AE17

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

AE17

Berichtdoor Nieuwemunt » 21 Jul 2017, 08:57

Dit kleine muntje heeft op de ene zijde een flinke koeklaag maar de andere zijde is wel duidelijk. Al weet ik niet wat het voor moet stellen :gniffel:
Het muntje weegt 3,3 gram en heeft een diameter van ongeveer 14 mm.
IMG_1823.JPG
IMG_1824.JPG

Groeten NM
Laatst gewijzigd door Nieuwemunt op 25 Jul 2017, 18:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Gebruikers-avatar
Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: Kleintje met koek

Berichtdoor Stephan O » 21 Jul 2017, 09:51

Ik heb even op afbeeldingen van oude Griekse munten gezocht, vanwege de letters op de 2de foto.
Hierbij gelet op het vierkant dat zichtbaar is kom ik (samen met het 180 graden draaien van de afbeelding) op een munt uit Mende.

Ik weet dat het niet exact deze munt is, maar misschien kan iemand hiermee verder in hopelijk de goede richting :eeeh:

Afbeelding
Afbeelding van WildWinds

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 179/368 CC (48,6%) + 157/335 'Normaal' (46,9%) Totaal: 336/703 stuks (47,8%)
ForumLid: #1080
Winnaar van de niet gespeelde munthunter-WK 2014 voetbalpool
Derde in de munthunter-EK 2016 voetalpool
Vijfde in de munthunter-Vrouwen EK 2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
Stephan O
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Re: Kleintje met koek

Berichtdoor George_III » 21 Jul 2017, 11:07

Stephan is inderdaad wat op het spoor; het zijn vier druiventrossen op een wijnstok (misschien wel ietwat gestileerd weergegeven) in een vierkant. En druiven in de antieke wereld betekenen vrijwel altijd maar een ding: Wijn. Mende stond inderdaad bekend als exporteur van hun lokale wijn (vandaar ook dat Dionysus op veel van de munten staat, evenals amphora’s vol wijn of een aantal druiventrossen). Maar voor de echte oorsprong van dit muntje moeten wel toch nog ietsje oostelijker. De al even genoemde Dionysus (Bacchus voor de Romeinen onder ons) was zoals vele van jullie misschien wel weten onder andere de god van de wijn. Maron was de zoon (of de kleinzoon, de bronnen zijn het hier niet over eens) van de desbetreffende god, welke onder andere (tijdelijk) meevoer met Odysseus. Van Maron had Odysseus een twaalftal amphora’s gekregen, waarmee zij later op de reis nog een cycloop dronken mee voeren. Hoe dan ook, vervolgens sticht Maron zijn eigen stad, welke niet geheel onverwacht Maroneia komt te heten. Maroneia stond dus bekend om haar wijn; niet alleen via dit mythologisch verhaal (als je er een cycloop dronken mee krijgt moet het wel hele goede wijn zijn), maar tot in Rome was bekend dat deze wijn met tot wel twintig keer zijn volume met water kon worden aangelengd , en nog steeds bijzonder goed zou smaken, naar nectar en ambrozijn, het voedsel van de goden. Dit is dan ook een ae17 (de eigentijdse benaming is ons weer niet bekend) uit Maroneia. Op de voorzijde stond een nu onzichtbaar paard, met daaronder een nog onzichtbaarder monogram. Om het vierkant staat MAΡ-ΩNI-TΩN, Maroonitoon, de stadsnaam, en aan de onderkant een M-monogram. Waarom deze letter er staat weten we niet, maar er zijn verschillende varianten met verschillende letters. Dit type is veelvuldig geslagen in de periode 400-350, en er zijn dan ook veel varianten. Zo ook op die van jou; de eerste A in het omschrift lijkt wel/is een Ω. Geen hele zeldzame of hoge kwaliteit munt, maar de Griekse munten hebben zo hun charmes (vind ik dan).
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Terug naar Welke munt heb ik hier?