Middeleeuwse munt? (gevonden met metaaldetector)

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
speedyy
Aankomend lid
Aankomend lid

Middeleeuwse munt? (gevonden met metaaldetector)

Bericht door speedyy » 06 jan 2018, 15:58

Goedemiddag mensen,

Ik ben van de zodmr voor het eerst met een maat van me met een metaaldetector weggeweest, was een hartstikke leuke ervaring, nu heb ik een paar minten die ik totaal niet thuis kan brengen, waarbij ik de naar mijn mening veruit belangrijkste hier nu neerzet.

Het gaat om een munt die naar mijn mening een Karolisch kruis heeft, en aan 4 zijden kronen heeft
20180104_230754.jpg
En aan deze kent lijkt hij iets van een wapen te hebben, en de letter S aan de bovenkant, en een V aan de linkerkant
20180104_230730.jpg

Wie kan me helpen deze munt te identificeren?, zo mogelijk heb ik nog veel meer uitdagingen voor jullie, maar voorlopig lijkt me dit verreweg de meest interessante :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Middeleeuwse munt? (gevonden met metaaldetector)

Bericht door George_III » 07 jan 2018, 14:44

Gevonden in Nederland dus? Leuk!

Het gaat om een muntje uit het middeleeuwse koninkrijk Hongarije. De geschriften noemen het een Parvus, maar gezien dit vertaald naar ‘kleine’, ‘onbelangrijk’ of ‘goedkoop’ is dit waarschijnlijk slechts een bijnaam gegeven door het volk. Wat we wel weten is dat een Parvus in ieder geval de helft waard was van een Denár en dus logischerwijs twee Quarting (waarvan er, zoals de naam al zegt, vier in de Denár gingen). Deze laatste denominatie, de Quarting, werd ingevoerd door de bekende Hongaarse koning (en heilig Roomse keizer) Sigismund, welke regeerde tussen 1387 en 1437. Naar hem moeten we ook kijken voor dit muntje; Een Parvus van Sigismund I van Hongarije dus. Op de voorzijde (de tweede foto) van het muntje zien we het wapen van Sigismund: In het eerste en derde kwartier zien we de zogenaamde ‘Árpád strepen’, een verwijzing naar het wapenschild van de eerste Hongaarse Dynastie, welke we tot de dag van vandaag nog zien in het modern Hongaarse wapenschild. Kwartier twee en vier laten de adelaar van Brandenburg zien, het markgraafschap waarvan hij sinds de dood van zijn vader in 1378 (hij was toen slechts tien jaar oud) ook de titel hield. Boven, links en rechts van het wapenschild staan drie letters S(igismund), U(ngarie) en R(ex): Sigismund koning van Hongarije. Op sommige zeldzame issues staan er nog mintmarkjes naast deze letters, maar ik vrees dat deze of niet meer te zien zijn, of er in eerste instantie niet op hebben gestaan. Er waren redelijk wat mints actief in Hongarije in deze periode die dit type parvus hebben geslagen, maar een exacte plaats kan ik er dus niet uithalen. Het kruis op deze zijde is slechts een afdruk (ghosting) van het kruis op de andere zijde, een veel voorkomend fenomeen op dit soort middeleeuwse muntjes. Zeker als ze zo dun en licht (rond de 0,3 – 0.5 gram) zijn! De achterzijde laat dus inderdaad een kruis zien met vier kronen in de kwadranten. Een redelijk herkenbaar design en de reden dat ik hem gelijk kon identificeren. Het type is in een redelijke hoeveelheid geslagen en daarom ook helaas niet heel waardevol. Maar om zo’n oud muntje met zo’n historie op te piepen, dat is toch gewoon geweldig!

sjors-sjors
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door sjors-sjors » 07 jan 2018, 15:28

Wat een genot om het forum te volgen met zulke reacties van je Mika! Is dit muntje te vergelijken met andere Europeese munten? M.a.w. keek men toen al veel naar elkaar zoals later ook met de goudguldens en daalders gebeurden?

Speedy, bijzonder dat je zo'n muntje in die staat uit de grond haalt!
Hollandse Scheepjesschellingen (30/59)

speedyy
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door speedyy » 07 jan 2018, 19:41

George_III schreef:Gevonden in Nederland dus? Leuk!

..........

En dat niet alleen, door jouw verhaal heeft dit muntje gelijk een historie gekregen die meer waard is dan een munt met redelijke geldwaarde, daar dank ik je heel erg voor, en meteen rijst mij inderdaad de gedachte hoe zoiets in hemelsnaam in Nederland is terechtgekomen, misschien door grondverplaatsing?, of hadden de Bourgondische Nederlanden banden met Hongarije?, of zaten de Habsburgers toen al behoorlijk in de Nederlanden?

Hoe dan ook, je identificatie was een genot om te lezen, en een motivatie om verder te zoeken naar leuk materiaal uit de grond....

...Beter nog, ik zal dankzij jou wat meer vondsten posten die ik niet thuis kan brengen, maar verreweg de meesten zijn van patina/gecorrodeerd koper materiaal, verwacht dus niet dat er iets bijzit met een gelijkwaardige historie ;)

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 07 jan 2018, 20:03

Ik kan je als fysisch geograaf vertellen dat het in elk geval niet door natuurlijke grondverplaatsing komt greeny Al is het natuurlijk mogelijk dat een schep grond met het muntje erin door een mens verplaatst is vanuit Hongarije naar Nederland. Voorts sta ik elke keer weer te kijken van de enorme kennis van Mika op zo'n beetje elk muntgebied :o En dat voor zo'n jonge vent :thumb up:
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
WK 2018: Ambassadeur van Senegal

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 08 jan 2018, 10:58

Als geboren Hagenaar die met een Hongaarse is getrouwd en in Hongarije woont vond ik dit een heel mooi verhaal en inderdaad een hele aparte vondst. Mijn vrouw begrijpt er in ieder geval niets van dat zoiets in Nederland uit de grond komt.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”