landenvraag

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

mdb86
Volledig lid
Volledig lid

landenvraag

Bericht door mdb86 » 01 feb 2011, 16:26

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag aan jullie en wil graag jullie mening horen. Ik heb zowel munten als papiergeld van bijv. De sovjet unie en Rusland en met Duitsland het zelfde.

Nu mijn vraag als voorbeeld neem ik even duitsland.

Ik heb munten uit de periode van bijv het Duitse Rijk, Duitse derde rijk, Duitse republiek, Duitse democratische republiek en duitsland zelf.
Is dit bij jullie bijv 1 land of doen jullie dit allemaal apart?

Ik hoor het graag.

Groet,

Matthijs

hierm
Donateur
Donateur

Re: landenvraag

Bericht door hierm » 01 feb 2011, 17:06

Hallo Matthijs,
Zelf beschouw ik ze allemaal als aparte landen. Een aantal landen zoals Oost Duitsland, Duitse Rijk enz kennen een begin en eind . West Duitsland kent ook een begin en een eind, alleen niet voor de munten.
Het nieuwe Duitsland van na de val van de Berlijnse muur bestaat uit de combinatie Oost en West Duitsland en zet het gebruik van de munten van het oude West Duitsland voort. In mijn lijst vermeld ik dat wel, boven het land staat dan: West Duitsland (1948-1991)en Duitsland(1991- heden).
Hetzelfde geldt ook voor de russische landen.

Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 01 feb 2011, 17:08

Bij elkaar in één of meerdere mappen.
Ik verzamel Hongarije dus dat betekent Dollar / Fillér / Forint / Korona / Krajczar / Pengö.
Gesorteerd op eenheid --> valuta - jaar. Dus Forint - 10, 20, 50 etc. - 1946 etc.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 01 feb 2011, 17:22

Alles gaat in een map, eerst de oudste periode Duitse rijk. In het stukje Duitse rijk zitten de munten van laagste denominatie op jaartal tot hoogste denominatie. Daarna de Weimar Republiek ook van laag tot hoog enz. Elke periode is wel gescheiden door een gekleurd blad . Voor elke periode zit een blad met het land geografisch aangegeven en ben nu bezig de geschiedenis te achterhalen en toe te voegen. Maar van Duitsland totaal heb ik nu al 4 mappen.
Alle rusland munten tot ca 1990 zitten in een of meerdere mappen, net als de duitse munten. Daarna zijn er veel nieuwe landen ontstaan, die komen in een eigen map.
Verder liggen alle mappen op alfabet, dat betekent ook dat bijv Kazakstan in de K-reeks valt en Georgie bij de G ondergebracht is.

Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

mdb86
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mdb86 » 02 feb 2011, 15:34

Bedankt voor de tips... Ik ga het ook zo doen als jullie.

Duitsland en Rusland per periode en de landen die opeens een andere munteenheid hebben ook per munteenheid opbergen. Het valt mij op dat er veel landen zijn die opeens een andere munteenheid hebben.

Groet,

Matthijs

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 feb 2011, 10:48

Heb je al eens het artikel Geschiedenis van de Colones gelezen? Het geeft je een blauwdruk hoe je aan de hand van een catalogus iets kan opzetten.

Met Latijnsamerikaanse landen en Afrikaanse landen heb je veel te maken met uitbestedingen aan andere munthuizen, die niet in het land zelf gevestigd hoeven te zijn.

Voorbeeld: De 10 Schequalim Israel bimetaal met de palmboom danwel de gelegenheidsslag Golda Meir is aangemunt bij de Rijksmunt in Utrecht.

Nu een vraag aan jou:

Is dit een munt die je in Nederland kan opbergen? (geslagen bij Rijksmunt)
Is dit een munt die je in Israel kan opbergen ? (gebruikswaarde)
Is dit een thematische munt ? (bvb. bimetaal)

Antwoord: dit bepaal jezelf.

