Gezocht: Munten uit de tweede wereld oorlog

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

eagle48
Nieuw lid
Nieuw lid

Gezocht: Munten uit de tweede wereld oorlog

Bericht door eagle48 » 08 mei 2012, 18:49

Hallo,

Ik ben op zoek naar Nazimunten. Voor diegene die het zo niet weet kan ik wel uitleggen + foto(google):
Een nazimunt is een munt waar de Duitse Adelaar op staat met in de poten hakenkruis(niet discrimerend bedoeld).
http://i47.tinypic.com/2zgt3z8.jpg

Interesse?
Pm me gerust
Forumbericht mag zolang geen echt contact is.

Gr. Mathijs

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: gezocht: Nazimunten

Bericht door Ilosab » 08 mei 2012, 20:17

Wel eens op eBay-Duitsland gekeken?
Ik heb ook nog wat websites, misschien heb je er iets aan.
http://www.tieste.de/
http://www.geiger-verlag.de/
http://www.muenzauktion.com/monasterium ... bb3c744e0d

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

eagle48
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door eagle48 » 08 mei 2012, 21:16

horen die munten zo duur te zijn:
1 Pfenning: tussen €7 en €45?

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 08 mei 2012, 22:46

Volgens mij heb ik nog wel een zwikje liggen, zal komend weekend even voor je kijken.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 08 mei 2012, 23:36

Herman schreef:Ik keek deze week op een site, waarbij munten met een afbeelding van het hakenkruis werden afgeplakt.
De reden daarvoor opgegeven was, dat er mensen waren die zich zouden kunnen storen aan dat soort afbeeldingen.
Ik kan daar volledig in mee gaan, en zou zoiets zelf niet openbaar plaatsen op een openbare site, ook al heeft men er verder geen bedoelingen mee.

Herman
Ik ben het hier niet mee eens. Zouden we munten of bankbiljetten met een portret van een dictator ook af moeten plakken? En wat te denken van religieuze lijders als Khomeini? Waar zouden we moeten stoppen? Ik heb een Romeinse munt met een portret van Nero, mag dat dan ook niet worden afgebeeld, wetende wat zijn rol in de geschiedenis was?
Munten en bankbiljetten geven een beeld weer van een samenleving en ik ben er op tegen de geschiedenis te gaan censureren in beeld of woord. Dat gaat betutteling voorbij en is een vorm van censuur :twisted: .

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

eagle48
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door eagle48 » 09 mei 2012, 06:52

Munten geven een beeld van de samenleving. Anders zouden we ook Dalai Lama moeten afplakken voor de Chinezen.

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 09 mei 2012, 07:36

Herman schreef:dat er mensen waren die zich zouden kunnen storen aan dat soort afbeeldingen.
Dit zijn altijd gevoelige discussies. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die zich aan deze afbeeldingen storen, en liever niet onverwacht met deze afbeeldingen worden geconfronteerd.
Maar in de hier genoemde gevallen kan je dat eigenlijk niet onverwacht noemen. Ik geloof tenminste niet zo erg in muntensites die al op de voorpagina dit soort afbeeldingen hebben staan en als je zelf dieper naar munten gaat zoeken, kan je verwachten dit soort afbeeldingen tegen te komen. Als je op Google gaat zoeken op swastika en dan op afbeeldingen vind je ook pagina's vol, maar dat weet je dan toch ook vooraf?
En in het geval van de afbeelding hier op het forum, die hoef je ook niet te zien, de thread van de topic geeft wat dat betreft genoeg aan....

