Essai van de belgische 50 Franc 1954

Plaats hier berichten over munten uit het Koninkrijk België 1832 - 2002

Moderator: Aernout

JO3023
Senior lid
Senior lid

Essai van de belgische 50 Franc 1954

Bericht door JO3023 » 26 apr 2017, 21:07

Beste allen,

In een drietal tema's zal ik een aantal essais van Belgische munten laten zien. Zoals jullie wellicht weten verzamel ik dingen van de hand van Armand Bonnetain. Vandaar dat ik gisteren 25 april 2017 besloten heb de essais aan te schaffen. Echt goedkoop zijn deze dingen niet. Wie van onze zuiderburen kan mij meer over deze essais vertellen.

Als derde en laatste essai laat ik een 50 Franc 1954 zien. Hoewel dit ontwerp niet van de hand van Armand Bonnetain is maar van Rau kon ik het niet nalaten om ook dit stuk aan te schaffen. De essai heeft een diameter van 29 mm. Het materiaal dat gebruikt is is overduidelijk koper.

Afbeelding
image url uploadcertificity.com

Met vriendelijke groet,
Tristán

P.S. Peter Degroote heeft een mooie en interessante internetpagina gemaakt met vele exemplaren van belgische essais. Het is zeker de moeite waard om een blik te werpen op zijn site: http://users.skynet.be/peterdegroote/Be ... s-NED.html

Links naar mijn recentelijk aangeschafte essais:

1. Essais van de belgische 1 Franc 1935, link: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=68&t=16436
2. Essai van de belgische 20 Franc 1931, link: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=68&t=16437
3. Essai van de belgische 50 Franc 1954, link: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=68&t=16438

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: Essai van de belgische 50 Franc 1954

Bericht door janssenfrank » 26 apr 2017, 21:40

Eerst even een kritische noot: moeten het perse drie afzonderlijke topics zijn, of is het overzichtelijker als alle essais in één topic komen?

Ter zake: ik verzamel zelf ook Belgische munten. Niet zo heel fanatiek, maar als ik een muntje tegenkom dat ik nog niet heb, gaat hij zeker het album in.

Het Franse essai betekent zoiets als probeersel, dus in het kader van de numismatiek zou het dan een proefslag zijn. Kun je iets vertellen over het hoe en waarom? Normaal gesproken zou men een proefslag maken om de stempels te testen, maar waarom dan op een afwijkend formaat? En hoeveel van dit soort essais zijn er?

Het is niet goedkoop, zeg je. Waar moet ik in orde van grootte dan aan denken (€ 100,-/ € 500,-/ ...)
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

JO3023
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 26 apr 2017, 23:36

Hallo janssenfrank,

De meeste numismatische fora hebben liever één topic per munt omdat er dan minder verwarring onstaat over welke munt men het heeft als er commentaar wordt gegeven. Ik zat vandaag inderdaad toch even te twijfelen of ik ze niet allemaal in dezelfde topic zou moeten laten zien. Uiteindelijk heb ik een gulden halfweg gekozen en de topics per type essai geopend. Zo heeft de topic over de essai van de 1 Franc 1945 twee essais, elk vervaardigd van een andere metaal.

Wat ik van de Koniklijke Munt van België weet is dat in die periode er nogal wat onregelmatigheden waren. Wat deze dan precies waren weet ik niet. Niemand gaat er er dieper op in. Ook weet ik dat met name van de Belgische munten er ontzettend veel proefslagen zijn, vervaardigd van verschillende materialen, in afwijkend formaat, van ontwerpen die het nooit tot circulatiemunten hebben gehaald, etc. De enige reden dat ik kan bedenken waarom het er zoveel zijn is dat het wellicht met die onregelmatigheden te maken had. Hoeveel het er precies zijn weet ik ook niet. In ieder geval voldoende om er drie catalogi aan te wijden (zie de link naar de pagina van Peter Degroote) Dupriez (1949), Bogaert (1972) en Grispen (1995). Helaas heb ik geen van alle drie. Vandaar ook mijn vraag aan onze zuiderburen of zij mij meer informatie kunnen leveren. Mijn indruk is dat de catalogus van Dupriez de beste is maar aangezien deze van 1949 is is deze niet zo gemakkelijk verkrijgbaar. Toch weet ik dat sommige van de belgische leden van munthunter.nl deze boek (of een kopie daarvan) hebben.

De essais zijn inderdaad niet goedkoop gezien het feit dat volgens mij de animo om dit soort essais te verzamelen klein is. Althans dat is mijn indruk. Men moet dan aan handelaarsprijzen denken tussen de 190 euro en 350 euro. Gelukkig heb ik op mijn exemplaren nog wat kunnen afdingen.

Overigens zoek ik nog altijd de proefslagen van de 1 en 2 pesetas van Euzkadi (Spaans Baskenland). Het ontwerp voor deze munten is eveneens van de hand van Armand Bonnetain. Onlangs heb ik wel twee koperen afslagen weten te bemachtigen. Ik zoek er meer en ook de proefslagen vervaardigd van andere metalen zoals similor en indien mogelijk ook de stempels. Dit laatste is echter wel wat lastiger aangezien er niet veel particulieren stempels bezitten.

Afbeeldingscreen capture windowscertificity.com

Afbeeldingimgurlcertificity.com

Met vriendelijke groeet,
Tristán
Laatst gewijzigd door JO3023 op 27 apr 2017, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Aernout
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 27 apr 2017, 19:44

JO3023 schreef: In ieder geval voldoende om er drie catalogi aan te weten (zie de link naar de pagina van Peter Degroote) Dupriez (1949), Bogaert (1972) en Grispen (1995). Helaas heb ik geen van alle drie.
Misschien hier mee starten: mooie stukken :thumb up:

Er zijn geen 3 boeken maar 4 boeken: Dupriez (1949), Bogaert (1972), Grispen (1995) en Grispen-Bruylandt (2007). Je zegt dat Dupriez de beste is. Hier ga ik dan vanuit dat denkt dat dit complete boeken zijn, echter zijn de 4 werken als opvolgingen van mekaar te zien. Kortom: je hebt de 4 boeken nodig om "compleet" te zijn. uiteraard heeft iedere volgend boek aanvullingen uit de vorige boek(en).

Concreet op uw vraag: uittreksel van de Bogaert over dit stuk (enkel de rand nog eens controleren) in de bijlage.

mvg,
Aernout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Start klein om groots te eindigen

JO3023
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 27 apr 2017, 20:51

Dank je Aernout voor de info. Ik heb geen van de boeken dus is ging ervanuit dat het aparte boeken waren. De rand van deze essai is glad dus het zouden de nrs. 2978 of 2979. En blijkbaar zat ik met mijn vingers naast toen ik wilde zeggen "In ieder geval voldoende om er drie (blijkbaar dus vier) catalogi aan te wijden ..."

Gegroet,
Tristán

Aernout
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 28 apr 2017, 19:54

De omschrijving van het metaal is soms het moeilijkste:
- helder brons
- mat brons

dit kun je maar zeker zijn als je beide stukken hebt...

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

JO3023
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 29 apr 2017, 08:59

Dat ben ik volstrekt met je eens. Desalniettemin neig ik naar mat brons. Maar 100% zeker ben ik pas als ik ze beide naast elkaar kan vergelijken. Met name de hoger gelegen delen hebben een mat uiterlijk met een iets glanzende veld eromheen.

Gr,
Tristán

Terug naar “Koninkrijk België 1832 - 2002”