1/2 Kopeke, 1840 - Rusland (Patina / Corosie?)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

Kingz
Senior lid
Senior lid

1/2 Kopeke, 1840 - Rusland (Patina / Corosie?)

Bericht door Kingz » 24 jan 2011, 18:34

Kan iemand me vertellen hoe het nu zit met patina of corosie op koper munten, wat het verschil er ook tussen is...
Ik heb verschillende munten van koper die oud en verkleurd zijn, som geheel verschillend van kleur maar toch hetzelfde materiaal.
De een heeft bijvoorbeeld olie patina, de andere geheel groene patina / uitslag...

Maakt het in dit geval de munt; Mooier of lelijker? Duurder of Goedkoper? enz... Mij werd verteld dat in dit geval de munt maar €1 waard is of zelfs minder, maar dat geloofde ik eigenlijk niet zozeer... misschien in Rusland ofzo ja, maar dat ligt toch ook aan de markt / land e.d. Of heb ik dat verkeerd? :thuink:

Afbeelding
Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

grivnagozer
Moderator
Moderator

Re: 1/2 Kopeke, 1840 - Rusland (Patina / Corosie?)

Bericht door grivnagozer » 27 jan 2011, 09:52

Brons is een metaallegering, en om tot een legering te komen gebruikten de Romeinen olijfolie, wat lekker goedkoop was.

De zwarte olijf gaf zwarte olie, welke een bruine patina achterlaat in een gebruiksperiode van 10 jaar.

De groene olijf geeft een groenige patina, welke een mintgroene patina achterlaat in een gebruiksperiode van 10 jaar.

Wind en erosie doen de rest: de Romeinen maakten bronzen standbeelden van keizers, en wisten met deze kennis onderdelen van uniformen aldus te laten verkleuren. De keizer gaf daarbij zelf aan of hij over 100 jaar groen of bruin wilde ogen.

Wanneer je echter een mengsel hebt van groene, bruine en zwarte olijf, krijg je een mengelmoesolie, waarbij alle kleuren van de regenboog kunnen ontstaan tussen zwart, bruin en groen.

Nu jouw munt.

CNM als muntplaats geeft altijd een bruinig-zwartige patina bij normaal gebruik, daar zwarte en bruine olijven werden vermengd bij de compositie van het brons.

De halve kopeke 1840 is een muntje die in het Tsarenrijk kon rekenen op Oriëntaalse vervalsingen. Hij is gemaakt in een regio waar veel groene olijven groeiden in 1840, namelijk Anatolië. In Anatolië zaten nogal wat Ottomanen, die de Tsaar liever zagen vertrekken dan komen, en hun idee was de Russische economie te torpederen met goedkoop Bronzen pasmunt, wat te herkennen valt aan de grote punten bij de randen. Op last van de Ottomaanse keizer werd de Tsarenkroon zo onduidelijk mogelijk gemaakt (de Tsaar mag denken dat hij God is, maar ik ben het Licht van de Wereld, conform de opdrachtgever).
Hadden de Ottomanen veel zilver of goud gehad, dan hadden ze dat aangewend, maar de handicap was dat er amper zilver en goud net over de grens circuleerden (het bleef altijd op 1 of andere manier in de grote steden der Russen hangen door exportverbod van de Tsaar himself, om aldus te verhinderen dat het elders gekopieerd werd), dus de Anatoliërs hadden een levendige industrie ontwikkeld in te vervalsen recent Russisch koersgeld naast het door Britse toeristen gezochte Romeinse, Byzantijnse en Seldjoekkische muntslag.

Nu is er dus ooit een Rus achtergekomen dat het kreng vals was, en deze heeft hem weggeworpen, want wie vals geld in bezit had, werd terplekke geëxecuteerd door de Politie van de Tsaar. De munt verdwijnt dus in de bodem en komt een aantal jaar later weer bovendrijven door graafwerkzaamheden.

Het bronzen oppervlak van de Tsaristische munten is zo glad als de tiet van een vrouw danwel de billen van de baby, maar de Anatolen hebben dat afschaafselproces nooit geheel onder de knie gekregen.. het oppervlak van hun productie is groefvormig, en achter groefjes blijft altijd iets hangen, menselijke handzuren of zand of overige bodemresten. Zo ontstaan de Mush-sporen.

Het oppervlakte van jouw munt heeft in het moeras/ slootwater gelegen, waar kikkers sprongen en vissen doolden ergens in de Russische Toendra/Taiga. Op het oppervlak van de munt is er een afzetting ontstaan van plantjes, die na versterven hun wortelrestjes nalieten op het metaaloppervlak, welke gingen schimmelen. Een excellente voedingsbodem voor bacteriën, en de basis van de voedselketen voor de vochtige omgeving waar de munt lag.

De scheiding tussen het reliëfgedeelte en het gladde vlak vertoont de typische sporen van patina welke ontstaat door slagveld van bacteriële lijken in combinatie met plantensporen, te zien in het "zanderige" spoor rond de punten.
tja..

Terug naar “Wereldmunten”