben begonnen met verzamelen van juliana munten en heb die, op een paar zilveren guldens na, compleet.

Verder met het volgende tijdperk en ben ik uitgekomen op provinciaal. Puur omdat ik die veel mooier vind.

Ik heb daar inmiddels van:
leeuwendaalder 1640 gelderland
rijksdaalder 1620 zeeland
dukaat 1763 utrecht

Verder heb ik nog een paar guldens van 1713 en 1794

Tevens heb ik hier op het forum een aantal verhalen gelezen over vervalsingen en dat beangstigd me wel iets, omdat ik totaal geen idee heb hoe ik die kan herkennen en daar zal ik me nog wat verder in moeten verdiepen. Ik hoop hier een hoop te leren van de goeroeā€™s alhier.

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Nieuw lid

Bericht door sjors-sjors » 03 apr 2021, 21:33

Hoi Patrick,

Van harte welkom! Vervalsingen kunnen hartstikke eng zijn, en het gros van de verzamelaars heeft zich al wel eens in de luren laten leggen. Zelfs de meest ervaren gebeurt het.

Gelukkig is er al veel over geschreven, dus probeer inderdaad kennis op te doen via catalogussen, artikelen en het internet. En tot die tijd helpen we je graag waar kan :thumb up:

En oja, mijn hart gaat er wel sneller van kloppen als je Leeuwendaalders mooi vind 8):

Patvk Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Patvk » 03 apr 2021, 21:58

Dank je wel Sjors.
Leeuwendaalders behoren inderdaad wel tot de favorieten, maar heb het idee dat die vrij schaars zijn. Ik kom ze toch niet veel tegen op de markt (de betaalbare dan). Of heb jij ze allemaal? šŸ˜€

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 03 apr 2021, 23:58

Allemaal zou ik niet durven zeggen, maar stiekem al wel een boel. Verzamel ze op jaar.

Betaalbaar is uiteraard relatief. Ik vind dat Leeuwendaalders goed te vinden zijn en in grote aantallen te koop. In elke grotere Nederlandse veiling zitten ze wel en de diverse (online) handelaren hebben er ook vrijwel altijd in de voorraad zitten.

Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 » 04 apr 2021, 10:50

Ik sluit me bij Sjors aan. Het is maar wat je verstaat onder betaalbaar maar er zijn genoeg Leeuwendaalders te vinden beneden de ā‚¬100, zelfs nog wel in nette kwaliteiten. Ik heb er twee in mijn verzameling. Zelf vind ik Zilveren Rijders ook erg mooi, maar die zijn over het algemeen een stuk duurder :knipoog:

Bram VDV Belgiƫ
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Bram VDV » 04 apr 2021, 12:13

Welkom op het forum Patrick!

Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan » 04 apr 2021, 12:48

Welkom

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 04 apr 2021, 15:51

welkom!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka en Zwitserland

verhoeven jos Belgiƫ
Senior lid
Senior lid

Bericht door verhoeven jos » 07 apr 2021, 16:03

Welkom, veel verzamelplezier
Vriendelijke groeten
Jos

Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken

Terug naar ā€œProvinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiekā€