Een vijftal Romeinse munten

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Roerbakmix
Volledig lid
Volledig lid

Een vijftal Romeinse munten

Bericht door Roerbakmix » 22 apr 2018, 10:59

Als 'bijvangst' in een aankoop verkreeg ik (mijn eerste :suprised: ) Romeinse munten. Ik ben daar bepaald niet thuis in, dus hopelijk helpen jullie me verder:
img248.jpg
img245.jpg
Ik vermoed een munt van Constans (337-350)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Medicus, onderzoeker.

Roerbakmix
Volledig lid
Volledig lid

Re: Een vijftal Romeinse munten

Bericht door Roerbakmix » 22 apr 2018, 11:01

(blijkbaar kan je maar 3 afbeeldingen per bericht plaatsen?)
img247.jpg
img244.jpg
Ik denk ook een munt van Constans?
Medicus, onderzoeker.

Roerbakmix
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roerbakmix » 22 apr 2018, 11:02

img250.jpg
img241.jpg
Nogmaals een Constans, waarbij een liggende soldaat wordt neergespiest (?).
Medicus, onderzoeker.

Roerbakmix
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roerbakmix » 22 apr 2018, 11:03

img243.jpg
img246.jpg
Constantinus II? Tweetal vechtende soldaten op de keerzijde (?).
Medicus, onderzoeker.

Roerbakmix
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roerbakmix » 22 apr 2018, 11:04

img242.jpg
img249.jpg
Medicus, onderzoeker.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 22 apr 2018, 12:23

1. Valens (364 – 378 AD), type met op de achterzijde een staande Victoria met Securitas Reipublicae (de rust/veiligheid van de republiek). Voorzijde laat natuurlijk de buste van Valens zien met daaromheen DN VALEN-S PF AUG (Dominus Noster Valens Pius Felix Augustus), wat vertaald naar: Onze heer Valens, vrome en gelukzalige Augustus. De HSISC onder de afsnede op de achterzijde verteld onze dat deze munt is geslagen in het achtste officina (H) van de munt in Siscia, het hedendaagse Sisak in Kroatië.

2. Constantinus II Junior als Caesar (330 -336), het zogenaamde Gloria Exercitus (de glorie/macht van het leger) type, met twee soldaten naast twee standaarden op de achterzijde, de tekst Gloria exercitus er omheen. De voorzijde laat een tamelijk versleten buste van Constantinus zien met het omschrift CONSTANTINVS IVN NOB C, Constantinus Junior nobele Caesar. Het mintmarkje onder de soldaten is niet perfect meer te lezen, maar er staat hoogstwaarschijnlijk SMTSA. SM staat voor Sacra Moneta, heilig geld, TS voor de muntplaats, Thessalonica in Griekenland en de A voor het eerste Officina..

3. Een type dat onder numismaten bekendstaat als een FTR; Fel Temps Reparatio (Het terugbrengen/herstellen van goede tijden). De achterzijde laat inderdaad een gevallen cavaleriesoldaat, compleet met paard zien, welke word neergespiesd door een staande soldaat. De keizer is Constantius II, die dit type tussen 348 en 350 liet slaan, al is de exacte muntplaats is waarschijnlijk niet meer te achterhalen.

4. Weer een FTR, maar nu van keizers Constantius II of Constans, welke beiden tussen 348 en 350 dit type sloegen. Gezien de buste neig ik naar Constans, maar op dit soort laat Romeinse muntjes is dit eigenlijk geen betrouwbare identificatie-methode meer.

5. Mijn favoriete type van dit soort laat Romeinse kleinbronsjes. VOT XX MVLT XXX in lauwerkrans. Elk jaar legde de keizer de vota af, een soort publieke eed om het komende jaar goed en rechtvaardig te heersen. Dit type memoreert dus de 20ste keer dat de keizer de vota aflegde, de MVLT XXX betekenen iets zoals ‘op naar de volgende 30’. Helaas zijn er meerdere keizers die exact dit type hebben geslagen, en is de voorzijde dusdanig versleten dat een exacte identificatie niet echt mogelijk is. Gezien de eerste vier letters op de voorzijde te lezen zijn (DNCO) blijven weer slechts de opties Constans en Constantius II over.

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”