Het forum heeft een grote update ondergaan. Het traditionele munthunter logo komt binnenkort weer terug. De forummarkt en kalender krijgen een eigen forum. Indien er foutmeldingen plaatsvinden, graag deze aan Atox melden of emailen naar atoxhybrid@gmail.com.

Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Gebruikersavatar
Nieuwemunt
Donateur
Donateur
Berichten: 384
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:27
eBay: http://
Locatie: Noord-Holland, dichtbij de kust!

Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Bericht door Nieuwemunt » 01 jun 2016, 21:54

Beste leden,

Ik heb hier een zeer fraaie duit uit Utrecht. Is dit een wijziging van het jaartal ? Ik denk aan een jaartalwijziging 1735/1755. Of heeft iemand een andere mening ? Alvast bedankt.
image.jpeg
image.jpeg
Groeten NM
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

Melcoins
Donateur
Donateur
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 dec 2013, 20:44
eBay: http://

Re: Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Bericht door Melcoins » 01 jun 2016, 23:01

Nieuwemunt schreef:Beste leden,

Ik heb hier een zeer fraaie duit uit Utrecht. Is dit een wijziging van het jaartal ? Ik denk aan een jaartalwijziging 1735/1755. Of heeft iemand een andere mening ? Alvast bedankt.
image.jpeg
image.jpeg
Groeten NM
Is er een duit van 1735 bekend?

Mvgr,

Mel

Gebruikersavatar
Nieuwemunt
Donateur
Donateur
Berichten: 384
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:27
eBay: http://
Locatie: Noord-Holland, dichtbij de kust!

Re: Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Bericht door Nieuwemunt » 02 jun 2016, 06:45

Volgens mij niet :lach: maar kan geen andere cijfer maken van de eerste 5.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

Melcoins
Donateur
Donateur
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 dec 2013, 20:44
eBay: http://

Re: Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Bericht door Melcoins » 02 jun 2016, 22:57

Nieuwemunt schreef:Volgens mij niet :lach: maar kan geen andere cijfer maken van de eerste 5.
Even verder gezocht. Vergelijk hieronder eens die bij MPO zijn geveild. Volgens de beschrijving zien zij er ook een 3 in. De (9) tussen haakjes zal wel een verwijzing naar het enige jaar - 1739 - waarvan een duit bekend is. Een 9 zie ik namelijk niet. Of bedoelt men dat er stempels in 1739 niet zijn afgemaakt - 173 - en alleen de 3 is gewijzigd en de tweede 5 toegevoegd? Beetje mistig allemaal.

Ik ben benieuwd wat andere forum leden ervan denken...

Mvgr

Mel


MPO Auctions
http://www.mpo.nl/
Auction Lot Date Estimate Result
Auction 48 1658 (« | ») 24. November 2015 - 70 EUR
Description
Utrecht Provincie (1581-1795) - Utrecht Stad - Duit 1755 OVERSLAG 173(9) (CNM 2.44.21 / PW 5111.2) - PR/UNC / mooi exemplaar met originele kleur

MPO Auctions
http://www.mpo.nl/
Auction Lot Date Estimate Result
Auction 46 1267 (« | ») 20. May 2015 - 210 EUR
Description
Utrecht Provincie (1581-1795) - Utrecht Stad - Duit 1755 (CNM 2.44.21 / PW 5111) - UNC / mooi exemplaar met originele kleur

MPO Auctions
http://www.mpo.nl/
Auction Lot Date Estimate Result
Auction 42 1405 (« | ») 21. May 2014 - 130 EUR
Description
Utrecht Provincie (1581-1795) - Utrecht Stad - Duit 1755 OVERSLAG (CNM 2.44.21 / PW 5111.2) - PR / mooi exemplaar met originele kleur

Jan W
Donateur
Donateur
Berichten: 3256
Lid geworden op: 29 dec 2011, 00:05
eBay: http://

Re: Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Bericht door Jan W » 03 jun 2016, 10:25

Melcoins schreef:Even verder gezocht. Vergelijk hieronder eens die bij MPO zijn geveild. Volgens de beschrijving zien zij er ook een 3 in. De (9) tussen haakjes zal wel een verwijzing naar het enige jaar - 1739 - waarvan een duit bekend is. Een 9 zie ik namelijk niet. Of bedoelt men dat er stempels in 1739 niet zijn afgemaakt - 173 - en alleen de 3 is gewijzigd en de tweede 5 toegevoegd? Beetje mistig allemaal.

Ik ben benieuwd wat andere forum leden ervan denken...
Mvgr
Mel
Volgens http://www.duiten.nl zijn er maar liefst 11 (!) verschillende overslagen bekend van andere jaren over 1739... Dat zijn wel heel veel jaartalwijzigingen van één jaar.
Of er zijn in 1739 veel stempels aangemaakt met alleen 173_ of er is iets anders aan de hand.

Als ik naar de foto's van het exemplaar uit 1739 kijk dan zie ik een behoorlijk uitgewerkte 3 (http://www.duiten.nl/fotos/duit%20Utrecht%201739.jpg)
duit Utrecht 1739.jpg
En dan van die uitgewerkte 3 alleen een klein opstaand streepje terugzien in de 5? Ik denk eerder dat de stempelsnijder de 5 aanzette in het stempel en zich bedacht dat deze toch iets meer naar links moest. Sowieso heb ik mijn twijfels bij veel foto's van die elf overslagen. Misschien is het ook wel een beetje wishful thinking? :knipoog:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W
Donateur
Donateur
Berichten: 3256
Lid geworden op: 29 dec 2011, 00:05
eBay: http://

Re: Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Bericht door Jan W » 03 jun 2016, 21:33

Op Catawiki wordt er trouwens ook eentje aangeboden: http://veiling.catawiki.nl/kavels/59857 ... eld-in-cnm

Die overslag ziet er weer iets anders uit?

Richardddd
Lid
Lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 14 nov 2012, 17:16
eBay: http://
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Bericht door Richardddd » 03 jun 2016, 22:18

Jan W schreef:Op Catawiki wordt er trouwens ook eentje aangeboden: http://veiling.catawiki.nl/kavels/59857 ... eld-in-cnm

Die overslag ziet er weer iets anders uit?

Deze duit is inderdaad weer wat anders dan de eerder getoonde jaartalwijzigingen, rechts in het midden van de eerste 5 lijkt wel ook een restant van een 4 te zitten. Ik zou zowat willen zeggen een jaartalwijziging 1755/45. Geen idee of dit wel een bekende jaartalwijziging is.

Gr., Richard

Melcoins
Donateur
Donateur
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 dec 2013, 20:44
eBay: http://

Re: Duit Utrecht jaartalwijziging ? 1755

Bericht door Melcoins » 05 jun 2016, 16:24

Volgens http://www.duiten.nl zijn er maar liefst 11 (!) verschillende overslagen bekend van andere jaren over 1739... Dat zijn wel heel veel jaartalwijzigingen van één jaar.
Of er zijn in 1739 veel stempels aangemaakt met alleen 173_ of er is iets anders aan de hand.
[/quote]

Stom van mij om niet gelijk bij duitne.nl te kijken. Blijf benieuwd wat de achtergrond is van de vele overslagen.

Mvgr,

Mel

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”