munt alexander de grote III

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

munt alexander de grote III

Berichtdoor MuntCoin » 01 Jun 2017, 14:56

munt_alexander2.jpg
munt_alexander1.jpg

Beste allemaal,
heeft iemand enig idee wat voor munt dit is?
Alexander de Grote staat er op, geloof ik.
Ik heb geen idee of deze echt is.
MuntCoin
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Re: munt alexander de grote III

Berichtdoor LUC » 01 Jun 2017, 21:28

Zo te zien een tetradrachme van Alexander de grote.
Er zijn veel varianten op en een enorm aantal muntplaatsen.
Wat voor gewicht heeft hij ?
En kun je van zijn rand ook een foto maken ?
Groeten Luc. :)
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor George_III » 02 Jun 2017, 10:08

Zoals Luc zegt, zou het inderdaad een munt van Alexander de grote moeten zijn. Het zou een tet’ kunnen zijn, maar sluit gewoon een enkele drachme ook niet uit. Daarvoor hebben we het gewicht nodig. Rond de 4 gram is een drachme, rond de 16 is een tetradrachme. Technisch gezien is een didrachme, dus rond de 8 gram, ook mogelijk, maar als dat zo is hoeft u niet meer op de lotto te wachten ;). Aan de twee zijkanten staat ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ (Basileos Alexandrou, koning Alexander). Jammer is alleen dat precies ditzelfde type, nog steeds op naam van Alexander de Grote, nog vele eeuwen na zijn dood werd geslagen. Deze postuum geslagen munten zijn dan ook veel minder zeldzaam dan de ‘lifetime’ issues, en dus ook wat goedkoper. En, zoals Luc al zegt, zijn er ontiegelijk veel muntplaatsen die dit type hebben geslagen. Het precies toeschrijven is dus bijzonder moeilijk. Normaal gesproken staat er onder Zeus een mintmarkje, maar dat lijkt er nu niet te staan. Dus moeten we kijken naar het symbool in het veld naast onze zittende god. Mijn eerste ingeving was een palmtakje, maar die zien er allemaal anders uit, met veel meer ‘zijtakjes’. Ook nog even naar de graanpalmen zitten kijken, maar ook die leverden niks op. Het heeft wel iets weg van de het mintmark op de lifetime issues uit Amphipolis in noord-Griekenland/Macedonië (Price 117), hetgeen gewoon een ‘Branch’ wordt genoemd. Toch is het hem niet helemaal. Ten eerste heeft het mintmark op uw munt een ‘blad’ (ik noem het maar even zo) meer, en is hij veel dikker dan het mintmark op de munt in de catalogus. Dit laatste laat mij dan weer vermoeden dat het mogelijk een drachme is, maar zeker doe ik het niet. Er is ook een postume slag uit Amphipolis met eenzelfde soort mintmark, en als ik de foto’s van verschillende veilingen zo bekijk, zit daar nogal wat variatie in. Waarschijnlijk valt uw munt aan deze slag toe te schrijven, maar zeker doe ik het niet.

Ik ben op het gebied van authenticatie zeker geen expert, maar mogelijk valt er met een iets betere foto wel iets van te zeggen. Op het eerste gezicht geen hele duidelijke tekens van een vervalsing, maar het hoofdje van Zeus ziet er toch niet echt helemaal goed uit. Dit kan echter ook de foto zijn. De voorzijde, het hoofd van Alexander met Herakles’ leeuwenhuid, ziet er op zich redelijk uit. Zoals Luc zegt, met beter foto’s kunnen we er iets meer van maken :thumb up:

Mag ik overigens vragen hoe u hieraan komt? Vaak kan dit ook al heel wat over de mogelijke authenticiteit zeggen!