Luit

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 09 mei 2012, 18:53

Mathijs gaf meteen al duidelijk aan dat hij de munten niet zocht omdat ze iets te maken zouden hebben met een (zijn) politieke voorkeur. Dat statement ontnam voor mij de lading van zijn vraag die ook anders geïnterpreteerd zou kunnen worden. De afbeelding hierbij zal voor de (oudere) leden ook overbodig zijn geweest, die is ons allen welbekend.
Ik geloof niet dat de vraag provocerend was bedoeld, zo ook niet deze reactie op een eenzijdig beëindigde discussie.
Ik heb een franc uit 1813, de tijd dus dat Nederland werd bezet door Napoleon Bonaparte. Die was teruggekeerd (ontsnapt) na zijn ballingschap en teruggekeerd in Frankrijk kroonde hij zichzelf in Parijs tot keizer. Lodewijk Napoleon, de koning van Holland, stootte hij van zijn troon en een bruut regime trad daarvoor in de plaats. In Nederlands Indie werden de VOC-munten geslagen onder Engels bewind (numismatisch een unicum en zeer interessant). Nederland zwichtte onder de dictatuur en veel niet gefortuneerde jonge mannen moesten mee in de veldtocht richting Rusland. Een verschrikkelijke periode in de Vaderlandse geschiedenis, een vroege equivalent van de nazistische tijd. Als verzamelaar van munten die zijn gebruikt in Nederland heb ik die ook in mijn collectie ondanks de verschrikkelijke context.
Munten en bankbiljetten zijn en blijven een tijdsbeeld geven van de geschiedenis van een land. Afbeeldingen hiervan te verbieden of deels onherkenbaar te maken op een afbeelding is ook een vorm van ontkenning en een onthouden van de lessen die men eruit kan trekken. Het is zeker niet provocatief bedoeld naar de slachtoffers die zijn gevallen door een regime of een dictator. Ikzelf ken de foto’s die zijn genomen door het Engelse bevrijdingsleger die zijn opgenomen in concentratiekampen. Verschrikkelijke beelden die mijn hoornvlies als arseen etsten en die ik nooit zal vergeten. En toch ben ik ‘blij’ dat ik ze mocht zien, niet verboden zijn want ik leerde er veel van, op welke confronterende wijze dan ook.
Voor mij ligt de geschiedenis uit ’40-’45 ver weg… Ik heb die tijd gelukkig niet mee hoeven te maken. Mijn opa is als communist met grote mond slachtoffer geworden van dat regime en heeft de oorlog niet mogen overleven.
Herman, voor jou ligt het nog veel dichterbij maak ik duidelijk uit je woorden op. Ik schrijf dit niet om jou te kwetsen en heb geen behoefte aan een polemiek over dit onderwerp op basis van iemands persoonlijke betrokkenheid.
Ik voor mij onderken de onbevangenheid van de vraag en snap ook de fascinatie. Die kan zelf gevoed zijn door afkeer van dat systeem. Nazistische propaganda, op welke wijze dan ook, dan komen ze MIJ tegen! Daar kunnen ze gif op innemen! Die Schweinehunden wil ik niks mee te maken hebben. Maar een afbeelding van een munt of bankbiljet verbieden biedt geen soelaas en blijf ik een vorm van botte censuur vinden. Het ontkennen van de Holocaust is een verschrikkelijk iets en moet strafbaar blijven is mijn mening.
IK hoop dat mede-forumleden Mathijs kunnen helpen aan wat muntjes. Zelf heb ik er gehad maar weggeven. Evenzo zeer hoop ik dat er NOOIT OF TE NIMMER en afbeelding van een munt of bankbiljet zal worden verboden of bewerkt op dit forum omdat het door een bepaald regime is gemaakt en verspreidt….

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 09 mei 2012, 19:26

Het gaat mijn inziens toch om het verzamelen en niet om het kwetsen van mensen? Er zijn toch ook verzamelaars die de achtergronden van hun verzameling willen weten? Ik tenminste wel. Dit jaar werden biljetten op MP aangeboden van kamp Flossenburg. De hele serie gekocht maar wel gekeken op Google wat Flossenburg is, bleek een vergeten kamp te zijn waar ook het nodige was gebeurd. Er zijn mensen die verzamelen artikelen uit WO I en WO II, er zijn mensen die gaan alle kampen bezoeken. Ik denk niet dat mensen expliciet andere mensen willen kwetsen door hier het e.e.a te plaatsen, ik in ieder geval niet terwijl ik toch afbeeldingen heb geplaatst van Westerbork en ghetto's Litzmannstad en Theresienstad.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 mei 2012, 20:36

Ik had Mathijs een reactie gestuurd dat ik nog wel wat van die muntjes had liggen in een doosje met Duitse muntjes. Hij was echter al voorzien door zijn opa. Deze jongen is 15 jaar en verzamelt gewoon wat hij interessant vindt. Toen ik die leeftijd had speelden we nog soldaatje (we waren wat kindser toen geloof ik) en het was altijd weer spannend wie de Duitse soldaat mocht spelen, die kreeg de oude Wehrmacht helm op. Nu, jaren later en veel wijzer, weet ik beter. Het valt me echter op dat vooral op Ebay Amerika dit soort muntjes veel aangeboden worden. Hoe meer hakenkruizen erop hoe beter lijkt het wel eens. Dat geeft vaak een vreemde smaak in de mond. Ik moet zeggen dat de kop van dit onderwerp me ook gelijk opviel. Dit forum wordt toch niet gekaapt door extreem-rechtsen? Gelukkig is het wat onschuldiger.
Overigens onderschrijf ik de reactie van Martin.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 09 mei 2012, 21:03

