20 qirsh, wel of niet laten certificeren?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

tom11
Aankomend lid
Aankomend lid

20 qirsh, wel of niet laten certificeren?

Bericht door tom11 » 22 feb 2016, 00:19

Hallo Forumleden,

Door omstandigheden ben ik de muntenverzameling van mijn opa aan het inventariseren samen met mijn vader. Geheel onverwachts tussen de vele Nederlandse en Duitse munten kwam ik een aantal munten tegen met Arabische tekst. Na wat zoekwerk lijkt het mij een 20 Qirsh munt uit het Ottomaanse Rijk (Egypte). Om precies te zijn de 1293/29 W variant. Deze zilveren munt is zeldzaam met een oplage van 50.000 stuks.

Ik ben benieuwd of jullie het met mijn identificatie eens zijn. Zie onderstaande foto's. Tevens, is het verstandig om deze te laten certificeren? Wellicht kan iemand mij een indruk geven van de kwaliteit van de munt.

Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Re: 20 qirsh, wel of niet laten certificeren?

Bericht door Koevoets numismatics » 22 feb 2016, 00:37

Kwaliteit is volgens mij ruim fraai, de waarde zal rond de 20 Euro liggen, dus certificeren lijkt me niet zinvol, dat kost rond de 50 Euro.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 22 feb 2016, 08:42

Welkom Tom,
op dit mooie forum. :D
Koevoets numismatics schreef:Kwaliteit is volgens mij ruim fraai, de waarde zal rond de 20 Euro liggen, dus certificeren lijkt me niet zinvol, dat kost rond de 50 Euro
Volledig met eens, je muntje is egaal afgesleten,
Iemand die wereldmunten verzameld zal dat nog kopen en aan zijn collectie willen toevoegen.
Of deze munt zeldzaam is weet ik niet, maar ik denk niet dat er veel verzamelaars zijn die specifiek Egypte (moderne munten) verzamelen.
Dus circa 20 Euro lijkt me toch een geschikt bedrag.
Groeten Luc.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 feb 2016, 13:51

Inderdaad wel een lage oplage maar dat zegt niet altijd zoveel. De vroegere jaren van dit type zijn goedkoop, de latere jaren wat duurder (ongeacht of de oplage nu 50.000 met W of 425.000 zonder W is). Zie de bijgaande link. https://www.ngccoin.com/price-guide/wor ... duid-99765

Hier kun je zien dat er geen prijsvermelding staat voor munten in lagere kwaliteit dan Very Fine. Die brengen dus de zilverprijs op. Ik ben het met Jan Koevoets eens dat slabben in dit geval geen enkele zin heeft. De kosten bedragen meer dan de munt opbrengt. Al zou het me niet verbazen dat je bij verkoop aan een particulier 30-40 euro kunt krijgen. Een lage oplage blijft altijd interessant.

Ik ben wel benieuwd naar de andere munten. Zaten daar nog opmerkelijke exemplaren tussen?

tom11
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door tom11 » 22 feb 2016, 14:40

Alvast bedankt voor de duidelijke reacties. Dan laat ik em zeker niet certificeren maar geef ik de munt een mooi plekje in de verzamelmap.

M.b.t tot de rest van de verzameling. Daar zijn we nog lang niet doorheen. Het is nogal een aanzienlijke hoeveelheid. Wellicht kun je aangeven Jan naar welke landen/types je interesse naar uitgaat. Hoewel we voornamelijk Nederlandse en Duitse munten hebben zitten er ook voldoende tussen uit andere landen. Je kunt denken aan veel Afrikaanse munten (Marokko, Cameroon, Congo, Tunesië en nog een aantal. Dit staat er namelijk bij aangegeven, daarom weet ik het. Ook zitten er munten uit Rusland, Libanon, Saoedi, Maleisië, en Iran bij. Verder is het een verrassing wat we nog tegenkomen.

Waarschijnlijk zal ik jullie hulp nog wel inschakelen want munten met enkel Arabisch schrift zijn ietwat lastig te identificeren. :lach:

Terug naar “Wereldmunten”