Muntslag in het koninkrijk van Miljoenen Olifanten(Lan Xang)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

grivnagozer
Moderator
Moderator

Muntslag in het koninkrijk van Miljoenen Olifanten(Lan Xang)

Bericht door grivnagozer » 12 mei 2010, 11:45

Lange tijd was Laos onbekend. Eigenlijk is het nog steeds.. de hoofdstad heet Vientiane.

Lan Xang werd in de 14e eeuw gesticht door Siamese vluchtelingen met hun zelfbenoemde koning Fa Ngun.
Koning Fa regeerde over het huidige grondgebied met een groot gedeelte van Noord-Thailand en de Chinese provincie Yunnan. Als toenmalige hoofdstad diende te plaatsje Luang Prabang.
Koning Fa was echter niet overal een geliefd monarch; met name bij de buren, het Koninkrijk Vien-Chang(Vientiane) als het kleinere Laos moesten onderling nogal wat uitvechten, en ook het Siamese (=Thaise) koninkrijk alsmede de Annam-dynasties van huidig Vietnam waren niet vies van oorlogsvoering. Laos verloor ontzettend veel grondgebied in de 18e eeuw aan de buurlanden.

Uit deze tijd dateren gestempelde zilverbaartjes met een olifant, een boot en een chakra, welke rouleerden nast geímporteerd Siamees kogelgeld. In de loop van de 19e eeuw werd het zilverbaartje vervangen door koper, waarbij de instempelingen ontbreken. Naast deze koperbaartjes rouleerden Brits-Indiase rupees, Vietnamese Dong en Thaise Salung als wisselgeld, terwijl in grote gebieden ook Kauri-schelpen als wettig betaalmiddel golden te zijn.

Anno 1893 bezet Frankrijk grote delen van Annam als kolonie, en annexxert gemakshalve Laos er maar bij. Dit nieuwe gebied gaat Frans Indochina heten, waarbij 100 Centimes gelijk is aan 1 Piastre.

Gedurende de Tweede Werledoorlog (1939-1945) is Laos bezet door Japan. Frankrijk koloniseert in 1946 Laos direct weer als kolonie, waarna de Laos-monarchie een koninkrijk wordt in 1949 met een beperkte zelfstandigheid binnen het Franse Outremer-systeem (De Outremer is de Franse variant van de Britse Commonwealth/ Gemenebest).

Tussen 1904 en 1959 zit de koning Sisavang Vong op de troon van het rijk. Om mee te gaan met de vaart der volkeren besluit de koning aluminium munten te vervaardigen, welke in de circulatie gaan in het jaar 1952.

Op de 10 cents zien we Miss Laos, die werd afgevaardigd en hoge ogen gooide op de Miss Universe Verkiezingen van 1951 (nummer 2).

Op de 20 cents zien we een pagode door 2 olifanten gedragen.

Op de 50 cents een boek met de geschiedenis van Boeddha.

Alle munten dragen een centrale doorboring en worden in Parijs aangemunt. Naast Royaume du Laos zien we de Laotiaanse tekst staan.

In 1953 breekt er een oorlog uit tussen de regeringsgezinde troepen van koning Sisavang Vong enerzijds en de communistische Volkspartij Pathet Lao, wel;ke door Noord-Vietnam in persoon van Ho-Chi-Min van wapens en munitie worden voorzien. Pathet Lao verliest echter en in 1954 wordt een vredesaccoord gesloten met de koning. In 1955 wordt Laos compleet onafhankelijk van Frankrijk en de koning wijst Pathet Lao aan om de 2 noordelijke provincies te regeren. Dat had Sisavang Vong beter niet kunnen doen: Pathet Lao begint vanuit het noorden opnieuw een bloedige burgeroorlog.

Sisavang Vong overlijdt aan zelfverwijt en dito stress in 1959. Zijn opvolger Savang Vatthana wordt een koning zonder kroning. Noord-Vietnam gaat Prathet Lao helpen de koning te vernietigen; de USA gaat de koning helpen om Pathet Lao te verslaan. Deze oorlog wordt op het grondgebied secundair uitgeknokt naast de Vietnam-oorlog, en wordt beëindigt op 2 december 1975, wanneer koning Savang Vatthana aftreedt en de Volksrepubliek Laos wordt uitgeroepen.

