20 euro misdruk. Witte strook op achterzijde.

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op biljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet

Moderator: Arjena3

20euromisdruk
Aankomend lid
Aankomend lid

20 euro misdruk. Witte strook op achterzijde.

Bericht door 20euromisdruk » 08 apr 2018, 22:30

Beste Forumleden.

Ik heb eerlijk gezegd geen verzamelaar of muntenkenner.
Wel ben ik in bezit geraakt van een 20 euro biljet met een fout erin. Wat ik eruit begrijp wordt dit een misdruk genoemd.

Heeft iemand van jullie een idee waar ik dit het beste te koop kan aanbieden? Want als ik op internet beetje rond kijk is het best byzonder.
En daarom ook wel wat waard.

Alvast bedankt!

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 20 euro misdruk. Witte strook op achterzijde.

Bericht door Jan W » 09 apr 2018, 09:56

Een foto erbij zou mooi zijn. Dan kunnen de papiergeld verzamelaars beter hun oordeel geven.

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 09 apr 2018, 11:57

Ja precies :) Onze vriend moet nog even wat meer berichten plaatsten, volgens mij mag je pas foto's bij een bericht plaatsen als je 3 berichten geplaatst hebt :)

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 11 apr 2018, 23:25

Zoeentje? https://www.ebay.com/itm/European-Union ... Swzwxax8mq

Je kunt eens afwachten wat die op gaat brengen :idea:

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 19 mei 2020, 00:00

"Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook".
Sommige eurobiljetten worden in UNC als misdruk aangeboden, vanwege de "witte strook", voor nominaal + 25%. Een echte misdruk is erg zeldzaam en zal veel meer opleveren. Dus wat is er aan de hand?

Het hologram wordt met een speciaal procéde aangebracht op het papier. De herziene versie van de eurobiljetten zelfs papier met een gat er in (zodat je het hologram van weerskanten kunt bekijken).
In alle gevallen wordt er na het aanbrengen van de hologram een gedeelte drukwerk aangebracht over de hologram.
Heb je nu een exemplaar waarbij de hologram geheel ontbreekt, kijk dan goed waar de inkt over de hologram heengedrukt had moeten zijn. Zit de inkt er wel? Dan heb je een echte misdruk. Zit de inkt er niet? Dan is er sprake van moedwillige manipulatie en is de hologram zegel of strip verwijderd.
Het is een redelijk eenvoudig proces om de hologram strip te verwijderen, als is het wel een hels karwij om het biljet een UNC uitstraling te laten houden.
Ik heb nu zo'n kleine 40 "misdrukken" euro biljetten daadwerkelijk in mijn handen gehad, waarbij de misdruk bestond uit het ontbreken van de hologram. Er was er NIET EEN bij die een echte misdruk was, het waren allemaal gemanipuleerde biljetten.
(Tientje Ijsvogel 1997 PL48, 100 Gulden Steenuil 1992 PL105 en 1000 gulden 1994 Kievit PL129 hebben ook alledrie een folie-hologram zegel. Hiervoor geldt hetzelfde!).
7704.jpg
PL48.1a vz geen zegel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Misdrukken”