wereld munten verzamelen waar te beginnen

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

munt9490
Senior lid
Senior lid

wereld munten verzamelen waar te beginnen

Bericht door munt9490 » 17 jan 2011, 20:50

Hey

Ik heb me net voorgesteld en ik heb eigenlijk meteen een vraag. Ik zit al even te denken om wereld munten te verzamelen en nou zag ik in een ander deel van dit forum het topic waar te beginnen. Nu lijkt dat me voor wereld munten een hele goeie vraag waar moet ik beginnen met verzamelen en hoe. Ik heb even rond gesnuffeld bij verschillende online aanbieders van munten en wat ze aanbieden is eigenlijk vrij weinig tot niks. Als ze al wat aan te bieden hebben zijn het niet eens circulatie munten maar van speciale uitgave. Leuk die munten met een kleurtje maar dat was niet echt de intresse ik wil gewoon de circulatie munten hebben. Dus de vraag is eigenlijk
- Waar begin je met je wereld verzameling
- Hoe kom je eraan (wereld reis wil ik graag doen maar ik heb helaas de staatsloterij niet gewonnen nog)
en misschien een leuke vraag is het de moeite waard eraan te beginnen of is het gewoon teveel en zegge jullie beperk je tot iets anders

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan wat info voor een beslissing over het uitbreiden van mijn collectie en misschien die van anderen
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: wereld munten verzamelen waar te beginnen

Bericht door Munthunter » 17 jan 2011, 21:04

Hallo henk,

Kijk dit zien we dus graag, enthousiasme en weloverwogen iets gaan opstarten.

Bedenk je eerst wat je wilt, hoeveel tijd je wilt besteden, hoeveel geld en hoeveel ruimte je er aan kwijt wilt zijn. De wereld is zo enorm groot en zo zijn er dus ook al heel veel munten geslagen in de afgelopen eeuwen. Wil je die allemaal verzamelen dan moet je er behoorlijk wat duiten voor neertellen en heb je zo een kamer vol met albums en een rekening met wat rode nullen (denk ik) ;)

Ik adviseer meestal om klein te beginnen. Kies een land uit waarmee je wilt beginnen. Nederland bijvoorbeeld, hoewel België ook een heel leuke munt en biljet geschiedenis heeft. Kies vanaf wanneer je wilt beginnen. vanaf het Koninkrijk of eerder, Provinciaal of Middeleeuwen of nog eerder. Of kies een vorst/vorstin waarvan je de uitgegeven munten of biljetten van bijeen wilt krijgen uit zijn/haar regeerperiode. Bijvoorbeeld Juliana, Willem I - II of III, Beatrix of Wilhelmina. Of juist de vorsten van België. Zo heb je een keuze kunnen maken? Kijk dan hoe je wilt verzamelen, van elk jaartal een of wil je ook varianten verzamelen en ook niet geheel onbelangrijk, in welke kwaliteit?

Ik raad je aan, klein te beginnen, dat geeft rust en het houdt alles overzichtelijk. Geloof me, binnen twee maanden ben je verslaaft en koop en ruil je alles wat je tegenkomt. ;) Vandaar dat een paar grenzen wel aan te raden zijn.

Wil je wereldmunten verzamelen, dan kun je ook van elk land 1 of een paar munten verzamelen, compleet raken is vrijwel onmogelijk. Je kunt op een veilingsite als Marktplaats.nl E-Bay of 2dehands.be/nl eens kijken naar kilo aanbiedingen. De gemiddelde prijs voor een kilo normale ongesorteerde wereldmunten is om en nabij de €5,- Er zijn hele leuke partijen bij, maar ook partijen vol Peseta's en Marken, Franken, etc. Daar ben je zo mee klaar. Zit er zilver tussen dan kun je de portemonnee wellicht wat verder open moeten trekken.

Maar wat ook heel leuk is, is een themaverzameling. Kies een leuk thema en verzamel munten of biljetten van dat thema. Bijvoorbeeld munten/biljetten met schepen, treinen, dieren, vorsten, auto's, vogels, paarden, vliegtuigen, etc. etc, in ieder geval iets wat je aanspreekt.

Het is erg leuk om op zoek te gaan naar nieuwe aanwinsten, maar als je door de bomen het bos niet meer ziet staan is de lol er snel van af en dat is jammer... Kortom trek grenzen en begin KLEIN!

Houd je ons op de hoogte hoe het je vergaat?

