8 reales

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

blasterhjal
Lid
Lid

8 reales

Bericht door blasterhjal » 11 nov 2013, 17:56

Sorry hoor, ben ik weer met een vraag over een 8 reales :oops:

Wat vinden jullie van deze? Is het een echte, en zo ja, welk bedrag vinden jullie hm waard?

AfbeeldingUploaded with ImageShack.com

AfbeeldingUploaded with ImageShack.com

Wederom alvast bedankt!

$and€r
Donateur
Donateur

Re: 8 reales

Bericht door $and€r » 11 nov 2013, 18:12

Ik neig naar vals..

Onderstaande link laat een scheepswrak vondst zien.. Omdat 'jouw' munt ook aangetast lijkt door iets.. Hetzij gietwerk of anderzijds zout watercorrosie of zoiets.. Mijn kennis van deze munten is nihil te noemen, dus kan ik geen onderbouwde uitspraak over doen.. Wel heb ik een facebook group link voor je als daarin geïnteresseerd ben.. Daar worden alle valse 'spaanse' munten besproken die men op ebay, etc tegenkomt.. Enorm veel kennis daar.. wel veelal in het spaans maar ook genoeg in het Engels.. (pb me als je die link wilt)

https://ckcoins.com/mexico__ar_8_reales ... 49,19.html

blasterhjal
Lid
Lid

Bericht door blasterhjal » 11 nov 2013, 18:31

Het kan kloppen dat de munt aangetast is door zout water, gezien hij idd afkomstig is uit een scheepswrak :-)
Bedankt voor de link, en ik PB je voor de facebook link!

Nog anderen die vermoeden dat de munt vals is?

Alvast bedankt!

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 nov 2013, 14:20

Ik zou die scheepswrakmunten mooi laten liggen als ik jou was. Er hangt altijd een waas van romantiek aan maar vaak is het de vraag of het echt van zo'n schip komt en je hebt altijd een aangetast exemplaar in de collectie zitten. Vaak koop je voor hetzelfde (of soms zelfs minder) geld een beter, niet gecorrodeerd, exemplaar. Vooral in de USA waren (of zijn?) verzamelaars gek op die scheepswrakmunten vanwege de geschiedenis.

Ik heb zelf één scheepswrakmunt (nou ja, de munt heeft in ieder geval zouterosie en weegt nog maar 25 gram...) van zo'n 8 realen. Deze heeft nog de buste van Carolus III terwijl in de tekst al Carolus IV staat. Toen gekocht omdat dit een bijzondere variant is (Carolus IV was al aan de macht maar de muntmeesters in zuid-Amerika hadden door de lange afstand nog geen officieel portret vanuit Madrid ontvangen en dus losten ze dit probleem op door de oude, overleden, koning gewoon weer af te beelden). Achteraf niet echt een verstandige aankoop ook al was ie niet duur. :oops:
Laatst gewijzigd door Jan W op 12 nov 2013, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 nov 2013, 17:21

In Nederland zie je trouwens ook regelmatig door zout water aangetaste dukatons aangeboden. Ze komen dan uit bijvoorbeeld het VOC schip de Liefde (ofzo). Je betaalt dan voor een matige munt proportioneel veel geld. De vraag is in hoeverre die munten dat waard zijn. Andere munten uit die tijd hebben ook een hele geschiedenis achter zich (muntvondst op het land, jarenlang familie erfstuk, tevoorschijn komend bij sloop van een huis) maar zijn qua kwaliteit vele malen beter.

Mijn mening: of het moet een bijzondere variant zijn of een zeldzaam jaartal die alleen uit wrakvondsten bekend is, anders er weg van blijven. Ik ben overigens benieuwd hoe andere forumleden hier tegenaan kijken.

