Het forum heeft een grote update ondergaan. Het traditionele munthunter logo komt binnenkort weer terug. De forummarkt en kalender krijgen een eigen forum. Indien er foutmeldingen plaatsvinden, graag deze aan Atox melden of emailen naar atoxhybrid@gmail.com.

1 cent GK

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
grivnagozer
Moderator
Moderator
eBay:

Bericht door grivnagozer » 16 sep 2009, 09:45

Plantagegeld kan net zo moeilijk te traceren zijn als een Griekse munt van Pericles, geslagen ter oprichting van het verbond tussen Sparta en Athene, de Deltisch-Attische Zeebond tussen 447 en 430 voor Christus.
Afbeelding

Afbeelding

Nadat de Perzen de Acropolis hadden verwoest, kon Pericles de stad Athene opnieuw opbouwen, want ineens had hij ruimte.. De kas van de Deltische Attische Zeebond werd geplaatst op het eiland Delos, waar hij bewaakt werd door o.a. een aantal stenen leeuwen, waarvan er nu nog een paar te bezichtigen zijn. Op dit eiland werd ook deze munt vervaardigd, met de hand, want machinerie bestond nog niet.

Dit muntje haalde ik uit een bakje van een zgn. grote handelaar, die het bestempelde als rotzooi, en zodoende kon ik het arresteren voor 2 euro.
Voorzijde de god Pan, achterzijde de triskelias (bekend van het eiland Man), welke toen voor het eerst op de munt werd gezet.

Geschiedenis enerzijds, anderszijds een beetje lezen in catelogi (S5243) als catalogusnummer kunnen traceren via het handige internet. Waarde van deze munt voor een liefhebber ergens tussen de 50 en 75 euro.

Ik koop NOOIT op Ebay, soms op Marktplaats, maar altijd op Qoop.

Moraal van het verhaal: of het nou Oud-Grieks is of Plantagegeld, je moet zelf onderzoek plegen, en dat vind ik persoonlijk leuker als een jaartalcollectie Koninkrijk Nederland opbouwen. En iedere verzamelaar weet hoe een kwartje Willem III er uit ziet, maar de meeste mensen die sparen kunnen niet het verschil zien tussen een gasmunt en een telefoonmunt als er niets opstaat. Daarom kan je op grond van je kennis gemakkelijker goedkoop aan je materiaal komen, want slechts door kennis heb je voorsprong op een handelaar die zou moeten weten wat hij verkoopt.

koenmunten Indonesia
Moderator
Moderator
eBay: http://www.ebay.nl/sch/koenmunten/m.htm ... 7675.l2562

Bericht door koenmunten » 16 sep 2009, 11:08

Klopt helemaal! Dat was dan een mooi koopje voor je!
Daarom blijf ik het ook zo leuk vinden om in bakken te grabbelen en veilingsites af te struinen. Het 'topstuk' uit mijn plantagegeldverzameling is een zilveren munt die ik voor € 5,- (inclusief verzendkosten) via ebay Duitsland heb gevonden bij een postzegelhandelaar.
Plantagegeld op beurzen is vaak te duur en laat ik daarom liggen. Ik zou graag willen kopen via Qoop maar heb daar nog niets van plantagegeld kunnen vinden. Dus mocht je daar eens iets voorbij zien komen geef svp een seintje dan gaat Qoop hopelijk wat meer voor me leven.
Op Ebay en marktplaats zijn soms koopjes, vaak gaan de munten voor astronomische bedragen naar een ander, maar er komen in ieder geval af en toe munten en afbeeldingen daarvan voorbij. Een plaatje is dan al meer dan niets :D En dat is weer goed voor het totaaloverzicht van wat er op dat vlak uitgegeven is.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

grivnagozer
Moderator
Moderator
eBay:

Bericht door grivnagozer » 16 sep 2009, 11:51

Tipvoor koop: loop de penningen na! Staan soms de raarste dingen.

koenmunten Indonesia
Moderator
Moderator
eBay: http://www.ebay.nl/sch/koenmunten/m.htm ... 7675.l2562

Bericht door koenmunten » 16 sep 2009, 12:26

Is goed ga ik doen :D Ik heb inmiddels ook de Qoop-mogelijkheid ontdekt om gewaarschuwd te worden bij interessante objecten, dus het gaat vast goed komen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”