En mocht je straks geheel in de munten en bankbiljettenverslaving zijn zoekgeraakt... Ik heb je gewaarschuwd :lol:

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

munt9490
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 » 17 jan 2011, 21:29

hahah ja mijn verzameling guldens ben ik net aan begonnen om terug te gaan ik ga nu beginnen aan wilhelmina en dan zo verder terug en ik ben dan natuurlijk met euro bezig maarja je wil toch wel wat meer zien dan alleen die euromunten waar elk jaar alleen dat jaartal van veranderd :P Ik vond wel leuk de wereld te verkennen maar ik ben op onderzoek gegaan door site's die munten aanbieden te bekijken maar zoals ik al aangaf er valt bijna niks te vinden op de online winkels dus ik kon daar niet echt zegge van dat lijkt me intressant. Ik had zelf ook wel bedacht belgie etc beetje europees te houden ofzo maar het lijkt me juist leuk de onbekende landen en dergelijk van verweg om die te hebben. Het hoeft van mij niet terug te gaan tot het ontstaan van de mensheid ik wil best van het heden terug gaan in het verleden. dus 2011 2010 2009 je snapt het denk wel en de kwaliteit ja ik stel geen hoge eisen maar je meot wel kunnen zien wat het is bedoel een munt waarvan je alleen de vorm ziet ken je hem net zo goed niet hebben want je ziet toch niet wat het is. Het is lastig ene kant zeg ik hou het inderdaad klein Europa bijvoorbeeld maarja opzich lijkt het me juist intressanter om de wereld te verkennen dan europa. Lastig lastig lastig

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 17 jan 2011, 22:04

Dan is deze verzameling geweldig voor je, mocht je er nog niet aan zijn begonnen :D

klik op deze link ► Overzicht nationale 2 euro herdenkingsmunten vanaf 2004 tot heden

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 17 jan 2011, 22:11

Hallo Henk,

Guldens en euromunten heb je dus al, een mooie basis om verder uit te breiden.
Ook leuk om de wereld verder te verkennen.

Zelf spaar ik sinds mijn 10e wereldmunten. Ik weet eigenlijk niet meer hoe en waarom ik er ooit mee begonnen ben, maar het is ondanks wat rustiger periodes nooit overgegaan die verzameldrang.
Ik heb toen wel snel de keuze gemaakt om op type te gaan sparen en dan gaat het al om duizenden munten en met het sparen op jaartal kun je zonder problemen tot tienduizenden munten komen en dan heb je een behoorlijke grote kamer nodig.
Wat Jeroen zei je kunt beginnen met 1 of een paar munten per land. Dat is overzichtelijk en dan kun je ook een beetje kijken welk type munten je aanspreekt. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld iets met Afrikaanse munten. Zelf ontdekte ik dat ik niet zoveel heb met munten die niet direct goed leesbaar zijn zoals bijvoorbeeld Chinese munten. tot een paar jaar geleden heb ik ook erg veel geruild met mensen en dan hoeft het ook allemaal niet zoveel te kosten.

Wat mij door dit forum vooral op viel is hoe verschillend het verzamelen van munten is. We verzamelen allemaal munten (of biljetten sorry herman :lol: ), maar de een vooral Romeinse, een ander alleen 2 euro munten, weer een ander alleen Nederlandse proof-munten, boordgeld, plantagegeld of penningen. En anderen alles de complete wereld op type of zelfs op jaartal...

Ik wens je in ieder geval veel plezier met verzamelen welke richting je ook kiest. En mocht je de keuze gemaakt hebben dan kun je bij de muntenmarkt, de ruilsectie en forumveiling allerlei munten vinden. Ik heb nog van behoorlijk wat landen munten dubbel dus mocht je iets zoeken stuur me dan even een pb'tje (persoonlijk berichtje).
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 17 jan 2011, 22:29

ben je geintreseerd in verre landen....
ik zou zeggen ;pak een werelddeel
azie,afrika,oost europa,pre euro europa,
een creatieve start ,zoek een muntenwinkel en zoek uit de emmer,
koop per kilo (pre-view geadviseerd)
leuke landensetjes,vraag aan kennisen en vrienden of ze nog
vakantiemuntjes hebben leggen...
veel succes :wink:
ps; kijk eens op qoop.nl bij mn vriend eric tulling
hij heeft veel leuke munten voor weinig!
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie :wave:

