Zeer zeldzame misslag

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Zeer zeldzame misslag

Berichtdoor mastr87 » 05 Jan 2016, 21:06

Ik heb een zeer zeldzame misslag in bezit waar ik een aantal vragen over heb. Het gaat om een twee euromunt met een dubbele stempelslag aan de achterzijde en een flink stuk extra materiaal. Het aparte is echter dat de tweede slag in spiegelbeeld is gedaan. Mijn theorie is dat deze tweede slag is gebeurd door een vastzittende twee euromunt in de muntpers. Hierdoor is de munt waarschijnlijk nog een keer geraakt door een andere twee euromunt. Toch heb ik een aantal vragen hierover.

Heeft iemand eerder een soortgelijke misslag gezien?
Hoeveel is deze munt waard?
Wat is jullie theorie over deze munt?

ik vind het zelf een zeer leuk en apart muntje.
Bijlagen
DSCN1914.JPG
DSCN1914[1].jpg
DSCN1907.JPG
mastr87
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Re: Zeer zeldzame misslag

Berichtdoor llinde » 05 Jan 2016, 22:02

Ik vind je theorie heel onwaarschijnlijk.
Als er een munt zou zijn blijven hangen in de pers dan moet die dus ook compleet omgekeerd zijn in de pers, anders had je immers de tweede slag met de andere zijde gehad.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 05 Jan 2016, 22:23

Luit heeft gelijk maar stel dat in theorie de munt was gaan omdraaien, dan zou ik verwachten dat ook op de buitenste ring sporen zouden moeten zitten en niet alleen op het binnenste gedeelte. De hele munt wordt dan "dubbel" geslagen.

Een andere theorie kan zijn dat een binnenplaatje losraakte en nogmaals mee werd geslagen. Maar dan is het wel ontzettend toevallig dat deze precies op het andere binnenste muntplaatje is gevallen.
Nog een andere theorie: iemand heeft het binnenste plaatje verwijderd, daar een ander overheen heeft geplaatst en met flinke kracht de boel op elkaar geperst. Waarna het plaatje weer in de buitenring is gedaan.

Heb je ook een foto van de achterzijde? Je kunt trouwens ook met de munt naar de KNM gaan om te vragen wat hier aan de hand is geweest.
Jan W
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor Martin » 06 Jan 2016, 12:59

mastr87 schreef:Heeft iemand eerder een soortgelijke misslag gezien?
Hoeveel is deze munt waard?
Wat is jullie theorie over deze munt?

Deze doet me erg denken aan een munt die ik heb beschreven in viewtopic.php?f=76&t=14771. Dat was een exemplaar dat gewoon in de roulatie is geweest voordat die er uit werd gepikt op enig moment. Zelf heb ik die munt via MP gekocht destijds waar er heel weinig interesse voor bestond, dit in tegenstelling tot andere vormen van misslagen. Een pannekoek of stripeinde leveren in ieder geval meer op dan de 5 euro die ik er toen voor heb betaald!
De theorie van een 'gemaakte munt' door middel van inpersing gaat in ieder geval niet op omdat dan de letters in spiegelbeeld zouden moeten zijn weergegeven. Ik ben ook nieuwsgierig naar de achterkant van de munt maar verwacht dat die geen onregelmatigheden vertoont. De 'slenk' (weggezakte gedeelten in het oppervlak van de kern) geeft wel aan dat het materiaal niet homogeen van samenstelling was waardoor vliesvorming niet ondenkbeeldig is.
Een mooie mislukkeling kortom :thumb up: .

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Gebruikers-avatar
Martin
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Venezuela Venezuela 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 06 Jan 2016, 13:15

Martin schreef:De theorie van een 'gemaakte munt' door middel van inpersing gaat in ieder geval niet op omdat dan de letters in spiegelbeeld zouden moeten zijn weergegeven.

Mastr87 geeft in zijn eerste bericht juist aan: Het aparte is echter dat de tweede slag in spiegelbeeld is gedaan.
Jan W
Donateur
Donateur

eBay: http://

Terug naar Misslagen, varianten en andere afwijkingen