Wie kent deze munt.

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

Jimmyk
Aankomend lid
Aankomend lid

Wie kent deze munt.

Bericht door Jimmyk » 12 jun 2013, 16:47

Beste mensen,

Wie van jullie weet wat voor munt dit is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lotus07
Superlid
Superlid

Re: Wie kent deze munt.

Bericht door Lotus07 » 12 jun 2013, 17:06

Het lijken mij eerder penningen dan munten en volgens mij komen ze, aan het opschrift te zien, uit Nepal.

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Houtenmunt
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Houtenmunt » 12 jun 2013, 18:16

Het ziet er uit als een Nepalese variant van boter, kaas en eieren. :lach:
Lijkt mij inderdaad ook niet dat dit omloop munten zijn.
Verzamelgebied: wereldmunten en Nederland van de 19e eeuw tot voor de euro.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 12 jun 2013, 19:42

Houtenmunt schreef:Het ziet er uit als een Nepalese variant van boter, kaas en eieren. :lach:
Lijkt mij inderdaad ook niet dat dit omloop munten zijn.
Boter, Kaas en eieren! :lollig:

Misschien zin dit wel van die tempeltokens, waar ik de andere leden over heb horen spreken.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 13 jun 2013, 16:17

Kijk, we hebben hier een voorbeeld van de RAB-BYUN cyclus in de praktijk.

In 2010 heb ik al eens iets hierover geschreven: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=65 ... der#p31077

We zien een schrift dat gebruikt wordt in hedendaags Nepal, Tibet en Bhutan, alsmede sommige delen in de Moslimwereld.

Het jaar 568, 569 (afhankelijk van het gebruik van zonnekalender danwel lunaire kalender) kenmerkt zich binnen de Islam door de geboorte van een profeet, zijnde Mohammed, en 1 van diens volgelingen, Ammar Ibn Yassin, welke na het overleven van martelingen uiteindelijk Kalief van het Kalifaat Abu Bakr werd.
In dat Kalifaat lag het plaatsje Medina, 1 beruchte islamitisch bedevaartsoord.

Tijdens de Slag van Siffrin sneuvelt de mismaakte kalief en wordt een islamitisch martelaar. Het Kalifaat Abu Bakr werd bevolkt door 2 geloofsstromingen binnen de Islam welke ontstonden tijdens de preken van Mohammad, de Soennieten en de Sjiieten (te vergelijken met de katholieken versus hugenoten), waarbij de dood van de kalief de schuld was van de Soennieten volgens de Sjiieten, en volgens de Soennieten waren het juist de Sjiieten die ervoor zorgden dat de Kalief gedood werden. Ziedaar, de basis van de Islamisering van de verschillende stammetjes in het huidige middenoosten.

Islamietjes vinden we ook in Tibet en daar hebben ze gemakshalve het Boeddistische Varken dat langs Boeddha wandelde omgewisseld tot een olifant, want een varken is onrein volgens de islam.

Deze link leidt naar de 12-jarige Tibetaanse Rab-Byun-cycli. De olifant wandelt in 1935 wederom zijn cyclus. In 1937 zal China Tibet binnenvallen, en dan moeten naast de Dalai Lama ook een hoop Islamietjes de benen nemen. Naar mijn weten worden dan geen geloofsreisjes meer gemaakt vanuit Tibet vanwege uitgevaardigde Chinese reisverboden voor Tibetanen.
http://www.tactus.dk/tacom/calendar5.htm

Het antwoord op de puzzle is dus een Tibetaanse penning voor Islamitische bedevaartsgangers richting Medina/Mekka, niet jonger dan 1935, mogelijk vervaardigd in het jaar van de Olifant 1899, 1911, 1923 of 1935. De 12 vakken staan voor getalcombinaties in de vorm van een rekentafel, abacus geheten.

:lollig: als je er eentje dubbel hebt, kan je mij er blij mee maken :thumb up:

Terug naar “Wereldmunten”