Hoi Marc,
Ik zal dit weekend een pagina van het verzamelalbum Overzeese gebiedsdelen scannen. Daar heeft men een vakje met de albeelding van de munten en daaropvolgend voor elk jaar van dat type een vakje met gegevens van de munt van dat jaar, muntmeesterteken, oplage e.d. En daar kun je natuurlijk ook zaken als maat, gewicht, materiaal e.d. aan toe voegen. Uit een goede catalogus en/of de site die ik al noemde kun je deze gegevens halen.
Als je alleen gaat voor de gewone koersmunten dan ben je met deze opzet ongeveer klaar. Maar misschien is het mogelijk om de afbeeldingen op de juiste maat weer te geven, dat zou nog gaver zijn
Maar ik denk dat het ook leuk is om de speciale uitgaven mee te nemen. Indonesië heeft diverse zilveren en gouden munten uitgebracht. De gouden zijn erg duur en daar heb ik ook niets van, maar de zilveren munten zijn nog wel voor redelijke prijzen te bemachtigen. Hierbij kun je denken aan de 2000 rupiah tijger munt en de 5000 rupiah orang utan munt (beide unc en proof) en ook aan de serie die uitgebracht is ter ere van 25 jaar onafhankelijkheid (200, 250, 500, 750 en 1000 rupiah 1970, proof), en de latere 10.000 rupiah munten.

Nog een stap verder is ook het opnemen van de pattern-munten. Je hebt dan een volledig beeld maar zult het album dan waarschijnlijk niet helemaal gevuld krijgen. Dan kom je bijvoorbeeld uit bij de 100 rupiah 1973 munt van aluminium die geslagen is als pattern voor een gangbare cupronikkelen pasmunt van 100 rupiah. De aluminium pattern munt is behoorlijk zeldzaam en wordt niet vaak aangeboden. Nu is er bijvoorbeeld eentje te koop bij Java-auctions met een startprijs van ca. 500 euro. Ook de messing 25 rupiah 1971 waar je ook een afbeelding van hebt opgenomen is erg zeldzaam. De pattern munten van Irian Barat (o.a. 50 sen 1965 en 2 1/2 rupiah 1963) zijn nog wat beter verkrijgbaar.
100 rupiah 1971, maaksel, 'magical coin', materiaal onbekend, 9,17 gram
100 rupiah 1973, maaksel, tin?, 10,95 gram
100 rupiah 1973, normal circulatie munt, cuni, 9,77 gram
100 rupiah 1973, pattern, aluminium, 3,02 gram
Tot slot zijn er nog rariteiten zoals de 100 rupiah 1971. De officiële munt is pas uitgebracht in 1973, deze 1971 munt is door iemand later gemaakt en wordt ook wel eens magical coin genoemd, omdat ie 'eigenlijk niet kan bestaan''. Geen officiële munt maar wel iets wat geinig genoeg is om op te nemen. En in deze categorie valt bijvoorbeeld ook de onofficiële 'proefslag' die met de stempel van een de 5 sen munt geslagen is op een Duits 10 pfennig muntje. Je kunt er een afbeelding van opnemen, maar ik heb van zo'n muntje tot nu toe nog maar 1 exemplaar gezien:
Ben benieuwd naar de keuzes die gaat maken en het eindproduct

Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016
Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl