Landen info ?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

munt9490
Senior lid
Senior lid

Landen info ?

Bericht door munt9490 » 30 jan 2011, 20:48

Nu ik eindelijk is besloten heb wat ik wil ben ik wat excel bestandjes in elkaar aanzette voor ik ga beginnen.
Ik wil dus wat info verzamelen maar ik kan info over sommige landen niet vinden, weet iemand waar ik dergelijke info kan vinden of heeft de informatie over deze landen.
Het gaat over de volgende landen waar ik de munten van wil weten voor ze de euro invoerde.
- Finland
- Luxemburg
- Monaco
- San marino
- Spanje
- vaticaanstad
Ik weet wel wat de munt eenheid was maar niet welke circulatie munten er geslagen zijn. Ik vind niks of als ik info heb dan is het van ver voor de euro munten die al niet meer werden gebruikt.

Ik hoop dat iemand deze info heeft of een site waar ik deze info kan verschaffen

bedankt !

Het verzamel leven valt nog niet mee ! zkr niet het beginnen van een nieuwe verzameling hahahah lang leven het forum !
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

hierm
Donateur
Donateur

Re: Landen info ?

Bericht door hierm » 30 jan 2011, 21:16

Heb je al een wereld catalogus aangeschaft, daar kun je veel info vinden, welke jaren, hoeveelheid, samenstelling metaal, gewicht, van de meeste munten een foto.
Maar om te starten kun je je ook (gratis) aanmelden bij www.numismaster.com. Grote verschil met het boek is dat er geen prijzen voor de diverse kwaliteiten te vinden is. Wil je dat er ook bij, dan zul je moeten betalen. Tevens vind je hier zelfs de allernieuwste munten terug, die nog niet in het boek staan.

succes ermee
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

munt9490
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 » 30 jan 2011, 21:29

nee ik heb nog geen catalogus aangeschaft want ik begin er net aan munten naast de euro's
Ik ging er stiekem vanuit dat het niet nodig was om er achter te komen wat de laatste circulatie munten waren van de eurolanden maar blijkbaar is er dus toch niet van elk land info op wikipedia (A) en google

bedankt voor de site ik ga is kijken
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 30 jan 2011, 21:31

Hoi ik denk dat je inderdaad een goede catalogus zou moeten aanschaffen.
maar onderstaande site geeft ook als een aardig beeld:
http://worldcoingallery.com/
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 30 jan 2011, 21:38

Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 31 jan 2011, 09:43

Er gaan rubrieken komen met informatie betreffende de munten van de landen vóór de invoering van de euro. Dit gaat op redelijk korte termijn hier op het forum gebeuren!

Achter de schermen ben ik er o.a. al mee bezig.

Groeten Paul

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 31 jan 2011, 09:46

euromunter schreef:Er gaan rubrieken komen met informatie betreffende de munten van de landen vóór de invoering van de euro. Dit gaat op redelijk korte termijn hier op het forum gebeuren!

Achter de schermen ben ik er o.a. al mee bezig.

Groeten Paul
Oeh spannend! Wie weet weet je me met die informatie wel over te halen andere munten te verzamelen :hahaha:
Laatst gewijzigd door Daniël op 31 jan 2011, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 31 jan 2011, 09:57

Gible schreef:Oeh spannend! Wie weet weet je me met die informatie wel over te halen andere munten te sparen :hahaha:
Ik denk dat je beter de euro kunt blijven sparen, levert je het minste gedonder op met de belastingdienst :lach:

Wat betreft het verzamelen, ik heb mijn verzamelgebied vorig jaar ook al uitgebreid.

groeten Paul

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 31 jan 2011, 10:04

euromunter schreef:
Gible schreef:Oeh spannend! Wie weet weet je me met die informatie wel over te halen andere munten te sparen :hahaha:
Ik denk dat je beter de euro kunt blijven sparen, levert je het minste gedonder op met de belastingdienst :lach:

Wat betreft het verzamelen, ik heb mijn verzamelgebied vorig jaar ook al uitgebreid.

groeten Paul
Haha, euro's verzamelen is ook leuk, vooral ik nu een nieuwe uitdaging heb op jaartal, iedere week bezig munten in munthouders te doen heerlijk :D

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 31 jan 2011, 13:37

euromunter schreef: Ik denk dat je beter de euro kunt blijven sparen, levert je het minste gedonder op met de belastingdienst :lach:

Groeten Paul
Wat bedoel je daar nu weer mee?
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 31 jan 2011, 13:52

Marten van Leerdam schreef:Wat bedoel je daar nu weer mee?
Ik denk dat Paul je probeert duidelijk te maken dat sparen iets anders is dan verzamelen.
Voor sparen breng je je geld doorgaans naar een bank. :wink:

Luit

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 31 jan 2011, 13:54

Haha, bij euro's spaar en verzamel je tegelijk en bij oude munten verzamel je alleen :hahaha:

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 31 jan 2011, 16:34

Zo had ik hem nog niet eens gelezen. Wel wordt mijn inziens geinsinueerd dat sparen minder problemen met de Belastingdienst geeft dan verzamelen. Ik ben erg benieuwd naar de motivatie daarachter.
Sparen telt mee voor Box III, verzamelen niet (mits enigzins geordend), dus het lijkt me juist andersom.

(NB, ik heb 2,5 jaar voor de fiscus gewerkt, vandaar dat het mijn interesse heeft).

mdb86
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mdb86 » 31 jan 2011, 17:10

Hallo Marten,

Ik denk dat je de opmerking niet te serieus moet nemen. Je verzameld munten en papiergeld om ze te bewaren. Als je geld spaart dan is dat om er rijker van te worden of voor een grote aanschaf of leuke vakantie. Ik maak ook vaak de fout door te zeggen ik spaar geld maar dat doet dus bijna iedereen. Wat betreft je vraag over de verschillende die bij bepaalde landen zijn uitgegeven Als je een beetje handig bent met google dan vind je online wel digitale catalogussen die je kunt downloaden.

Groet,

Matthijs

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 31 jan 2011, 17:26

Het is niet mijn vraag, ik spam er alleen even tussendoor.

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 31 jan 2011, 18:58

Marten van Leerdam schreef:Zo had ik hem nog niet eens gelezen. Wel wordt mijn inziens geinsinueerd dat sparen minder problemen met de Belastingdienst geeft dan verzamelen. Ik ben erg benieuwd naar de motivatie daarachter.
Sparen telt mee voor Box III, verzamelen niet (mits enigzins geordend), dus het lijkt me juist andersom.

(NB, ik heb 2,5 jaar voor de fiscus gewerkt, vandaar dat het mijn interesse heeft).
Ik denk dat Paul bedoeld dat sparen van niet-euro waarschijnlijk betekent dat je spaart bij een buitenlandse bank en dus mogelijk zwart....
Zo lees ik het tenminste, maar als het niet zo is, dan moet Paul dat maar even uitleggen.

Luit

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 31 jan 2011, 21:14

...perfect verwoord Luit, helemaal niets aan toe te voegen :thumb up:

Terug naar “Wereldmunten”