Raadzaam is in ieder geval wat van de landengeschiedenis te weten voor je een collectie gaat inrichten.
tja..

mdb86
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mdb86 » 03 feb 2011, 11:12

Hoi Eric,

Ik ben het helemaal met je eens, het is belangrijk om wat van de geschiedenis van en land af te weten qua munten en papiergeld. Daar ben ik druk mee bezig. Gelukkig staat er al het 1 en ander in de Krause. In jouw voorbeeld van Israel zou ik de munt bij Israel bewaren want het is een munt uit Israel misschien geslagen in Nederland. Zo bewaar ik de munten van de Nederlandse Antillen en Curacao ook onder de noemer van het land want ze worden uitgegeven in dat land. Daarom baal ik ook altijd als een land besloten heeft om bijv de dollar als officieel betaalmiddel in te zetten zoals bijv Porto Rico. Of landen die de dollar ook accepteren en die zelfs liever heeft dan hun eigen munt omdat de dollar stabielier is. Ik ben zo'n die hard die dan gewoon met de landelijke munt betaald. Ik ben in ieder geval druk met het opnieuw sorteren van de munten en papiergeld.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 03 feb 2011, 11:22

Ik verzamel wereld op type, gerangschikt in mappen op alfabet volgens de Nederlandse schrijfwijze van de naam van het land. Van Duitsland zit bijna alles in 1 map, wel gerangschikt per periode de catalogus van Krause volgend. Oost Duitsland hebt ik wel als land apart zitten...
Heel soms heb ik een munt op twee plekken zoals de 1 gulden 1943 D, die heb ik bij Nederland en bij Nederlands Indie in de map zitten.
Ach ja het zijn keuzes die je zelf maakt, waarbij je de munten en de geschiedenis van het land zoveel mogelijk eer aan wilt doen. En daarbij moet de stuctuur natuurlijk zo helder zijn dat je snel de juiste map kunt pakken, al heb je misschien een paar duizend munten...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 feb 2011, 11:26

mdb86 schreef:Hoi Eric,

Ik ben het helemaal met je eens, het is belangrijk om wat van de geschiedenis van en land af te weten qua munten en papiergeld. Daar ben ik druk mee bezig. Gelukkig staat er al het 1 en ander in de Krause. In jouw voorbeeld van Israel zou ik de munt bij Israel bewaren want het is een munt uit Israel misschien geslagen in Nederland. Zo bewaar ik de munten van de Nederlandse Antillen en Curacao ook onder de noemer van het land want ze worden uitgegeven in dat land. Daarom baal ik ook altijd als een land besloten heeft om bijv de dollar als officieel betaalmiddel in te zetten zoals bijv Porto Rico. Of landen die de dollar ook accepteren en die zelfs liever heeft dan hun eigen munt omdat de dollar stabielier is. Ik ben zo'n die hard die dan gewoon met de landelijke munt betaald. Ik ben in ieder geval druk met het opnieuw sorteren van de munten en papiergeld.
De instinker in deze munt is dat er een versie is met het muntmeesterteken van de Rijksmunt, naast een gewoon exemplaar dat in Israel zelf is aangemunt. De staat komt materiaal te kort en gaat dan orders plaatsen in het buitenland.

Bij de Euro heb je bijvoorbeeld de Grieken van 2002, met en zonder letters in de sterren. Dat is op zich ook een boeiende verzameling die je betaalbaar kan opzetten, namelijk rekenfoutjes en leentjebuur...

Je kan ook net als struisvogels gaan sparen: 1 circulatiemunt in Eritrea en een serietje Tanzania 20 cents van 1966 af, dan ben je direct compleet! :hahaha:
tja..

mdb86
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mdb86 » 03 feb 2011, 13:01

Je kan ook net als struisvogels gaan sparen: 1 circulatiemunt in Eritrea en een serietje Tanzania 20 cents van 1966 af, dan ben je direct compleet!
Soms ga je me even te snel haha...

Terug naar “Wereldmunten”