Super versnijdingsfout
Moderator: Arjena3
Super versnijdingsfout
5 euro biljet die wel heel erg verkeerd is gesneden.
op dit biljet staan daardoor ook twee verschillende serienummers
op dit biljet staan daardoor ook twee verschillende serienummers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Super versnijdingsfout
Dit is een gevalletje huisvlijt
Luit
Luit
Omdat ?llinde schreef:Dit is een gevalletje huisvlijt
Luit
In Duitsland werden complete vellen te koop aangeboden met daarop meerdere bankbiljetten (een Duits biljet is te herkennen aan de letter X voor het serienummer) en sommige mensen sneden de biljetten verkeerd uit om zo een misdruk te suggereren (en heel wat kopers trapten erin). Alle 5 euro mislukte bankbiljetten met een X zijn daarom redelijkerwijs verdacht.
Nuttige informatie, zelf spaar ik geen euro biljetten maar deze vond en overigens vind ik erg leuk aangezien het biljet ansich echt isJan W schreef:In Duitsland werden complete vellen te koop aangeboden met daarop meerdere bankbiljetten (een Duits biljet is te herkennen aan de letter X voor het serienummer) en sommige mensen sneden de biljetten verkeerd uit om zo een misdruk te suggereren (en heel wat kopers trapten erin). Alle 5 euro mislukte bankbiljetten met een X zijn daarom redelijkerwijs verdacht.
Je spreekt hier in verleden tijd, maar volgens mij zijn ze nog steeds te koop...Jan W schreef:In Duitsland werden complete vellen te koop aangeboden met daarop meerdere bankbiljetten (een Duits biljet is te herkennen aan de letter X voor het serienummer) en sommige mensen sneden de biljetten verkeerd uit om zo een misdruk te suggereren (en heel wat kopers trapten erin).
http://www.geldmuseum-shop.de/webshop/o ... uenzen.php
Luit
En zo'n vel biljetten zag ik toevallig ook nog voorbij komen:
http://verzamelaarsveiling.nl/lot/lot-d ... 89/euro/nl
Kun je toch mooi 9 x 6 hele biljetten, en dus 7 x 4 = 28 super versnijdingsfouten uit halen
Kun je toch mooi 9 x 6 hele biljetten, en dus 7 x 4 = 28 super versnijdingsfouten uit halen

Luit heeft helemaal gelijk. Die vellen zijn nog steeds te koop en dus zijn er ook nog steeds tal van mogelijkheden om deze op een alternatieve wijze te versnijden..llinde schreef:Je spreekt hier in verleden tijd, maar volgens mij zijn ze nog steeds te koop...Jan W schreef:In Duitsland werden complete vellen te koop aangeboden met daarop meerdere bankbiljetten (een Duits biljet is te herkennen aan de letter X voor het serienummer) en sommige mensen sneden de biljetten verkeerd uit om zo een misdruk te suggereren (en heel wat kopers trapten erin).
http://www.geldmuseum-shop.de/webshop/o ... uenzen.php
Luit

Het beste is om dit soort biljetten gewoon links te laten liggen want het heeft niets met een misdruk te maken.
Waarom maar 7x4? Als je ze versnijd zoals in de beginpost haal je er volgens mij 8x6 uit....Pim schreef:En zo'n vel biljetten zag ik toevallig ook nog voorbij komen:
Horizontaal is er niets verschoven en verticaal verlies je onder en boven ook maar een half biljet.
Verlies dus 2x0,5x6
Denkfoutje?

Oftewel voor 48 foute tientjes heb je 860 euro aan kosten, per tientje dus €17,92
De vijfjes zijn misschien nog wat lucratiever maar uitverkocht op dit moment. Daar haal je er 9x6 uit een vel van 10x6 wat 480 euro kost, dus 8,89 per stuk
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of je voldoende kopers voor zoiets vind, iemand zonder kennis van dit soort zaken zal lijkt mij toch eerst eens een en ander gaan uitzoeken, en dan komt toch al snel aan het licht hoe deze versnijdingen gemaakt worden.
Luit
-
- Donateur
Als zelfs Arjen hier al voor valt, dan zal de gemiddelde koper ook wel niet zoveel onderzoek doen.llinde schreef:Je kunt je natuurlijk wel afvragen of je voldoende kopers voor zoiets vind, iemand zonder kennis van dit soort zaken zal lijkt mij toch eerst eens een en ander gaan uitzoeken, en dan komt toch al snel aan het licht hoe deze versnijdingen gemaakt worden.
Luit