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 17 jan 2011, 23:21

Hallo Henk,
Net als Koen ben ik ook op mijn 10e begonnen met verzamelen, vond een 2,5 cent tussen de straatstenen. Dat was het begin. Op je 10e heb je geen geld , als iemand in mijn omgeving naar het buitenland op vakantie ging, vroeg ik of ze wat munten voor me mee wilden nemen. En ieder had altijd wel wat over na een vakantie. Nu gaan de meesten naar EU-landen, dat is niet meer zo interessant, die munten kom je gewoon in je eigen portemonnee tegen. Maar er zullen toch wel meer mensen uit je omgeving wat verdere reizen maken, vraag ze gewoon. Een collega van mij ging naar USA, ik vroeg of ze verschillende quarters voor me mee wilde nemen. Ze waren in een reisgezelschap, iedere avond werd de portemonnee geleegd en gekeken of ze nieuwe munten terug gekregen hadden. Die aktie sloeg over op het hele reisgezelschap. Gezamenlijk waren die gasten op zoek naar munten voor mij, iemand die ze niet kenden. Het werd een dagelijks ritueel en men had er nog lol in ook, hoorde ik achteraf. Hierdoor heb ik mijn verzameling statequarters aardig uitgebreid. Ik betaalde haar gewoon de tegenwaarde.
In het begin zocht ik van elke type munt de mooiste uit, de anderen voegde ik toe aan mijn dubbelen. Veel later ontdekte ik internet en ben begonnen mijn dubbelen te ruilen voor munten die bij mij ontbraken. Ik ruil nog steeds, heb nu een aardig net opgebouwd met mensen uit de hele wereld die mij voorzien van munten uit oa hun land tegen munten uit oa Nederland.
Zoals anderen je al adviseerde, begin klein. Ik begon ook klein, het kostte me bij de start eigenlijk niets en mijn verzameling groeide gestaag. Later door de tegenwaarde te betalen, kostte het me nog steeds niet veel. Nu door het sturen van munten naar het buitenland kost het me de postzegels, veelal wel aangetekend, maar het is nog te overzien. Kopen doe ik zo nu en dan.
Sterkte met je keuze maken. Wil je meer weten over het ruilen, laat het weten of via dit forum of een PB'tje.

Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

munt9490
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 » 19 jan 2011, 10:45

Ik heb is zitte kijken en proberen een keus te maken wat ik nou wel of niet wil verzamelen maar ik vond het een lastige keus. Ik vind ze allemaal wel intressant dus ik heb besloten om overal een setje van te verzamelen van elk land anno 2011 dat lijkt me te doen. De tip klein beginnen tja de wereld is wat groter dan europa :P maar met de euro ben ik ook klein begonnen door alle landen een setje te maken en toen ben ik over gegaan op jaartal.

Nu is alleen de vraag ik heb 238 landen gevonden nu is de vraag klopt dit ook ? ( hiervan zijn er een aantal met zelfde valuta en uiteraard de euro dus er valle er nog wat af)

Denk dat dit toch een mooie oplossing is of heeft iemand er nog wat aan toe te voegen ?

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 19 jan 2011, 12:06

Hallo Henk,

Ik heb geen idee hoeveel landen er precies zijn... Zelf houd ik gewoon de catalogus van Krause aan en probeer van ieder land dat daar in staat minimaal 1 munt te krijgen... en soms loopt dat wat uit de had tot meer dan 100 munttypes voor een land :wink:

Je kunt starten met de landen die op het ogenblik munten uitgeven, je kunt ook zeggen ik start bij 1900 en probeer van alle landen die sinds die tijd munten uitgegeven hebben minimaal een munt en het liefst een setje bij elkaar te krijgen. En je zult zien, vrees ik, dat je daarna toch langzaam verder uitbreidt... dan je bijvoorbeeld van Engeland niet alleen een setje van de huidige munten wilt van ook een setje uit de shillingperiode enz. enz.

Kortom het verzamelen van wereldmunten staat garant van een leven lang verzamelplezier...
Veel plezier met het verzamelen, en mocht je op een gegeven moment van landen nog munten/setjes zoeken dan kan ik je wel wat verder helpen denk ik...

groeten Koen

munt9490
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 » 19 jan 2011, 16:01

ja dat denk ik ook maarja ze zegge allemaal klein beginnen dus ik begin klein :P ik kan altijd nog terug in de tijd gaan haha

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 20 jan 2011, 22:20

munt9490 schreef:ja dat denk ik ook maarja ze zegge allemaal klein beginnen dus ik begin klein :P ik kan altijd nog terug in de tijd gaan haha
http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=7&t=5586

Inspiratie??
tja..

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 22 jan 2011, 12:32

Dit zou een leuk startlotje kunnen zijn voor een paar landen:
http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=148&t=5549

Over een paar weken volgt er nog een leuk lotje met meerdere vooral Afrikaanse landen:
o.a. Irak, kenia, Lesotho, Burundi, Ghana, Mali, Madagascar, Malawi en Macao en er komt vast nog wat bij...
dus mocht je geinteresseerd zijn houdt dan de forumveiling in de gaten :idea:

Terug naar “Wereldmunten”