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor MuntCoin » 18 Jun 2017, 11:06

IMG_20170606_194237.jpg
rand1
IMG_20170606_193711.jpg
zeus
George_III schreef:Zoals Luc zegt, zou het inderdaad een munt van Alexander de grote moeten zijn. Het zou een tet’ kunnen zijn, maar sluit gewoon een enkele drachme ook niet uit. Daarvoor hebben we het gewicht nodig. Rond de 4 gram is een drachme, rond de 16 is een tetradrachme. Technisch gezien is een didrachme, dus rond de 8 gram, ook mogelijk, maar als dat zo is hoeft u niet meer op de lotto te wachten ;). Aan de twee zijkanten staat ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ (Basileos Alexandrou, koning Alexander). Jammer is alleen dat precies ditzelfde type, nog steeds op naam van Alexander de Grote, nog vele eeuwen na zijn dood werd geslagen. Deze postuum geslagen munten zijn dan ook veel minder zeldzaam dan de ‘lifetime’ issues, en dus ook wat goedkoper. En, zoals Luc al zegt, zijn er ontiegelijk veel muntplaatsen die dit type hebben geslagen. Het precies toeschrijven is dus bijzonder moeilijk. Normaal gesproken staat er onder Zeus een mintmarkje, maar dat lijkt er nu niet te staan. Dus moeten we kijken naar het symbool in het veld naast onze zittende god. Mijn eerste ingeving was een palmtakje, maar die zien er allemaal anders uit, met veel meer ‘zijtakjes’. Ook nog even naar de graanpalmen zitten kijken, maar ook die leverden niks op. Het heeft wel iets weg van de het mintmark op de lifetime issues uit Amphipolis in noord-Griekenland/Macedonië (Price 117), hetgeen gewoon een ‘Branch’ wordt genoemd. Toch is het hem niet helemaal. Ten eerste heeft het mintmark op uw munt een ‘blad’ (ik noem het maar even zo) meer, en is hij veel dikker dan het mintmark op de munt in de catalogus. Dit laatste laat mij dan weer vermoeden dat het mogelijk een drachme is, maar zeker doe ik het niet. Er is ook een postume slag uit Amphipolis met eenzelfde soort mintmark, en als ik de foto’s van verschillende veilingen zo bekijk, zit daar nogal wat variatie in. Waarschijnlijk valt uw munt aan deze slag toe te schrijven, maar zeker doe ik het niet.

Ik ben op het gebied van authenticatie zeker geen expert, maar mogelijk valt er met een iets betere foto wel iets van te zeggen. Op het eerste gezicht geen hele duidelijke tekens van een vervalsing, maar het hoofdje van Zeus ziet er toch niet echt helemaal goed uit. Dit kan echter ook de foto zijn. De voorzijde, het hoofd van Alexander met Herakles’ leeuwenhuid, ziet er op zich redelijk uit. Zoals Luc zegt, met beter foto’s kunnen we er iets meer van maken :thumb up:

Mag ik overigens vragen hoe u hieraan komt? Vaak kan dit ook al heel wat over de mogelijke authenticiteit zeggen!

Mika

Hartelijk dank voor al deze informatie George_III en Luc!!
Ik ben echt onder de indruk van hoeveel jullie weten over deze munt :shock:

Ik heb na jullie vragen besloten toch de plastic verpakking open te maken.
Toen kon ik ook beter de rand zien... Helaas geen tekst daar, maar wel een randje.
Hierdoor denk ik dat de munt gegoten is en dus imitatie.
De munt weegt 9 gram op een keukenweegschaaltje.
Het lukt mij niet om van Zeus een betere foto te maken helaas.
Hij zat in de verzameling van de winkel waar ik werk, dus hij kan overal vandaan gekomen zijn, ook inboedelruimingen.
Bijlagen
IMG_20170606_193755.jpg
rand2
MuntCoin
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor LUC » 18 Jun 2017, 12:16

MuntCoin schreef:maar wel een randje.

Dat ziet er inderdaad niet goed uit.
Groeten Luc :o
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor MuntCoin » 18 Jun 2017, 13:40

LUC schreef:
MuntCoin schreef:maar wel een randje.

Dat ziet er inderdaad niet goed uit.
Groeten Luc :o

Helaas....

Goed weekend verder!
MuntCoin
Aankomend lid
Aankomend lid

Terug naar Welke munt heb ik hier?