Ach ja, ik had alle omliggende biljetten weg gelaten, maar inderdaad. 18 euro kosten voor zo'n 'Extreme versnijdingsfout'.llinde schreef:Waarom maar 7x4? Als je ze versnijd zoals in de beginpost haal je er volgens mij 8x6 uit....Pim schreef:En zo'n vel biljetten zag ik toevallig ook nog voorbij komen:
Horizontaal is er niets verschoven en verticaal verlies je onder en boven ook maar een half biljet.
Verlies dus 2x0,5x6
Denkfoutje?![]()
Oftewel voor 48 foute tientjes heb je 860 euro aan kosten, per tientje dus €17,92
De vijfjes zijn misschien nog wat lucratiever maar uitverkocht op dit moment. Daar haal je er 9x6 uit een vel van 10x6 wat 480 euro kost, dus 8,89 per stuk
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of je voldoende kopers voor zoiets vind, iemand zonder kennis van dit soort zaken zal lijkt mij toch eerst eens een en ander gaan uitzoeken, en dan komt toch al snel aan het licht hoe deze versnijdingen gemaakt worden.
Luit
Is makkelijk verdienen

En als je de kosten nog verder wilt drukken zou je kunnen besluiten de versnijdingsfout iets minder extreem te maken.Pim schreef:18 euro kosten voor zo'n 'Extreme versnijdingsfout'.
Is makkelijk verdienen
Dan zou je 6 gedeeltelijke biljetten overhouden die groter zijn dan een half biljet en volgens mij kun je die dan in theorie weer inruilen voor volledige biljetten....
Geen idee of de bank daar dan een goede verklaring voor wil hebben.
Luit
Er zit momenteel zo'n zelfde biljet in de Catawiki veiling. Gelukkig staat er wel netjes bij dat deze expres verkeerd uit een vel is gesneden.
Groet,
Mika
Groet,
Mika
-
- Donateur
Ik dacht dat Catawiki alleen artikelen plaatste met een verwachte opbrengst van tenminste 70 euro. Of zouden ze dat ook voor dit biljet verwachten? In dat geval ga ik ook een paar velletjes versnijden...George_III schreef:Er zit momenteel zo'n zelfde biljet in de Catawiki veiling. Gelukkig staat er wel netjes bij dat deze expres verkeerd uit een vel is gesneden.
Groet,
Mika
Tja, het is komkommertijd. Het totale aantal kavels is ook minder dan normaal. Grote kans dat ze nu even wat minder aanbod hebben. Want er zijn wel meer kavels die de 75 euro niet waard zijn, maar toch geplaatst worden (en vaak ook weer onverwacht hoge opbrengst genereren), zoals vorige week de Beneluxset 1994...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Donateur
Waar ging die Beneluxset dan voor? (ik heb geen flauw idee waar ik oude veilingen kan vinden op de catawiki site...)
Het expres versneden biljet staat inmiddels al op 20 euro, met nog 5 dagen te gaan. Voor die prijs krijg je bijna de neiging om zelf te gaan snijden....
Groet,
Mika
Groet,
Mika
Afgehamerd op 56 euro excl. kostenspatbord schreef:Waar ging die Beneluxset dan voor? (ik heb geen flauw idee waar ik oude veilingen kan vinden op de catawiki site...)
Volgens mij heb ik de mijne voor 30 euro incl. kosten gekocht.
Oude veilingen zijn te vinden veiling aan te vinken en dan links te kijken. Je ziet dan eerst een hele lijst met de lopende veilingen en dan daaronder een linkje met "opbrengsten eerdere veilingen". Je moet dan wel even weten welke veiling het was (Nederland/ Internationaal/ antiek/ enz.)
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
En het biljet is verkocht voor........... 130 euro, maar een 'paar' euro boven de daadwerkelijke waarde. Voor de verkoper was dat het tien minuten snijden wel waard.
Groet,
Mika
Groet,
Mika
Deze bieder is vast geen lezer van dit forum..George_III schreef:En het biljet is verkocht voor........... 130 euro, maar een 'paar' euro boven de daadwerkelijke waarde. Voor de verkoper was dat het tien minuten snijden wel waard.
Groet,
Mika

Jos Eijsermans heeft dit beschreven in Watermerk 3, 2003. Letterlijk uit zijn tekst: "De serienummers op de biljetten op de vellen van € 5 beginnen allemaal met X0659.. etc van €10 beginnen allemaal met X1017".
Tja... Het was hierboven vermeld, maar ook al 12 jaar bekend...
P.s. verderop in zijn artikel schreef Jos: "LET WEL... misdrukken met andere beginserienummers zijn niet afkomstig van deze vellen..."
Ook interesse in 't Watermerk? Wordt lid van IBNS Nederland!!
Tja... Het was hierboven vermeld, maar ook al 12 jaar bekend...
P.s. verderop in zijn artikel schreef Jos: "LET WEL... misdrukken met andere beginserienummers zijn niet afkomstig van deze vellen..."
Ook interesse in 't Watermerk? Wordt lid van IBNS Nederland!!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl