Sicily Syracus Zeus B.C ?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Sicily Syracus Zeus B.C ?

Bericht door Nieuwemunt » 19 okt 2018, 22:21

Beste leden,

Vandaag lag er op de deurmat een voor mij nog onbekende munt. Ik koop wel eens vaker munten "op gevoel" zo ook deze nieuwe aanwinst. Hij kwam voorbij op eBay en ik dacht , dat is een leuke.

Na wat ge-Google kwam ik uit op deze munt uit. Een munt uit Sicily met hoogst waarschijnlijk Zeus als portret , kijkend naar links. Een lauwerkrans op het kruintje en links terhoogte van zijn baard en neus staan nog heel licht een aantal letters.
Als ik de munt omdraai zien we een paard op zijn achterste benen staan, daaronder een streep met nog een 4-tal letters of cijfers. Rechtsboven het paard nog wat vage letters of cijfers.

De munt is van brons of legering , weegt rond de 17,5 gram en heeft een diameter van rond de 25 mm. Het muntje is niet helemaal mooi rond. Voor zijn diameter is het muntje goed zwaar.

Wie kan mij iets meer vertellen over deze munt ?

Groeten NM
IMG_2508.JPG
IMG_2509.JPG
Edit : ik zie dat de foto's donker zijn , ik zal proberen of ik nog wat betere foto's kan maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Sicily Syracus Zeus B.C ?

Bericht door George_III » 20 okt 2018, 23:02

Je hebt hem zelf al vrijwel helemaal gevonden; Syracuse. De 17,5 gram komt vrijwel perfect overeen met een Dilitron (een enkele litra is zo’n 9 gram), en het muntplaatje heeft de onmiskenbare vorm en stijl van de Siciliaanse muntslag in de vierde en derde eeuw voor Christus. Deze muntplaatjes werden gegoten in mallen met een kleine bolling (het zijn best dikke muntjes zonder rechte kanten, zoals je al zegt) waarin de munten geconnecteerd werden door gietkegels die voortvloeide uit het muntplaatje zelf, niet later aangebracht, waardoor je een ietwat ovaal muntplaatje krijgt. Misschien is een plaatje duidelijker dan mijn vage beschrijving:

Afbeelding
© Numiscorner Vcoins

Deze stijl is dus typerend voor het Griekse Sicilië in deze periode. De munt hierboven is natuurlijk een redelijk extreem voorbeeld, maar het is bij jouw munt ook onmiskenbaar aanwezig. Verder is de afbeelding ook erg karakteristiek; Syracuse ten tijden van Timoleon en de derde democratie. Even wat historie:

Timoleon werd niet geboren in Syracuse, maar op het Griekse vasteland. Korinthe om precies te zijn. Van zijn familie moest ie het niet hebben, want al op jonge leeftijd pleegt zijn broer (Timophanes) een staatsgreep en installeert zichzelf als tiran. Ongehoord voor de Korinthenaren, die gewend waren zichzelf democratisch te regeren. Timoleon, uit plichtsbesef, vermoord daarom zijn eigen broer en herinstalleert de democratie. Zijn familie echter nam het hem nog steeds kwaad dat hij zijn eigen broer had vermoord….

Pas twintig jaar later horen wij weer van de beste man. Syracuse, een van de Korintische koloniën, bevind zichzelf in een lastige situatie en vraagt aan haar moederstad om hulp. Die hulp, zo besloot de Korintische bevolking, zou komen in de vorm van Timoleon en 700 Griekse huurlingen die in 344 BC in Sicilië zouden aankomen. De situatie die ze daar aantroffen was alles behalve plezierig: die tiran die de stad hoorde te besturen, Dionysios de Tweede, had slechts een klein eiland in zijn macht, terwijl Hicetas, de tiran van een naburige stad, Syracuse zelf sinds drie dagen onder zijn controle had. Daarbovenop had Hicetas steun van de Carthagers! Maar niet getreurd: In een paar strategische meesterzetten en een enkele belegering verslaat Timoleon zowel de Carthagers, Hicetas en dwingt hij Dionysos tot ballingschap. Ook hier herinstalleert hij de democratie, al word deze door moderne geschiedkundigen toch wat meer oligarchisch in karakter ingeschat. Timoleon regeerde tot zijn dood in 337 immers met tirannieke trekjes en ook na zijn dood zou de zogenaamde derde democratie niet volledig het Korintische model volgen.

Numismatisch gezien is Timoleon erg interessant. Voornamelijk gezien het feit dat hij, kort nadat hij op Sicilië aankomt (waarschijnlijk om zijn huurlingen te betalen), zilveren staters gaat slaan. Dat deze aan hem moeten worden toegeschreven is vrij duidelijk; het type is extreem gelijkend op het Korintische type (Athena/pegasus), de stadsnaam is echter vervangen door de naam van Syracuse. Ook interessant is de grote hoeveelheid brons die er door hem word omgemunt; voornamelijk in dit type. Een mooi klassiek portret van Zeus Eleusis (Zeus de bevrijder, wiens naam ook rond zijn portret staat) op de voorzijde, verwijzend naar het feit dat Timoleon het volk van Syracuse had ‘bevrijd’. Waarschijnlijk stond buiten de stad ook een altaar gewijd aan deze god, al is daar nog meer dan genoeg (archeologische) discussie over. Op de achterzijde staat een steigerend paard met daaromheen ‘SYRAKOSIO’. Dit type is dus ingevoerd door Timoleon, maar is waarschijnlijk nog tot later in de derde democratische periode geslagen. Pas in 317 BC kwam deze ten einde; onze beste gok voor de datum van dit type is dus 344 – 317 BC. Altijd leuk, dit soort hellenistische muntjes!

Mika

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 20 okt 2018, 23:34

Beste Mika,
Dank je wel voor de informatie! Als we jou niet hadden?! Super informatief en leuk om de historie te lezen. Heel bizar hoe ze "vroeger zo makkelijk" dachten over broedermoord :dizzie: Nogmaals dank voor de info :thumb up:
Ik ben even verder gaan zoeken op het internet naar een prijsindicatie maar zie enorme verschillen in prijzen. Het is voor mij niet heel belangrijk wat een reële prijs is maar ik voer alle informatie over de munt in op mijn computer. ( ook voor het nageslacht ) welke catalogus prijs mag ik hieraan koppelen?
Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 21 okt 2018, 09:37

Wat een mooi onderbouwde uit eenzetting van deze munt, plus als kers op de taart een prachtig stukje historia. Op en top Mika natuurlijk :klap:
Vriendelijke groeten Luc. :D

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”