5 Centimos, 1953 - Spanje (hulp bij...)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

Kingz
Senior lid
Senior lid

5 Centimos, 1953 - Spanje (hulp bij...)

Bericht door Kingz » 21 feb 2011, 19:20

In de Krausse staat dit jaartal als duurste aangegeven, dit staat er bij vermeld:

Aluminum Obv: Armored figure on rearing horse Rev: Crowned
shield within eagle flanked by pillars with banner Note: Mint mark:
6-pointed star. To realize the values below all Unc. and BU coins
must have full strike including letters.

12.00(F) 30.00(VF) 40.00(XF) 70.00(UNC) 85.00(BU)

Mijn vraag is nu, wat zal deze munt zo ongeveer waard zijn volgens de kwaliteit?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

hierm
Donateur
Donateur

Re: 5 Centimos, 1953 - Spanje (hulp bij...)

Bericht door hierm » 21 feb 2011, 21:32

Dit is inderdaad een heel mooi exemplaar, alleen de rand aan de voorzijde lijkt wat beschadigd.
Maar de details in het schild en met name de tekst op de banners zijn goed leesbaar. Veelal is die op de pilaren niet of nauwelijks leesbaar.
Voor mij zou deze munt vf/xf zijn als kwaliteit.
De prijs, dat is voor de dure munten, zoals deze meer een bedrag dat bepaald wordt door vraag en aanbod.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 25 feb 2011, 21:11

hierm schreef:Dit is inderdaad een heel mooi exemplaar, alleen de rand aan de voorzijde lijkt wat beschadigd.
Maar de details in het schild en met name de tekst op de banners zijn goed leesbaar. Veelal is die op de pilaren niet of nauwelijks leesbaar.
Voor mij zou deze munt vf/xf zijn als kwaliteit.
De prijs, dat is voor de dure munten, zoals deze meer een bedrag dat bepaald wordt door vraag en aanbod.
Bedankt voor je reactie Ina, deze munt zat vorig jaar een keer in een lot met munten die ik had gekocht en het verbaasde me nogal dat deze dit jaartal er nog zo mooi uitzag!
Van alle andere Spaanse aluminium munten die erin zaten was dit ook nog eens verruit de mooiste, dus ik was happy toen ik zag dat dit de duurste uit die serie is...
Ik weet toevallig dat er bij de 5 Centimos 1940 & de 10 centimos ook duurdere varianten zijn met PLVS ULTRA & PLUS ULTRA, maar hoe zit dat bij de 5 Centimos 1953... want dit is namelijk ook PLVS

Wat betreft die beschadiging, zou het niet een foutje kunnen zijn in het productieproces? Ik heb hier nog even 2 close up foto's gemaakt, en het lijkt een beetje op een "dubbele rand". Of het zijn de kartels aan de zijkant/rand van de munt die doorgedrukt / geslagen zijn? :problem: :thuink: Ik weet het niet precies, maar beschadiging zie ik niet echt buiten dat de onderste rand enigszins afwijkend is.

Afbeelding
Afbeelding
(dit aan de rechterkant noemen ze volgens mij in USA een Cud / stempelbreuk?)

Ik heb in ieder geval nog een aantal oudere zilveren muntjes uit Spanje 50 Centimos, daar zijn helaas alleen hangertjes van gemaakt :roll: . Maar de kwaliteit van sommige muntjes zijn nog steeds redelijk mooi, en met name deze :shock: :lach:
Afbeelding
Afbeelding

Ben alleen bang dat ik het verder beschadig als ik de hangertjes eraf haal, heb het namelijk gedaan bij eenzelfde soort munt van mindere kwaliteit. En daar bleef veel residue / troep achter. (Kan dit schoon gemaakt worden?) Ook zijn sommige hangertjes eraan vast gesmolten, en andere zijn eraan vastgeslagen met klinknageltjes o.id.?

Ik heb vorig jaar eens zo'n groot zilver lot gekocht met hangertjes / kettings / armbandjes e.d. met alleen maar spaanse munten, kan weleens wat foto's plaatsen als mensen dit leuk vinden om te zien, of er iets over te vertellen? Zit volgens mij wel een leuke geschiedenis achter die munten... Van de 50 Centimos zaten er bijvoorbeeld van Alfonso de 13e 4 verschillende munten in waar de leeftijd anders is, namelijk als: Baby, Kind, Tiener, en Jongvolwassen. Munten zijn alleen niet allemaal even mooi maar dan nog, zilver is zilver.. right :knipoog:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 25 feb 2011, 21:39

Lucky you om dit tegen te komen in een lotje. Dat is de charme van het kopen van een lotje, zeker als je het in eerste instantie niet gezien heb.
Dit type beschadiging heb ik vaker gezien, heb steeds gedacht dat die klem heeft gezeten in bijv een automaat, maar het kan net zo goed bij de produktie hebben plaatsgevonden.
Deze munt is duurder dan de andere munten, vanwege de minder geslagen hoeveelheid. Voor dit jaar staat er alleen PLVS op de munt en geen PLUS. Dus deze variant zal geen invloed op de prijs hebben.
Hangertjes van munten zijn voor sommige verzamelaars ook geliefd, maar dan wel compleet. Zeker de armband met 4 verschillende leeftijden van eenzelfde persoon (een foto hiervan vind ik wel leuk om te zien). Ik verzamel ze zelf niet. Ik zou ze niet proberen los te maken, je blijft het altijd zien , de resten zijn zeer moeilijk te verwijderen, het is net als met het schoonmaken van een munt, de waarde neemt behoorlijk af.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Terug naar “Wereldmunten”