Zilveren muntje

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

Zilveren muntje

Berichtdoor Roerbakmix » 25 Aug 2017, 09:50

Beste allen, hoewel deze munt niet echt in mijn verzamelgebied valt, vond ik het een te leuk muntje om te laten liggen. Ik heb alleen geen idee in welke tijdsperiode ik het moet plaatsen. Weet iemand meer?

Ik zal nog een foto van de rand uploaden, en proberen het muntje nauwkeurig te wegen en meten (schat 'm in om ca 10 mm doorsnede).

img086.jpg

Op de voorzijde een manfiguur met een rond hoofddeksel en een platte onderkant. Opvallend grove neus, lippen en haren. Aan de bovenzijde een aantal onleesbare letters. De kleur van de scan komt aardig overeen met d ekleur van de munt.

img085.jpg

Op de achterzijde een krans van tekst (die voor mij onleesbaar is) met centraal een soort ster (?). Een horizontale streep.
Medicus, onderzoeker. Staand of zittend plassen?
Gebruikers-avatar
Roerbakmix
Lid
Lid

eBay: http://

Re: Zilveren muntje

Berichtdoor George_III » 25 Aug 2017, 10:38

Een drachme van de westelijke Kshatrapas (ook wel westelijke satraps genoemd), west India, pakweg 200 - 500 AD uit mijn hoofd. ik zoek zo nog even voor je uit welke koning, mijn brahmi is niet meer wat het geweest was :lollig:. Wat jij trouwens als mogelijke ster aan ziet, is de drie-bogige heuvel, compleet met maan, ster en rivier. Een veel voorkomend symbool in de Indiase numismatiek. Ik vind de bustes op deze munten er altijd zo komisch uitzien, met die grote lippen, lange haar en haakneus...

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor Roerbakmix » 25 Aug 2017, 10:51

Wat ontzettend knap gedetermineerd! Inderdaad, als ik dit google vind ik veel vergelijkbare munten. Die komische kop was voor mij de reden om 'm te kopen (voor €12,- vond ik dat dat wel kon).

Ype
Gebruikers-avatar
Roerbakmix
Lid
Lid

Berichtdoor janssenfrank » 25 Aug 2017, 12:01

George_III schreef:Een drachme van de westelijke Kshatrapas (ook wel westelijke satraps genoemd), west India, pakweg 200 - 500 AD uit mijn hoofd. ik zoek zo nog even voor je uit welke koning, mijn brahmi is niet meer wat het geweest was :lollig:. Wat jij trouwens als mogelijke ster aan ziet, is de drie-bogige heuvel, compleet met maan, ster en rivier. Een veel voorkomend symbool in de Indiase numismatiek. Ik vind de bustes op deze munten er altijd zo komisch uitzien, met die grote lippen, lange haar en haakneus...

Mika

Echt man, ik sta iedere keer weer versteld van hoeveel jij weet :suprised:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor PietjePuk190 » 25 Aug 2017, 12:04

Ja, wat Frank zegt. Ik ook! :thumb up:
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
Gebruikers-avatar
PietjePuk190
Donateur
Donateur

eBay:

Berichtdoor George_III » 25 Aug 2017, 14:19

Bedankt jongens! Dat zijn grootse complimenten, ze worden erg gewaardeerd!

Laat ik even beginnen met zeggen dat ik allesbehalve een expert ben op dit gebied. Ik spreek uiteraard geen Brahmi, nog kan ik het echt lezen. Ik heb echter een tijd geleden, van een mede ONS-lid, een kort lesje over deze drachmes gekregen, en in het specifiek hoe je de inscriptie op deze munt moet ontcijferen. Omdat het, inderdaad grappige, portret niet realistisch is, is de enige manier om hem (met zekerheid) aan een specifieke koning toe te schrijven, de inscriptie op de achterzijde. Ik heb vandaag een middag lang op een Grieks strand zitten te puzelen, maar ik denk dat ik eruit ben.

Ik zal jullie even meenemen in het proces. Ten eerste, het is lang niet zo moeilijk als het lijkt. Het omschrift volgt bijna altijd dezelfde formule. Deze luidt: "koning", dan de titel van deze koning " mahakshatrapasa" of "kshatrapasa", dan de naam van de koning. Dit wordt gevolgd door nog een keer het woord "koning", de titel van de vader van de koning, ook weer "mahakshatrapasa" of "kshatrapasa" en als laatste de naam van de vader van de koning, eindigend op "saputrasa", hetgeen betekend "de zoon van".

Wat zien we op deze munt? Wel op het eerste gezicht, tamelijk weinig. Normaal gesproken krijg ik altijd om te oefenen altijd bijzonder mooie exemplaren in vrijwel UNC, met letters die altijd duidelijk zijn. Oke, laten we eerst kijken rond 10-11 uur, waar de letters het duidelijkst zijn. (Ik kan helaas geen Brahmi invoegen op het forum (via mijn mobiel althans), dus jullie zullen het maar met mijn woordelijke beschrijvingen moeten doen). Daar lezen we vier karakters met enige duidelijkheid: "rajnah" (het karakter met rechts twee puntjes), hetgeen koning betekend, en "kshatrapasa", de drie karakters rechts hiervan. Fijn. Dat zijn de meest voorkomende woorden op al deze munten, en ze helpen ons niet verder met de specifieke koning. Het volgende karakter, de eerste letter van de naam van de koning of zijn vader, is mij niet helemaal duidelijk. Dus gaan we verder wat zien we verder? Op ongeveer 8 uur zien we een soort 'j', met een horizontale streep ervoor, met een klein dwarsstreepje. Dit zijn de letters voor 'rudr'. Vele van deze satrapen hadden deze twee letters in hun naam. Denk maar aan de zeer bekende Rudrasena? Of Rudrasimha I en II? Wie kent ze niet? ;) Afijn, als we de naam dan verder lezen, komen we uit bij Rudrasena (I of II). Fijn! Nu hebben we de koning toch? Helaas, we hebben slechts de naam van diens vader. Als we namelijk de volgende letters lezen, staat daar saputrasa, "zoon van".

