Watermerk 50 eurobiljet te hoog?

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op biljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet

Moderator: Arjena3

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Watermerk 50 eurobiljet te hoog?

Bericht door tammoschut » 28 dec 2012, 16:01

Kan het watermerk op verschillende plaatsen zitten?
Bij een 50 eurobiljet zit het "dak" van het watermerk tegen de blauwe vlag aan.
Bij andere biljetten duidelijk lager.
Is een afwijking daarin normaal?

Tammo
Om te relativeren; Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? (Jes.55)

stevenbron
Lid
Lid

Re: Watermerk 50 eurobiljet te hoog?

Bericht door stevenbron » 04 jan 2013, 12:09

Het lijkt mij dat hij bij elk 50 Euro-biljet op dezelfde plek hoort te zitten. Tussen biljetten van verschillende coupures kan natuurlijk wel verschil zitten.
Kun je er wellicht een foto van maken?
Mijn persoonlijke bankbiljettensite: stevenbron.nl
Ik verzamel: wereldbiljetten, polymer en commemorative.

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 04 jan 2013, 14:19

Bijgaand twee foto's.
Normaal zit het watermerk lager dan de blauwe vlag.
Hierbij een biljet waarbij het watermerk met de punt tegen de vlag zit.

Afbeelding

Afbeelding
Om te relativeren; Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? (Jes.55)

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 04 jan 2013, 16:20

Bij de coupures die in mijn portemonee zitten (helaas net de 50-jes weer uitgegeven bij een rondje noodzakelijke inkopen her en der, maar nog wel wat 5-jes, 10-tjes en 20-jes) zitten de verschillen er ook. Lijkt me dus niet echt bijzonder.

Het lijkt mij dat het watermerk eerst in het vel papier wordt gedrukt, waarna er biljetten op gedrukt worden, om ze tot slot te snijden. Enige verschuiving lijkt me dus normaal.
Hopelijk zijn de experts het met me eens.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 14 aug 2014, 23:37

Als het Watermerk op het biljet gedrukt is, dan noemen wij dat ook wel "vals".
Een Watermerk zit IN het biljet, en komt daar doordat bij de productie van het papier in het "schepraam" dunne en dikke delen zijn verwerkt, die ervoor zorgen dat er meer of minder materiaal zit dat later "papier" wordt. Zo ontstaan dikke en dunne delen in het papier die meer en minder lichtdoorschijnendheid laten zien.
Er zijn vanwege de hoge productieaantallen meerdere papierproducenten, die allen strikte richtlijnen meegekregen hebben waar het papier aan moet voldoen (zoals positie van de watermerken in het vel).
Ook de drukkers hebben strikte richtlijnen waar de inkt op het papier dient te verschijnen (of andersom geredeneerd, waar het watermerk in het biljet zichtbaar moet zijn).
We hebben (zeker bij de Franse drukkers) gezien dat de "Franse slag" niet voor niets zo heet. De marges worden met voeten getreden.
Zo ook de diverse drukgangen over elkaar, en simpel de kwaliteit van het uitgevoerde werk.

Mag het? Nee. Is het een misdruk? Nou... Eigenlijk wel.
Heeft het meerwaarde? De afwijkende positie is dusdanig marginaal dat er niet veel meer voor zal worden betaald dan nominaal... helaas.
Maar... er zijn verzamelaars die deze "afwijking" zeker zullen waarderen!

Ook bij Johan Enschede kwam het meer dan eens voor dat biljetten gedrukt werden waarbij problemen met de watermerken waren.
Zo zijn er ooit vellen geweest, waarbij één strook inktpotjes op de verkeerde plek zat, zodat er 222 biljetten zijn gedrukt met het inktpotje veel te hoog. De biljetten waren al gesneden en uitgeleverd.
Ook zijn er 100'tjes Erasmus, waarbij het watermerk niet in het medaillon zichtbaar was, maar achter Erasmus' kraag!
De allerleukste vind ik zelf (alleen uit Soetens -in Bolten, nooit in werkelijkheid aangetroffen) de reeksen 1860 waarbij 40 gulden gedrukt is op watermerkpapier van 25 gulden en vice versa.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Misdrukken”