50 cent - duitsland - misdruk??

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

50 cent - duitsland - misdruk??

Berichtdoor timsun28 » 02 Mei 2015, 12:42

Beste lezers,

Ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat ik het in de goede rubriek heb geplaatst en dat dit niet al een heel bekend fenomeen is.

Na Koningsdag 2015 ben ik mijn geld gaan tellen dat ik verdient had en kwam een speciaal 50 cent muntje tegen.
Op de munt kant is een duidelijke groeve te zien in de vorm van een rondje, ik vroeg mij af of dit een bekende fout is of dat het hier om een valse munt gaat of een zeldzame misslag is.
De munt komt uit Duitsland, 2002 A 50 cent.
Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Timo
timsun28
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Re: 50 cent - duitsland - misdruk??

Berichtdoor llinde » 02 Mei 2015, 13:05

Timo,

Om er meer over te vertellen is het handig als je er wat meer over kunt vertellen.
Zoals:
hoe groot is de munt?
Is de munt magnetisch?
Hoe zwaar is de munt? Liefst op 0.1g nauwkeurig.
Wat is precies de kleur?

Zo op het eerste gezicht lijkt het eerder op een zwaar beschadigde munt dan een misslag, maar uitsluiten dat het een misslag is kan ik nog niet.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor timsun28 » 02 Mei 2015, 13:13

llinde schreef:Timo,

Om er meer over te vertellen is het handig als je er wat meer over kunt vertellen.
Zoals:
hoe groot is de munt?
Is de munt magnetisch?
Hoe zwaar is de munt? Liefst op 0.1g nauwkeurig.
Wat is precies de kleur?

Zo op het eerste gezicht lijkt het eerder op een zwaar beschadigde munt dan een misslag, maar uitsluiten dat het een misslag is kan ik nog niet.

Luit

diameter van 2,3 cm
Niet magnetisch
de munt is 8 gram, ik heb alleen op het moment geen weegschaal bij de hand die nauwkeuriger kan aangeven, excuses daarvoor.
En de kleur is voor mijn ogen gewoon goud kleurig, maar ik denk niet dat u het zo bedoelt, hoe zou ik dit anders kunnen noemen?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,

Timo
timsun28
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor llinde » 02 Mei 2015, 13:33

timsun28 schreef:En de kleur is voor mijn ogen gewoon goud kleurig, maar ik denk niet dat u het zo bedoelt, hoe zou ik dit anders kunnen noemen?

Bedoel je met gewoon goudkleurig dezelfde kleur als een normale 10, 20 of 50 cent? Op de foto lijkt deze namelijk minder geel.
Het goudkleurige van bijvoorbeeld een 1 of 2 euro ziet er wat anders uit, ik bedoel dus eigenlijk "Lijkt de kleur op een andere munt?"

Niet magnetisch betekent in ieder geval dat het geen 50 cent is die op een 1 of 2 euro muntplaatje is geslagen.
De diameter die jij noemt is te klein voor een 50 cent en zou beter passen bij 1 euro.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor timsun28 » 02 Mei 2015, 13:48

llinde schreef:
timsun28 schreef:En de kleur is voor mijn ogen gewoon goud kleurig, maar ik denk niet dat u het zo bedoelt, hoe zou ik dit anders kunnen noemen?

Bedoel je met gewoon goudkleurig dezelfde kleur als een normale 10, 20 of 50 cent? Op de foto lijkt deze namelijk minder geel.
Het goudkleurige van bijvoorbeeld een 1 of 2 euro ziet er wat anders uit, ik bedoel dus eigenlijk "Lijkt de kleur op een andere munt?"

Niet magnetisch betekent in ieder geval dat het geen 50 cent is die op een 1 of 2 euro muntplaatje is geslagen.
De diameter die jij noemt is te klein voor een 50 cent en zou beter passen bij 1 euro.

Luit

Ik heb een scan gemaakt van de 50 euro centen, misschien zijn ze zo wat duidelijker zichtbaar.
Ik heb er een aantal extra 50 centjes erbij gelegd om te vergelijken.
Volgens mij is de diameter niet heel anders dan die van de andere 50 centjes.
En de kleur is naar mijn mening niet veel anders dan normale 50 eurocenten.
Wat ik zo raar vind aan de munt is het rondje, maar ook er een heel deel mist van de voorkant (bijvoorbeeld een deel van Europa.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Timo
timsun28
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor llinde » 02 Mei 2015, 14:12

Ik hou het op een "mishandelde" munt, vooral omdat het lijkt op een normaal 50 cent muntplaatje en deze afwijking eigenlijk alleen maar na het slaan van de munt kan zijn ontstaan.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Martin » 02 Mei 2015, 17:36

timsun28 schreef:Wat ik zo raar vind aan de munt is het rondje, maar ook er een heel deel mist van de voorkant (bijvoorbeeld een deel van Europa.

Timo

Zoals ik het zie is het een mishandelde munt zoals ok Luit al opmerkte. De ring is duidelijk een afdruk van een buisje of zo met een afgeschuinde binnenkant. Een harde klap met een modale huis- tuin- en muntenhamer is voldoende om en dergelijke indruk te maken. Dat er een deel van de achterkant wegvalt, b.v. van de landkaart, komt doordat de 'stempel' doordrukt. Datzelfde zie je bij munten die van een klop voorzien zijn (hetzelfde effect maar dan met een muntstempel oftewel 'ponsoen' gedaan). Ook daar is de afbeelding aan de andere zijde afgezwakt of helemaal verdwenen.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Gebruikers-avatar
Martin
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Venezuela Venezuela 
eBay:

Berichtdoor verzamelaar111 » 21 Feb 2016, 22:20

wil hem wel
verzamelaar111
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor resparvae » 22 Feb 2016, 10:49

Naar mijn idee ook een stukje huisvlijt.
Echter de maten en gewichten kan ik niet thuisbrengen, maar misschien zijn de meetinstrumenten onnauwkeurig.
Goudkleur (Nordic Gold) en afwezigheid van magnetisme geven de doorslag dat dit een bewerkte 50 Cent munt is.

Groet
Thomas
Gebruikers-avatar
resparvae
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar Misslagen, varianten en andere afwijkingen