Met de onafhankelijkheid van Frankrijk wordt de munteenheid ingesteld op 100 Att= 1 Kip, waarbij de Kip de Piastre als rekeneenheid opvolgt. In het jaar 1971 verschijnen diverse munten met het portret van de koning Vatthana erop in edelmetaal, welke door de burgeroorlog nooit hebben gecirculeerd.

In 1980 worden de eerste roulatiemunten van de Volksrepubliek Laos aangemunt in Berlijn. Deze munten hebben geen centrale doorboring in het midden en drage het wapenschild van hamer en sikkel boven het rijstveld enerzijds.

Op de 10 Att staat een boerin met een overvloedige oogst (de realiteit in 1980 was een grootschalige hongersnood zodat de bevolking vogelspinnen, kakkerlakken en wormen in de frituurolie gooide);

Op de 20 Att staat een ploeg met karbouw (de realitiet is dat er in Vietnam en Thailand genoeg karbouwen rondliepen, maar in Laos niet 1).

Op de 50 Att een platvis (de realiteit is dat het Laotiaanse volksleger Vis at en de rest verkocht aan Thailand voor harde valuta; de gewone bevolking had al jaren geen vis meer gezien, ook al woonde men in een hutje aan de rivier).

Deze propagandamunten rouleerden vrijelijk in het straatbeeld. In 1985 wordt de muntreeks uitgebreidt met muntwaarden van 1, 5 en 10 Kip.
Om buitenlandse valuta te verkrijgen worden regelmatig munten van 10 kip en hoger angemunt in cupronikkel en/of edelmetaal met dinosaurussen, sport, gebouwen, vervoer en dieren afgebeeld, terwijl de Laotiaanse bevolking deze munten nog nooit zelf in handen hebben gehad.
tja..

GoLaos.nl
Volledig lid
Volledig lid

Re: Muntslag in het koninkrijk van Miljoenen Olifanten(Lan X

Bericht door GoLaos.nl » 08 sep 2010, 01:08

Als Laos liefhebber was ik wat aan het zoeken en kwam ik dit tegen.

Als ik het goed begrijp zijn er dus slechts 9 circulatie munten geslagen in de geschiedenis van Laos als onafhankelijk land?

10 Cents
20 Cents
50 Cents

10 Att
20 Att
50 Att

1 Kip
5 Kip
10 Kip

De munten van 10,20,50 Cents en Att waren me bekend maar die van 1,5 en 10 Kip niet. Overigens is tegenwoordig muntgeld niet meer in gebruik en is het biljet wat het laagst in waarde is en nog wordt gebruikt er één van 500 Kip. 500 Kip staat nu (8 sep. 2010) gelijk aan bijna 0,05 euro. Er zijn biljetten in omloop van 500, 1000, 2000, 5000, 10.000, 20.000 en 50.000 Kip en ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat het 100.000 Kip biljet er gaat komen (want 50.000 Kip is nog geen 5,00 euro waard).

Op mijn site heb ik wat aandacht besteedt aan geld en geldzaken in Laos: http://www.golaos.nl/index.php?option=c ... &Itemid=28
Kijk ook eens op: www.golaos.nl

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 10 sep 2010, 09:16

Bedankt voor deze aanvulling en welkom op het forum! Eric.
tja..

GoLaos.nl
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GoLaos.nl » 19 jul 2011, 18:51

Na een half jaar buitenland en daarvan 3 maanden Laos weer wat nieuws:

- Het 100.000 Kip biljet is er nu. Een erg mooi biljet.

- Ik heb wat setjes van 1980 en 1952 gekocht. Een deel om door te verkopen.

Een tijd terug heeft men een nieuw biljet van 1.000 Kip op de markt gebracht maar die is weer uit circulatie vanwege de vele klachten over het biljet... Gelukkig heb ik er een paar.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 23 jul 2011, 11:00

Harstikke fijn, deze nieuwe info!!!! :thumb up:
tja..

GoLaos.nl
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GoLaos.nl » 23 jul 2011, 19:39

Graag gedaan. Ik ga misschien een tijd daar wonen, wie weet komt er dan nog het e.e.a. van me hierover.

Overigens heb ik een stapeltje biljetjes dubbel. Ik denk dat ik het binnenkort op marktplaats ga zetten.

GoLaos.nl
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GoLaos.nl » 23 jul 2011, 21:30

Eurocoin schreef:ik wil je niks opdringen maar misschien kun je het ook in de forumveiling/forummarkt zetten.
Dank je, ik zal er ook eens goed naar kijken.

Terug naar “Wereldmunten”