Een lastige (keltische?)

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

Een lastige (keltische?)

Berichtdoor Roerbakmix » 13 Apr 2018, 09:48

Via marktplaats een 30-tal munten <1800 voor een schappelijke prijs overgekocht, met name getriggerd door een tekst op één van de munthouders "Keltisch paard". Ik wil al langer Keltische munten in mijn verzameling (allegaartje :knipoog: ) hebben, en de rest leek mij mooie bijvangst. De staat van de munt valt me een beetje tegen, maar hopelijk kan iemand me verder helpen: welke munt heb ik hier?

De munt is komvormig, en daardoor wat lastig in te scannen. Heeft een diameter van ca 9 mm. Het gewicht kan ik niet zo nauwkeurig vaststellen.
img217.jpg

img216.jpg
Medicus, onderzoeker. Staand of zittend plassen?
Gebruikers-avatar
Roerbakmix
Lid
Lid

eBay: http://

Re: Een lastige (keltische?)

Berichtdoor Bram VDV » 16 Apr 2018, 17:22

Volgens mij is het inderdaad een keltische munt (weet het niet 100% zeker). Keltische munten zijn vaak komvormig en met enige fantasie is het keltische paardje nog zichtbaar. Zou later ook graag wat keltische muntjes willen verzamelen. Hier is nog een voorbeeld van een koperen munt waar het paardje nog zeer duidelijk is. Ik kan je niet veel verder helpen met leeftijd, plaats, ... maar als ik nog iets vind laat ik het weten.

Bram
Bijlagen
20180416_181712.jpg
Bram VDV
Lid
Lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor George_III » 20 Apr 2018, 22:54

Keltisch is die zeker, maar helaas is het numismatische begrip Keltisch tamelijk breed. Alles dat ten noorden van het Romeinse rijk lag word bestempeld als zijnde Keltisch, met een grijs gebied in het oosten. Ook is de Keltische muntslag niet de aller makkelijkste qua typologie; meestal gaat het om types zonder tekst, losjes gebaseerd op Romeinse en Griekse munten die door de handel bij de inheemse bevolking terecht kwamen. Helaas komen op allebei deze categorieën prototypen ook paarden voor, dus daar schieten we ook niet veel mee op. Ietwat schotelvormig zijn de meeste Kelten ook, dus daar schieten we ook niet heel veel mee op. 9mm betekend dat we hier hoogstwaarschijnlijk met een Quinarius of een Obool te maken hebben, al is gezien de kwaliteit, een heel erg versleten en afgebrokkelde Drachme ook nog mogelijk. Zoals ik al zei, de Keltische numismatiek is niet gemakkelijk, en met een klein stilistisch verschil kan de identificatie drastisch anders zijn. De voorzijde bied ons helaas ook weinig hulp. Het enige wat ik kan zien is de parelrand, hetgeen op vrijwel elke zilveren Kelt zit. Persoonlijk neig ik, gezien de stijl van het hoofd, naar een oost-Keltische Obool, mogelijk geslagen door de Boii. Het hoofd van het paard heeft de typische vorm die men in dit gebied vaak ziet (enkele stip in het midden, omgeven door een Torque-vormige halve maan), maar de nek is dan weer redelijk recht, tegenover de vloeiende lijn die vaak op de munten van de Boii staat. Curieus stuk, al moet ik ook bekennen dat de Keltische muntslag niet bepaald mijn specialiteit is.
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor Roerbakmix » Vandaag, 08:42

Ha Bram, zijn interessante munten, vind ik ook. Vaak een vrij rudimentair ontwerp, en in een periode waar ik niet veel van af weet. De staat van de munt maakt de determinatie lastig, maar het paardje vond ik wel typisch voor een keltisch/gallisch muntje.

En Mika, stiekem hoopte ik al dat jij zou reageren :) Als ik google op munten van de Boii vind ik inderdaad enige overeenkomsten. De rechte nek van het paard is opvallend, en ben ik tot dusver nog niet tegengekomen. Op de scan niet super duidelijk, maar ook de knieën van het paard zijn bijzonder (een stip). Haast een geometrisch ontwerp, en inderdaad curieus.

Een andere vraag: deze munt is in slechte staat en deels gecorrodeerd. Ik denk dat ik de details wat zou kunnen laten opkomen als ik 'm zou schoonmaken (al dan niet chemisch). Hier wordt natuurlijk altijd over gefronst (ook door mij), maar hoe staan jullie er tegenover? En hebben jullie suggesties anders dan de suggesties elders op dit forum?
Medicus, onderzoeker. Staand of zittend plassen?
Gebruikers-avatar
Roerbakmix
Lid
Lid

Terug naar Welke munt heb ik hier?