Chinees zilver?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

bernard3
Senior lid
Senior lid

Chinees zilver?

Bericht door bernard3 » 28 dec 2010, 19:22

Een tijdje geleden heb ik deze Chinese munt gekocht, volgens de catalogus een dollar uit 1914. Ik vraag me echter sterk af of hij wel echt is, zeker omdat ik er omgerekend iets meer dan 1 euro voor betaald heb. De verkoper wist nog wel een leuk testje te doen om (al dan niet zogenaamd) te bewijzen dat het echt zilver was: hij pakte de munt tussen twee nagels en blies ertegen, je hoorde toen een soort hoge zoemtoon...

De munt weegt 26,30 gram, wat mij op zich een goed gewicht lijkt. Hopelijk kan iemand mij iets meer vertellen.

Bernard

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bernard3
Senior lid
Senior lid

Re: Chinees zilver?

Bericht door bernard3 » 28 dec 2010, 19:41

Hallo Gerardo,

Belazerd ben ik inderdaad sowieso niet. Alleen al iedereen waarop ik het blaastestje thuis heb uitgeprobeerd was de euro al waard. :lol:

Ik was eigenlijk vooral benieuwd wat mensen ervan zouden zeggen, want deze munt is (als hij nep is) toch erg goed nagemaakt. Ik kan er niet aan zien dat het namaak is.

Bernard

PS. Ik weet niet of Herman zijn testjes ook al op muntjes uitvoert. :wink:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 28 dec 2010, 20:09

Gerardo schreef:Ik denk dat dit voor onze Herman weer een nieuwe uitdaging is :shock: Hij kan dit weer in zijn test en proef laboratorium uitproberen, maar moet dan wel oorklepjes voor Floyd aanschaffen.
Zijn kat of Pink?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 dec 2010, 22:49

een euro voor een vervalsing is toch leuk, want hij is zo vals als de nacht. Het is maakwerk van rond 1995, materiaal is geen zilver.
tja..

bernard3
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 29 dec 2010, 18:42

grivnagozer schreef:een euro voor een vervalsing is toch leuk, want hij is zo vals als de nacht. Het is maakwerk van rond 1995, materiaal is geen zilver.
Dank je, Eric. Ik vermoedde natuurlijk al wel dat hij nep was (door de prijs), maar heb zelf niet genoeg ervaring om dat goed te kunnen onderscheiden. Gelukkig hebben we dan dit forum nog. :wink: Blijft trouwens een leuk muntje om te hebben, al is hij vals

Ik denk we wel blij zijn dat Herman deze munt niet heeft, want dan zouden we wel wat experimenten kunnen verwachten. :lol: Bij mij komt hij gewoon netjes in het album. :wink:

Bernard

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 29 dec 2010, 20:36

Ik heb er ook 2 in mijn draken dollar kissie,
staan bekend als Fatman dollars, 38mm - 26 Gram - Yuan Shih Kai - 1914
ik heb 30 verschillende munten, op de meeste staan één of meerdere draken afgebeeld.
heb ze ooit in één partij gekocht voor $ 1 per stuk.
Afbeelding
Afbeelding
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

laurensman
Lid
Lid

Bericht door laurensman » 16 okt 2011, 21:07

ik weet niet of je belazerd bent maar een ding weet ik wel.
als die man je belazerd heeft is hij echt vreselijk zwak.
munten is een hobby en een hobby moet leuk zijn.
dan verziekt hij het gewoon voor muntenverzamelaars.

gr.laurens
spaar Guldens

Terug naar “Wereldmunten”