Bizarre misslag Beatrix guldenperiode

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bizarre misslag Beatrix guldenperiode

Bericht door Koevoets numismatics » 09 nov 2014, 10:21

In een lotje Beatrix dat ik gisteren kocht bij AA Muntveilingen (Theo Peters) in Amsterdam zat deze bizarre misslag.

Er is zoveel mis met deze munt dat ik denk dat deze bewust is gemaakt door een medewerker van de KNM en naar buiten is gesmokkeld.

De munt is geslagen op een goudkleurig muntplaatje van 9,349 gram, met een doorsnede van ongeveer 30,5mm (29,75*31,33mm ovaal).
Aan de ene zijde is incuse de afdruk van de kopzijde van vermoedelijk een rijksdaalder te zien.
Aan de andere zijde de afdruk van 23mm van de kopzijde van een 5 gulden munt.
De munt heeft een gladde rand met randschrift GOD * ZIJ * MET * ONS *
De munt is gewokkeld.

Deze combinatie lijkt me in het normale productieproces onmogelijk.
109750_600.jpg
109749_600.jpg
109751.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Re: Bizarre misslag Beatrix guldenperiode

Bericht door dutchgalego » 09 nov 2014, 10:34

Bizarre munt en toch een mooie collectors item! :wtf:

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 09 nov 2014, 12:01

Een bizarre 'misslag' (?) die niet uniek is (zie http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... =mympBuyer)...

Het muntplaatje is duidelijk groter dan de muntstempel en dat verschijnsel treedt niet op door het wokkelen dus ook ik ga uit van een maaksel. Wel een super vondst :thumb up: .

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 09 nov 2014, 12:32

Toch jammer dat hij niet zo uniek is.... :sad:

Ik denk toch wel waardevol. Nog geen idee via welk kanaal ik deze ga verkopen. Marktplaats, Ebay vanaf 1 cent, Ebay met startprijs of laten veilen door MPO?

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 09 nov 2014, 12:45

Na wat extra onderzoek denk ik toch dat het een echte misslag is van een 5 guldenmunt.

Als iemand zou kunnen bevestigen dat de kartelrand als laatste wordt aangebracht is dat des te aannemelijker.

9,349 gram is eigenlijk 0,1 gram te zwaar, maar dat zou wel binnen de toleratie kunnen vallen. Tenzij de kartelrand niet gestempeld maar gestanst wordt, dat zou het gewicht wel direct verklaren.

Als er twee vijfjes samen in de pers komen, dan krijg je wel een behoorlijke uitstulping waarbij het incuse deel wel wordt uitgerekt.

Zie ook het exemplaar dat bij MPO is geveild op 17 mei 2013, veel kenmerken komen overeen, al gaat het hier om de andere zijde en is deze ingescheurd.

Het lijkt erop of we ook meteen een waarde hebben, zo rond de 100 Euro.

http://www.sixbid.com/browse.html?aucti ... lot=751891

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 nov 2014, 12:54

Leuke vondst in ieder geval.

Hoe was het trouwens op de veiling? Ik ben er twee jaar geleden zelf een keer geweest en een aantal leuke munten aangeschaft. Mijn adres achtergelaten voor toezending van de volgende catalogus maar nooit meer wat gehoord.., ook niet nadat ik later er nog eens een mailtje aan waagde toen de veiling erop al weer geweest was. :sad:

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 09 nov 2014, 13:31

Was voor mij wel de moeite waard. Er was heel wat koninkrijk in mooie kwaliteit. Voor mij ging het meeste provinciaal en koninkrijk te hoog weg, ik wil ook graag nog wat verdienen. :knipoog:

Toch een mooi album kunnen kopen, niet heel goedkoop, maar wel met een gulden 1906, een kwartje 1898 en een hele mooie gulden 1910 erin.

Voor buitenlandse munten waren wat minder liefhebbers, daar heb ik echt wat leuke dingen kunnen kopen voor een zacht prijsje.

Niet verstandig van Theo om jou geen catalogus te sturen, als ik veilinghouder was dan zou ik jou er graag bij hebben Jan!

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 09 nov 2014, 16:30

Ik heb deze afgekeurde misslag ook in mijn collectie zitten, volgens mij een keer van een forumlid gekocht.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 09 nov 2014, 16:57

Als je geen haast hebt dan zou ik hem laten veilen bij de MPO maar dat is pas in mei volgend jaar volgens mij.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

De Muntkraam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door De Muntkraam » 13 nov 2014, 23:03

Koevoets numismatics schreef:Toch jammer dat hij niet zo uniek is.... :sad:

Ik denk toch wel waardevol. Nog geen idee via welk kanaal ik deze ga verkopen. Marktplaats, Ebay vanaf 1 cent, Ebay met startprijs of laten veilen door MPO?
Jan,

Ik heb de munt ook gezien tijdens de kijkdag van Theo en wist ook niet echt wat ik ervan moest denken.
Toevallig zat Jacco van de MPO tegenover mij en heb toen maar om zijn expertise gevraagd omtrent deze munt en vertelde mij dat het wel degelijk om een misslag ging.
Dus op naar de MPO over enkele weken......

Hansafloep.
Bankbiljettenverzamelaar, wat een leuke hobby.

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 13 nov 2014, 23:25

Een leuke misslag, maar absoluut niet uniek of enorm bijzonder.
Sterker nog, ik heb soieso een 12 tal verschillende exemplaren in deze vorm gezien.

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 14 nov 2014, 10:27

Inderdaad niet heel uniek, die van mij, Sander heeft er een dus, dan nog eentje op Marktplaats. Ron heeft er zelfs 12 gezien.

Daarom verkoop ik hem ook gewoon zelf.

Ik ga er van uit dat ik zelf op Ebay vanaf 1 cent een opbrengst kan genereren die hoger is dan wanneer ik hem inlever daar min de kosten. Unieke of heel dure stukken laat ik wel eens daar veilen.

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”