Anonieme follis klasse a ?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

Anonieme follis klasse a ?

Berichtdoor Nieuwemunt » 20 Jul 2017, 13:44

Ik vervolg met deze munt ( als het niet vervelend is ) :knipoog:
Na wat speurwerk denk ik dat we hier een anonieme follis hebben uit klasse a.
Afgebeeld een heilige met een kruis in de rechter hand. Het muntje weegt ongeveer 6,5 gram en heeft een diameter van ongeveer 26,5/27 mm uit de periode 970.
Ik ben benieuwd of ik een beetje in de richting zit 8):
IMG_1802.JPG
IMG_1803.JPG

Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Gebruikers-avatar
Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: Anonieme follis klasse a ?

Berichtdoor George_III » 20 Jul 2017, 23:24

*En we zijn weer terug van werk; we gaan weer even door *

Ai, ik vrees dat je er toch een beetje naast zit. Diezelfde manier van een vierlijnige tekst vind men inderdaad terug op de anonieme klassen, maar de afbeelding op de voorzijde verschilt dan. Op de anoniemen is het Jezus, met zijn boek en aureool, maar hier zien we een figuur met een standaard in de hand, maar misschien nog wel belangrijker, de keizerlijk orb (geen idee of er hiervoor een mooi Nederlands woord bestaat). Deze orb staat symbool voor de wereldlijke macht, en zal dus nooit door een dergelijke heilige gedragen worden. Nee, als men deze orb ziet weet men dat het altijd om een (mede-)keizer gaat. In dit geval staat op deze follis de byzantijnse keizer Theophilos (830-842), welke zowel op de achterzijde, als de voorzijde genoemd staat (op deze munt helaas weggesleten). Op de voorzijde staat slechts, boven het hoofd van de keizer, ΘEOFIL bASIL (Theophilos Koning), terwijl op de achterzijde een interessantere zin staat. Theophilos stond namelijk bekend als een strijdlustig keizer, die het leven van menig Arabier zuur gemaakt heeft. In de eeuwen voor Theophilos was het byzantijnse rijk veel land kwijtgeraakt aan de omliggende Arabische koninkrijkjes, waarvan veel weer door deze keizer zou worden terug veroverd. Na een aantal belangrijke overwinningen werd, rond het jaar 835, een nieuw type, dit type, follis ingevoerd, met in plaats van de denominatie (M) op de achterzijde een andere tekst: ΘEOFILE AVGOVSTES VhICAS. Dit type word vaak in verband gebracht met de overwinningen van Theophilos, niet allen omdat de keizer op de voorzijde een bijzondere tiara draagt, maar omdat de tekst letterlijk vertaald naar: “Augustus Theophilos, jij veroverd”. Dat is best een leuk revers moet ik zeggen, het is niet zo heel vaak dat je de naam van de keizer voluit geschreven hebt. Geen heel zeldzaam muntje, maar toch een leuke.

Nieuwemunt schreef:Ik vervolg met deze munt ( als het niet vervelend is )

Ik zeg, laat ze maar komen ;)
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Re: Anonieme follis klasse a ?

Berichtdoor Stephan O » 21 Jul 2017, 06:50

Leuk om al deze DTM's te lezen ;) (Keep up the good work, mika :thumb up:)

wat betreft de orb: ik denk dat je op zoek was naar het woord 'rijksappel'

Afbeelding
(bron: Wikipedia)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 179/368 CC (48,6%) + 157/335 'Normaal' (46,9%) Totaal: 336/703 stuks (47,8%)
ForumLid: #1080
Winnaar van de niet gespeelde munthunter-WK 2014 voetbalpool
Derde in de munthunter-EK 2016 voetalpool
Vijfde in de munthunter-Vrouwen EK 2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
Stephan O
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Terug naar Welke munt heb ik hier?