stapeltjes munten wat is dit?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

stapeltjes munten wat is dit?

Berichtdoor hansie78 » 03 Jun 2017, 19:33

Wie kan mij vertellen wat dit is? Ik wil er eigenlijk graag een muntje af proberen te krijgen maar weet niet of dat verstandig is. Het ziet er uit alsof het een behoorlijke tijd in de zee heeft gelegen.
Groet hans
Bijlagen
tmp_6990-20170603_161214531791640.jpg
tmp_6990-20170603_1612031284871670.jpg
tmp_6990-20170603_161156789117768.jpg
hansie78
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Re: stapeltjes munten wat is dit?

Berichtdoor George_III » 03 Jun 2017, 20:53

Wow, wat een object! Dit is echt fantastisch. Punt. :kwijl:

Het jaar is 1809. De Britse VOC, de East India Company, heeft een tekort aan kleingeld in hun overzeese gebieden, en geeft opdracht aan een private Engelse Mint in Birmingham om geld voor hun te slaan. Het gaat hier om de Soho mint, welke ook vele Britse pennies voor het Engelse koningshuis heeft geslagen. De mint werd gerunned door een zekere Matthew Boulton, welke echt een 19de -eeuwse buisnessman was, en een uitermate belangrijke man op het gebied van de ontwikkeling van de stoommachine, toch de katalysator van de industriële revolutie. Hoe dan ook, hij krijgt een contract om voor de Madrans presidency van de East India company een groot aantal munten te slaan. Het gaat hier om munten van met name 10 en 20 cash. Zijn stoommachines draaien op volle toeren, en uiteindelijk is er voor (op z’n minst) 46 ton aan koper gemunt. Alleen, zijn fabriek/mint stond in Birmingham, terwijl de munten in India nodig waren. Verschepen was de enige optie.

In de maand Januari van 1809 vertrekt de driemaster Admiral Gardner, samen met nog twee andere schepen van de East India Company, uit de haven van Deptford, London, op weg naar India. Een groot deel van de lading van de Admiral bestond uit 46 ton koperen munten, geslagen in de Soho mint. Je ziet hem alleen al aankomen. Door slechte weersomstandigheden zinkt het schip, evenals haar lading, bij Goodwin sands. Pas in 1984 werd het wrak herontdekt, en werd een deel van de lading opgedoken, waaronder Kanonskogels, grote hoeveelheden koper, munten, etc. Vrijwel alle X en XX cash uit 1808 munten op de markt komen uit dit wrak. Toch zijn er ook munten die, naar zeggen, niet uit het wrak komen. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat dit toch echt een deel van de vondst uit dit wrak is. Ten eerste, de munten lijken allemaal in pracht conditie, alsof ze net geslagen zijn. Als ze uit het wrak van de Admiral Gardner komen, valt dit zeker te verwachten. Verder zijn ze allemaal netjes opgestapeld, hetgeen ook doet vermoeden dat ze net uit de mint komen. Corrosie van het zeewater vertonen ze ook allemaal, dus ik acht de kans dat deze niet uit het wrak komen zeer klein. Kunt u misschien ook een munt vinden waarbij de voorzijde zichtbaar is? Als daar de datum 1808 staat is de kans zeer groot. In het geval dat er 1803 staat komen ze waarschijnlijk niet uit het wrak. Anyway, een bijzonder mooi stukje geschiedenis.

Het type is, zoals ik al zei, niet zeldzaam. Op de voorzijde zien wij het wapenschild van de East India company met de datum, en op de achterzijde, welke zichtbaar is op al uw munten, een Perzische inscriptie (met ik geloof de denominatie in het Perzisch) en de denominatie, X cash, in het Engels. Echte varianten zijn hier niet in, dus verwacht, zeker als deze van deze schatvondst komen, geen bijzondere varianten bij het uit elkaar halen.

Losmaken is, in mijn optiek, echt geen goed plan. Ten eerste zijn deze X en XX cash allesbehalve zeldzaam. Als ze een beetje mooi zijn heb je er vaak een voor maar een euro of 5. In deze conditie zal dat misschien zelfs minder zijn. Tevens is het maar de vraag of je ze goed loskrijgt. Ik heb laatst een schatvondst uit de noordelijke Song dynastie (China) mogen onderzoeken, en daar een stapeltje van losgemaakt. Lelijke ‘transfer’ patinas, ze worden er niet altijd mooier op, en breken, zeker als er van allerlei koper-corrosie op de buitenkant zit, is altijd een mogelijkheid. Bovendien zal er, als het echt uit het schip komt, geen verschil in het type zitten. Laat dit mooie stukje geschiedenis zijn waarde behouden, en laat ze lekker aan elkaar zitten zou ik zeggen. :thumb up:

Mocht je er ooit vanaf willen, PM me dan alstublieft :kwijl: :kwijl: :kwijl:

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor LUC » 03 Jun 2017, 21:06

Hoe doet hij het ??? :Geek:
Laat je een foto zien met wat munten aan elkaar geplakt en dan krijg je dit prachtig verhaal. :klap:
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor Jan W » 03 Jun 2017, 22:48

Wat een bijzonder object. Ik vraag me dan altijd af hoe iemand hier toch aan komt?

En wederom een zeer lezenswaardige toevoeging van Mika. :thumb up:

Gewoon zo laten zitten, dit is een museaal object.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor George_III » 04 Jun 2017, 00:06

Dank voor de complimenten Luc en Jan ;) . Technisch gezien zijn ze geslagen onder George III, en toen ik begon met het verzamelen van zijn munten die voor buiten zijn koninkrijk zijn geslagen, ligt de BEIC voor de hand. Destijds het verhaal met smaak gelezen, en toen ik dit topic zag moest ik er gelijk aan terug denken. Een van de mooie keren dat de geschiedenis en de numismatiek in een object samen komen :thumb up:

Ik wil wel nog even onderstrepen dat ik niet met zekerheid kan zeggen of ze uit het wrak komen. Het kan in mijn ogen niet anders, maar toch.

Wat betreft de provenance ben ik ook wel benieuwd. Mogen wij vragen hoe u hieraan bent gekomen? Dezelfde erfenis als sommige andere munten die u geplaatst heeft? Kwam het met enige documentatie?

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor rtholen » 04 Jun 2017, 15:31

Zonder twijfel uit dat scheepswrak.
Midden jaren '90 is hier een gigantische partij munten van op de markt gekomen.
Toen ik 12/13 was viste ik deze muntjes uit bakken op muntenbeurzen voor een kwartje per stuk.

Uniek museaal geheel, beslist niet uit elkaar trekken of slopen!
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor hansie78 » 05 Jun 2017, 00:27

Ja dit is ook uit se ervenis van mijn schoonvader en heb nog veel meer vreemde muntje enzo. Ik heb alleen steeds dat de foto een te groot formaat is. Ik zal proberwn ze nog een keer er op te zetten. Dank voor jullie reacties! Groet hans
hansie78
Aankomend lid
Aankomend lid

Terug naar Welke munt heb ik hier?