Grieks muntje: Hoe oud is het muntje?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Volgers: Melcoins

Grieks muntje: Hoe oud is het muntje?

Berichtdoor Hoof Frans » 16 Mrt 2017, 18:19

Alexander a.jpg
Ik heb een klein muntje ontvangen. Voor zover ik kan nagaan is het een Griekse drachme. Het muntje toont aan een kant het hoofd van Heracles/Herkules en aan de andere kant een zittende figuur (Zeus?). Achter de zittende figuur is van boven naar beneneden de naam Alexander te lezen. Het muntje heeft een doorsnee van 16 mm en weegt iets meer dan 3 gram. Het materiaal lijkt zilver te zijn. Hoe kan ik nagaan of het originele een oude munt betreft of dat het een namaak is?
Bijlagen
Alexander b.jpg
Hoof Frans
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Re: Grieks muntje: Hoe oud is het muntje?

Berichtdoor Melcoins » 18 Mrt 2017, 13:15

Hoof Frans schreef:
Alexander a.jpg
Ik heb een klein muntje ontvangen. Voor zover ik kan nagaan is het een Griekse drachme. Het muntje toont aan een kant het hoofd van Heracles/Herkules en aan de andere kant een zittende figuur (Zeus?). Achter de zittende figuur is van boven naar beneneden de naam Alexander te lezen. Het muntje heeft een doorsnee van 16 mm en weegt iets meer dan 3 gram. Het materiaal lijkt zilver te zijn. Hoe kan ik nagaan of het originele een oude munt betreft of dat het een namaak is?

De figuur is nmm Zeus Aëtophoros (Adelaardrager). Drachme komt redelijk in de buurt van het gewicht. Op de afbeelding kan ik niet zien of de eerste letter in de troon een A D of L is (AI, ΔI of ΛI). Ook wat er links van de troon staat kan ik nog niet thuisbrengen.

Mvgr,

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Re: Grieks muntje: Hoe oud is het muntje?

Berichtdoor Melcoins » 18 Mrt 2017, 21:07

Ik denk dat het Price 1380 is. Op veilingsites wordt deze vaak verward met 1379A. Verschil lijkt mij dat 1380 een 'D'/Δ onder de 'Buckle' heeft en 1379A niet. Voor de volledigheid beide hieronder weergegeven. (http://www.wildwinds.com/coins/greece/m ... III/i.html)
Price 1379A Alexander III AR Drachm (4.17 g, 18 mm). Struck ca. 323-317 BC. Kolophon mint. Head of Herakles right, wearing lionskin headdress / AΛEΞANΔΡOY - Zeus seated left, holding eagle and sceptre, buckle in left field, AI beneath chair. Price 1379A, Müller 629 var (D below buckle), SNG Cop 942 var (ditto). Text Image
Price 1380 Alexander III, Lampsakos mint, AR drachm. Head of Herakles right, wearing lionskin headdress / AΛEΞANΔΡOY, Zeus seated left holding eagle and sceptre. Buckle over Δ in left field, AI beneath chair. Price 1380; Mueller 629; SNG Cop 942. Text Image

Jouw vraag over de echtheid kan ik niet met zekerheid beantwoorden. Vergelijk zelf met de voorbeelden hieronder. Mogelijk kan een ander forum-lid met meer zekerheid erover wat zeggen?

Mvgr, Mel

Een voorbeeld dat goed lijkt, 3,45g weegt en door het veilinghuis als echt is verkocht...
Schermafbeelding 2017-03-18 om 20.35.01.png
Description
MACEDONIAN KINGDOM. Alexander III, the Great, 336-323 BC. AR Drachm (3.45 gm) of Lampsakos, 323-317 BC. Head of Herakles in lion-skin headdress / Zeus seated, holding eagle and spear, buckle and delta in left field, AI below throne. Price.1380. Toned VF+.

Andere wegen tussen 4,12-4,27.
Schermafbeelding 2017-03-18 om 20.42.45.png
Description
Kingdom of Macedon, Alexander III 'the Great' AR Drachm. Lampsakos, circa 323-317 BC. Struck under Philip III Arrhidaios. Head of Herakles right, wearing lion's skin / Zeus Aëtophoros seated left; buckle and Δ in left field, AI below throne. Price 1379A. 4.21g, 17mm, 4h.
Attractive tone, Near Extremely Fine.

Schermafbeelding 2017-03-18 om 21.02.48.png
Description
Hellenistic Monarchies - Kingdom of Macedonia - Alexander III (336-323 BC) - AR Drachm (Lampsakos ca. 323-317 BC, struck under Philip III Arrhidaios, 4.12 gm.) - Head of Herakles right wearing lion's skin / Zeus Aëtophoros seated left, buckle in left field, AI below throne (cf. Price 1379a) - VF++ / found at the beach in The Netherlands, Kijkduin, 2013 (2x onverkocht gebleven)
Melcoins
Donateur
Donateur

Terug naar Welke munt heb ik hier?