Naar ik meen hebben we deze discussie een tijdje geleden ook al uitvoerig behandeld en heb ik destijds mijn mening hieromtrent ook duidelijk kenbaar gemaakt.
Ten eerst denk ik dat een swastikateken anno 2012 (76 jaar naar dato) een plek heeft gekregen welke minder gevoelig ligt dan hierboven geschetst wordt. Dit getuigd hoe makkelijk het geaccepteerd wordt dat het teken op diverse plekken moeiteloos en zonder consequenties gebruikt mag/kan worden. Zo liep ik gisteren in de Action en zag daar in een schap een complete BBC serie over diverse perioden van de 2de wereldoorlog. Ook daar staan de Swastikatekens gewoon op en zelfs de jonge slachtoffers voor een hek in concentratiekamp Auswich… Ik kies er ook niet voor om met die beelden geconfronteerd te worden in de Action. Afgelopen week zag men ook veelvuldig het promofilmpje van de film Inglorious Bastards, hierin zag men een gigantische valg met het teken over het scherm wapperen. Ik ga er niet van uit dat Veronica, dan wel de Action klachten hierover binnen zullen krijgen.

Ik denk ook dat deze discussie juist de goed bedoelde intentie van Herman ondermijnt, want wanneer men via Google zal zoeken naar het swastikateken, dan zal men ook dit forum (deze discussie) terug kunnen vinden in de resultaten.

Ik zie verder geen enkel probleem in het plaatsen van een dergelijk teken op ons forum. Zeker niet omdat het overduidelijk is dat men de verzamelaarsgedachte de boventoon laat voeren en geen sympathiserende gedachtes er bij heeft. Hetzelfde zou dan ook opgaan voor Ilosab (Alfed’s) kampgeldbiljetten, een nog duidelijker beeld van de hel waar veel mensen destijds in beland waren. Alfred hecht hier enkel ook waarde aan de verzamelaarskant van deze biljetten/geschiedenis en verder niets.

Kortom laten we het hoofd koel houden en deze verschrikkelijke tijd nooit vergeten, maar het wel een plek proberen te geven. Wie daar moeite mee heeft hoeft niet te worden geschoffeerd en mag zijn/ haar mening kenbaar maken. Waar nodig kunnen we dan wijzigingen aanbrengen in titels, afbeeldingen en dergelijke, maar heb niet het idee dat, dat bij dit topic al aan de orde zou zijn.

Vriendelijke groeten,

Jeroen Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: Gezocht: Munten uit de tweede wereld oorlog

Bericht door Munthunter » 10 mei 2012, 10:30

Hoi Gerard,

Dat is denk ik ook de beste en eenvoudigste weg.

Ik heb de titel verander van het topic en de afbeelding als link geplaatst.

Bedankt voor het meedenken!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 10 mei 2012, 11:01

Jeroen & Gerardo,

:thumb up: :thumb up: :thumb up:

Afgehandeld, discussie gesloten, nu alleen nog reakties op de eigenlijke vraag van dit topic.

Gr. Alfred

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 10 mei 2012, 11:28

...munten uit de 2de wereldoorlog kan natuurlijk van alles zijn: Nederlanse zinken, Franse, Belgische, etc. etc..

Munten van het derde rijk lijkt me de lading beter dekken...

ps. dat er niemand viel over het feit dat de advertentie niet is geplaatst in de forummarkt... :sttt: :sarcasm1:

Nordfljotgro-fry
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Nordfljotgro-fry » 03 mei 2014, 16:50

Hej Ik heb een hele lading aan nazi munten die ik wil verkopen, als je speciale jaartallen zoekt, stuur me een mailtje. Nordfljotgro-fry@hotmail.com.

munt9490
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 » 04 mei 2014, 22:05

kwam dit toevallig tegen

http://link.marktplaats.nl/m806137870
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 05 mei 2014, 09:23

Hij heeft behoorlijk wat in de aanbieding en niet alleen munten.

Alfred

Florijn
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Florijn » 22 jun 2014, 17:17

Als je mij je e-mailadres geeft kan ik je mijn lijst sturen. Heb wel het één en ander. Ook zeldzame 5 Mark munten in hele mooie kwaliteit.
ronbeumer@hotmail.com

Terug naar “Wereldmunten”