Griekse Penning Nike

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

Griekse Penning Nike

Berichtdoor Nieuwemunt » 29 Jul 2017, 09:55

Beste leden,

Ik heb hier een soort van penning misschien wel medaille met aan de ene zijde de Griekse godin van de overwinning Nike.
Op de andere zijde staat een Griekse tekst en een lauwerkrans ? Er is geen jaartal te zien en de rand is glad. De penning heeft een diameter van 39mm en weegt rond de 27 gram.
Zelf dacht ik aan een overwinning sport medaille of misschien wel een leger onderscheiding ??
Helaas is mijn Grieks zeer beperkt en heb ik ook geen penningen catalogus tot mijn beschikking. Kan iemand mij een zetje geven in de goede richting? Alvast bedankt.
( ik zou bijna roepen : Mika roept u maar :gniffel: )
image.jpg
image.jpg

Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Gebruikers-avatar
Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: Griekse Penning Nike

Berichtdoor CorioCoins » 29 Jul 2017, 10:31

ΣΤΡΑΤΙΩΝ of ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ = Leger/Soldaat
ΑΓΩΝΕΣ = games/spelen

Mijn invulling dan een soort olympische spelen van het leger, maar mijn grieks is niet zo geweldig als dat van Mika sorry
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor George_III » 31 Jul 2017, 12:13

Tja, mijn Grieks is ook niet meer wat het geweest is (heb op de middelbare school drie jaar oud-Grieks (en latijn) gedaan, beide gegeven door dezelfde modern-Griek, waarvan wij nog wel eens wat opstoken over de moderne taal), maar ik ben het volkomen met Bert eens. ΑΓΩΝΕΣ stond ook op de Olympische medailles, het is in dit geval meervoud mannelijk, dus inderdaad ' spelen' . στρατιωτικοί is inderdaad afgeleid van het oud-(en nieuw-) Griekse woord στρατός (leger), maar met de extra uitgang betekend het, als zelfstandig naamwoord, zoiets als 'dienst-verlenende' (wel in militaire vorm). Het wordt echter vaker als bijvoeglijk naamwoord, 'militaire', gebruikt, zo ook hier; het congrueert namelijk met het zelfstandig naamwoord ΑΓΩΝΕΣ. ΑΓΩΝΕΣ is altijd mannelijk, dus het bijvoeglijk naamwoord zal ook mannelijk zijn. Beiden staan ook in de Nominativus (Vocativus en Accusativus zouden ook mogelijk kunnen zijn, maar dat zou vertalingsgewijs niet geheel logisch zijn) meervoud, de vertaling zou dus moeten zijn: De Militaire spelen. Eventueel zou je ΑΓΩΝΕΣ ook letterlijker kunnen vertalen als 'strijden' of ' worstelingen' (ΑΓΩΝΕΣ wordt ook gebruikt bij het verwijzen naar de Griekse onafhankelijksoorlog), maar het verwijst hier zonder twijfel naar een of andere wedstrijd.

Als ik het goed heb zijn dit een soort sportwedstrijden, daarentegen wel met een militair ondertoontje, tussen de verschillende militaire opleidingsfaculteiten die Griekenland rijk is. Bij het zoeken ben ik exact deze medaille/penning tegengekomen (er zijn ook verschillende medailles van verschillende spelen), maar telkens zonder enige extra informatie. We moeten het dus maar houden bij een penning met betrekking tot de militaire spelen. Qua datering kan ik ook niet heel veel mee helpen vrees ik. Zoals je zelf al zegt, staat Nike op de voorzijde, kennelijk een veelvoorkomende afbeelding in de Griekse medaille wereld. Waarom? Wel, Nike (Victoria voor de Romeinen onder ons) was natuurlijk de godin van de overwinning, nogal passend om aan overwinnaars te geven. Voor deze speciale manier van afbeelden, zo frontaal, met wijdstaande vleugels, moeten we echter terug naar de eerste olympische spelen, voordat zij in de vierde eeuw als heidens werden aangezien. Rond 420 voor Christus willen de organisatoren van de Olympische Spelen, in Olympia natuurlijk, de voorzijde van de tempel voor Zeus nog iets meer decoreren. Zij contacteren meerdere kunstenaars, maar uiteindelijk gaat het contract naar de klassiek-geschoolde beeldhouwer Paionios. Hij maakt vervolgens een van de meesterwerken van de antieke wereld; De Nike van Paionios. Dit beeld stond bovenop de ingang van de genoemde tempel van Zeus, een centraal punt in de olympische spelen, die toentertijd volledig gewijd werden aan deze oppergod. In 1875 werd het beeld door archeologen herontdekt, maar helaas zwaar beschadigd. Een paar jaar later is er een reconstructie van gemaakt, het is dan ook deze reconstructie die op deze penning, en ook op de Olympische medailles, staat. Heel breed gezien is deze dus na +/- 1890 te dateren. Meer kan ik ook niet helpen vrees ik. Sorry!
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor Nieuwemunt » 31 Jul 2017, 16:11

Mika, wat een leuke tekst weer om te lezen. Je hoeft absoluut geen sorry te zeggen !! Bedankt weer voor de aanvulling, ik zal de penning een x meenemen naar een beurs om deze te laten bekijken/beoordelen door een handelaar/verzamelaar.
Nogmaals dank
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Gebruikers-avatar
Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor LUC » 31 Jul 2017, 16:41

Inderdaad, wat een verhaal weer.
Wat een parate kennis.
Heel knap en mooi om te lezen.
Groeten Luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor CorioCoins » 31 Jul 2017, 17:13

Was mijn half jaar Grieks van de middelbare school (toch wel enige jaren geleden toen ik 11/12 was) en een beetje google toch goed genoeg ;-)
Maar alle credit voor Mika die minder lui is dan ik en telkens maar weer een kantje vol wilt schrijven froggy
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar Welke munt heb ik hier?