We zoeken nu dus naar een zoon van een van de Rudrasena's, die de titel kshatrapasa droeg. Dan blijven er nog een handjevol over. Maar we moeten nu dus toch echt de naam zelf gaan lezen. Dat is, gezien de conditie, niet gemakkelijk. Uiteindelijk, na veel draaien en inzoomen, zag ik het. Op ongeveer drie uur, het is echt slecht te zien, staar er een soort omgekeerde drie, de letter 'Da'. Dan hebben we hem:

Koning Bhartrdaman, de tweede zoon van Rudrasena II.

De gehele inscriptie luid dus:

rajno mahakshatrapasa rudrasenaputrasa rajnah kshatrapasa bhartrdamnah.

Of in het Nederlands: "[munt] van de zoon van koning en mahasatrap Rudrasena, koning en satrap Bhartrdaman". Dat 'van' komt van het feit dat deze gehele inscriptie in de genitivus staat, en doelt op deze munt.

Bhartrdaman regeerde tussen 279 en 295 AD. De exacte datum staat links naast het hoofd van de koning, maar in dit geval is deze geheel weggesleten. Jammer, maar er zijn andere manieren. Op deze munt wordt hij namelijk 'kshatrapasa' genoemd. En vanaf 282 AD gebruikte hij deze titel niet meer op zijn munten, gezien hij zichzelf uitgeroepen had tot mahakshatrapasa. Deze munt is dus geslagen tussen 278 (het laatste jaar dat zijn vader nog aan de macht was) en 282 AD. Zijn munten zijn niet bepaald zeldzaam te noemen, maar toch een leuk stukje geschiedenis, waar denk ik weinig mensen iets over weten!

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:

Berichtdoor janssenfrank » 25 Aug 2017, 17:38

Bescheidenheid is een hele mooie deugd. Maar je mag ook best trots zijn op je kennis en kunde. Menig verzamelaar op dit forum, die wellicht al langer verzamelt dan jij op deze aardkloot rondloopt, zou geen flauw idee hebben. Mijn eerste idee zou zijn: iets Romeins of iets Grieks. Dan ga ik dus al de mist in, omdat ik totaal niet aan India heb gedacht, terwijl daar inderdaad een flinke beschaving is (geweest).

En dan het woord "mahakshatrapasa"; dat kan ik waarschijnlijk alleen uitspreken met een promilage van 3 of meer.

Dan moet je ook nog eens die rare tekentjes op de munt herkennen. Grieks, Russisch, Arabisch en Hebreeuws herken ik nog wel (geen idee wat er dan staat), maar dan houdt het ook zo ongeveer op.

Het proces van determineren snap ik wel, maar je moet wel de aanknopingspunten herkennen en goed interpreteren. En daar heb jij een enorme kennis, waar ik soms echt versteld van sta.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Christian » 25 Aug 2017, 18:26

Beetje off topic, Ik probeer 16 september ook in Houten aanwezig tr zijn.
Mika mocht jij aanwezig zijn houd dan een bord omhoog met "George III" iemand met zoveel kennis wil ik eens de hand schudden :lollig:
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland, voormalig Nederlandse Koloniën ,Groot Brittannië en Verenigde Staten van Amerika op type
Christian
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor LUC » 25 Aug 2017, 20:09

We hebben nog forum leden die je doen verbazen van kennis over munten.
Maar Mika geeft je er nog de historie over
de bepaalde figuren en belangrijke gebeurtenissen bij.
Zomaar? ongelooflijk knap.
Het zou mij niet verbazen dat hij later zelf
Historische boeken schrijft.
Groeten Luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor Jan W » 25 Aug 2017, 21:30

Mika Rules! :thumb up: :knipoog:

Heerlijk om iemand "in huis" te hebben met kennis die ook nog eens op zo'n toegankelijke wijze gebracht wordt. :klap:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Roerbakmix » 28 Aug 2017, 08:49

Super bedankt Mika, dit heeft mijn interesse in de echt oude muntjes weer wat gevoed :)
Gebruikers-avatar
Roerbakmix
Lid
Lid

Berichtdoor George_III » 28 Aug 2017, 13:36

Tjonge jongens, bedankt voor alle complimenten, zeg! Ik vind het vooral leuk dat er hier op het forum leden zijn die mijn interesse in de geschiedenis en de (vroege) numismatiek delen, hier thuis is daar immers veel minder sprake van. En dat mijn stukjes dan zoveel lof krijgen is al helemaal prachtig. Echt veel verzamelaars van het antieke spul zitten hier niet, maar leuk dat ik bij velen, die een compleet ander verzamelgebied, toch een interesse, al dan niet fascinatie, kan opwekken! En hetzelfde geld andersom. Ik heb mijzelf nooit echt als verzamelaar van provinciaal gezien, maar toch vallen mijn laatste vier aankopen binnen dit gebied. Dat vind ik nou het mooie aan dit forum. En dat mag niet verloren gaan.

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:

Terug naar Welke munt heb ik hier?