Romeinse keizer ?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

Romeinse keizer ?

Berichtdoor Nieuwemunt » 18 Jul 2017, 16:12

Uit hetzelfde lotje het volgende muntje van ongeveer 4,2 gram en een diameter van ongeveer 21mm.
IMG_1781.JPG
IMG_1780.JPG

Ik ben benieuwd :D

Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Gebruikers-avatar
Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: Romeinse keizer ?

Berichtdoor George_III » 18 Jul 2017, 16:38

Gaan we weer: Postumus, keizer van het gallische rijk (een afsplitsing van het Romeinse rijk tijdens de onrust in de derde eeuw AD, door de Romeinse keizer Aurelianus terug veroverd. Toevallig hadden we vandaag een muntje van deze keizer ter identificatie, zie dit topic). Oorspronkelijk een legeraanvoerder, maar hij wist met ditzelfde leger in Gallië los te weken van de Romeinse overheersing, en kortstondig een eigen, Gallisch, keizerrijk uit te roepen, met zichzelf als Caesar en Augustus, hetgeen ook op de inscriptie op de voorzijde staat: IMP C POSTVMVS P F AVG (Imperator Caesar Postumus Pontifex Augustus). Ik moet zeggen dat ik de buste van Postumus zelf op zijn antonianii altijd zo mooi vind, zo ook op dit muntje. Op de achterzijde staat Hercules (Herakles voor de Grieken onder ons), leunend op zijn bekende knuppel, met een palmtak in de hand. Het omschrift is dan ook HERC PACIFERO, hetgeen zoiets betekend als Hercules de vrededragende, vandaar ook de palmtak in zijn hand. Dit type is geslagen tussen 260 en 269 AD, in zowel Lyon in Frankrijk, als Keulen in Duitsland, twee steden die toen onder zijn gezag vielen (Italië was nog volledig Romeins). Sommige echte experts kunnen aan de buste nog onderscheid maken tussen deze twee steden, voor mij blijft dit echter lastig. Maar als ik er zo naar kijk lijkt mij dit toch een gevalletje van een munt geslagen in Keulen; minder haar boven zijn (voor)hoofd, en een minder uitgesproken glimlach. Leuk muntje!

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 
eBay: http://

Terug naar Welke munt heb ik hier?