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 13 nov 2013, 08:35

Het zijn niet alleen muntenverzamelaars die die zo'n scheepswrakmunt aantrekkelijk vinden, ik denk dat veel muntenverzamelaars redeneren zoals jij, en liever een mooier exemplaar kopen voor hetzelfde geld. Ik denk dat het verhaal achter zo'n scheepswrakmunt voor veel mensen heel aantrekkelijk is, wat de prijs opdrijft.

matthijs11
Donateur
Donateur

Bericht door matthijs11 » 13 nov 2013, 22:09

Behalve mijn reguliere verzameling vind ik het juist leuk om de bekende scheepswrakmunten uit de VOC schepen erbij te verzamelen, hierbij kijk ik wel scherp naar de prijs-kwaliteit. De verzameling is ook relatief snel klaar......

Ik heb overigens niet het idee dat je op veilingen voor een scheepswrakmunt in een mooie kwaliteit meer betaald als voor een andere munt in dezelfde kwaliteit. De bekende ducatons 1711(liefde),1733,1734(vliegend hart),1742(hollandia) en dukaten 1724 (akerdam) worden met enige regelmaat aangeboden zonder de vermelding scheepswrakmunt, terwijl hier altijd wel erg sterke aanwijzingen voor aanwezig zijn. De schellingen uit de Zuytdorp (1711) kosten echter wel altijd erg veel.
Verder valt het wel op dat op ebay, met zo'n raar certificaat erbij, de prijs wel regelmatig erg hoog uitvalt.

Overigens moet ik toegeven dat de munten die niet UNC (zoals eerder genoemde jaartallen) op de zeebodem terecht zijn gekomen een stuk gevaarlijker zijn. Dit blijft een beetje een gok.....Maar toevallig zijn dit vaak weer wel de munten die toevallig toch in mijn reguliere verzamelgebied vallen. De eerdergenoemde mening van Jan kan ik wel onderschrijven als het gaat om bepaalde buitenlandse munten, de gecorrodeerde 8 realen moeten vaak ook meer kosten als een mooi exemplaar wat blijkbaar niet in zee heeft gelegen........

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 15 nov 2013, 12:16

Nog een interessant stukje leesvoer in 't engels..

http://www.coincommunity.com/forum/topi ... hichpage=1

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 nov 2013, 16:27

$and€r schreef:Nog een interessant stukje leesvoer in 't engels..

http://www.coincommunity.com/forum/topi ... hichpage=1
Mm, ik heb het gelezen. Ik zal eens even nader bezien of mijn eigen 8 realen munten wel zo echt zijn als ik denk dat ze zijn... :knipoog:

Ik wist niet dat deze munten al vanaf 1830 werden nagemaakt. Goede toevoeging. En een duidelijk signaal dat je dus heel erg moet oppassen met 8 realen munten.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 nov 2013, 22:36

De 8 realen werden dus al vanaf einde 18de eeuw tot zeker 1940 massaal nagemaakt om ze in China te verspreiden waar ze heel populair waren. Het waren dus geen slecht gemaakte vervalsingen van onedel metaal maar zeer goede namaaksels van zilver (en daar werd dus toch nog wat winst op gemaakt). Ze werden zelfs in Nederland vervaardigt. Daar zou ik wel eens meer over willen lezen.
Ik heb de mijne eens nader bekeken (van Carolus III en IV) en deze hebben allemaal vierkante openingen in de torentjes van het wapen. Dat lijkt dus wel goed te zitten.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 nov 2013, 07:51

$and€r schreef: Wel heb ik een facebook group link voor je als daarin geïnteresseerd ben.. Daar worden alle valse 'spaanse' munten besproken die men op ebay, etc tegenkomt.. Enorm veel kennis daar.. wel veelal in het spaans maar ook genoeg in het Engels.. (pb me als je die link wilt)
Is dit een gesloten groep, of is het wellicht interessant om die link te delen, zodat er nog meer aandacht is voor deze schijnbaar 'veel voorkomende' vervalsingen op eBay en zo? In dat geval lijkt het mij toch geen probleem om die link naar de facebookgroep hier te plaatsen, is iets toegankelijker.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Wereldmunten”