Noorwegen, 10 Ore 1941/1

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Noorwegen, 10 Ore 1941/1

Berichtdoor $and€r » 14 Okt 2014, 20:09

Hier is een 2de poging nodig geweest om de 1 in de juiste positie te krijgen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
$and€r
Donateur
Donateur

eBay: http://

Re: Noorwegen, 10 Ore 1941/1

Berichtdoor Stephan O » 15 Okt 2014, 06:54

Het is enkel de 1 die twee keer is geslagen. Dat doet mij afvragen hoe deze munt is geslagen.

Vast staat dat het stempel in eerste instantie slecht is gesneden(de te lage 1), maar hoe hebben ze dit opgelost?

1: hebben ze elke munt na het slaan nog bewerkt met een losse 1(net zoals je van die inktstempels kan kopen met losse cijfers)?
Dat lijkt me erg bewerkelijk.
2: hebben ze de stempel na het slaan bijgesneden en de munten nogmaals geslagen?
Lijkt me ook niet eigenlijk, want je ziet alleen de afwijking bij de 1, en nergens anders een dubbele slag.
3: hebben ze de stempelfout ontdekt voor het slaan van de munten en deze vervolgens bijgesneden naar een betere 1?
Klinkt mij toch wel het meest logisch.

Nu ik bovenstaande zo aan het typen ben, is mijn vraag eigenlijk al beantwoord...
soms is het best handig om gewoon je vraag en gedachten uit te typen om vervolgens zelf het antwoord te vinden ;)

Gr, Stephan

PS: Toch post ik dit bericht omdat ik er (alsnog) volkomen naast kan zitten.
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 179/368 CC (48,6%) + 157/335 'Normaal' (46,9%) Totaal: 336/703 stuks (47,8%)
ForumLid: #1080
Winnaar van de niet gespeelde munthunter-WK 2014 voetbalpool
Derde in de munthunter-EK 2016 voetalpool
Vijfde in de munthunter-Vrouwen EK 2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
Stephan O
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Re: Noorwegen, 10 Ore 1941/1

Berichtdoor $and€r » 15 Okt 2014, 13:17

Ik denk inderdaad de 1 er later ingeslagen is.. Het was niet ongewoon om stempels alvast klaar te hebben met een gedeelte van het jaartal zoals "194" of "19"..

Hoe het proces is hoe een stempel exact gemaakt word is me ook nog niet helemaal duidelijk.. Volgens mij verschilt dat ook met het ene of andere munthuis.. Als 'bijverzameling' heb ik wat "doubled die" munten, en daaruit blijkt dat ook wel..
In onderstaand voorbeeld een Noorse 1 Krone met het jaartal 1949.. Een gedeelte is tijdens het maken v/h stempel er dubbel opgekomen..

Met wat rode pijlen heb ik aangegeven waar het dubbele het best te zien is.. Vooral bij de A is het duidelijk en bij die verticale strepen bij die 2 ## van het cirkel element om de uitboring..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
$and€r
Donateur
Donateur

Terug naar Misslagen, varianten en andere afwijkingen