Hulp gevraagd bij DTM (ROMEINS)

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Volgers: Melcoins

Hulp gevraagd bij DTM (ROMEINS)

Berichtdoor CorioCoins » 21 Feb 2017, 16:58

Is er iemand die dit Romeinse muntje herkent?
Materiaal brons, ongeveer 22 mm en gewicht is 2,94 gram

Oogt romeins en claudius is te lezen.
Voorzijde : hoofd naar rechts met stralenkroon en rondschrift?!? CLAVDIVS .........S AVG
Keerzijde : ? zittend kijkend naar links hoorn des overvloeds zichtbaar in linkerhand
Bijlagen
IMG_1140.JPG
IMG_1141.JPG
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: Hulp gevraagd bij DTM (ROMEINS)

Berichtdoor CorioCoins » 01 Mrt 2017, 00:12

Grappig dat ik facebook erachter kom dat het gewoon een misslag is.

de keerzijde is dubbelgeslagen op bijna 180 graden cornucopiae (hoorn des overvloeds is in spiegelbeeld zichtbaar)
de voorzijde staat vermoedelijk CLAVDIVS A (halve letter V) (Deel van L) (Deel van A) (Deel van V) DIVS AVG

Alleen het hoofd in het midden is niet dubbelgeslagen dan en de overvloedige ruimte tussen portret en de rand zijn voor mij niet logisch te verklaren (normaal bustebeeld gaat tegen de rand).
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Melcoins » 01 Mrt 2017, 21:24

CorioCoins schreef:Grappig dat ik facebook erachter kom dat het gewoon een misslag is.

de keerzijde is dubbelgeslagen op bijna 180 graden cornucopiae (hoorn des overvloeds is in spiegelbeeld zichtbaar)
de voorzijde staat vermoedelijk CLAVDIVS A (halve letter V) (Deel van L) (Deel van A) (Deel van V) DIVS AVG

Alleen het hoofd in het midden is niet dubbelgeslagen dan en de overvloedige ruimte tussen portret en de rand zijn voor mij niet logisch te verklaren (normaal bustebeeld gaat tegen de rand).

Goed dat je erachter bent, CorioCoins,

Ik vond deze bijzonder vanwege de afwezigheid van "IMP" en vanwege dat de tekst niet onderbroken werd door de buste van de keizer. Van zo een rondlopend schrift dacht ik dat het makkelijk terug te vinden zou zijn.

Ook de mogelijkheid van 2x CLAUDIUS heb ik overwogen, maar ik kon er geen 2x AUG in zien.

Ik dacht aan Claudius II Gothicus. Een van zijn namen is AURELIUS, maar dan zou nog de volgorde verkeerd zijn.

Ook de mogelijkheid van DIVUS AUG(USTUS) ging nmm niet op.

Gelukkig is het nu duidelijk waarom deze lastiger was dan gedacht.

Mvgr,

Mel

PS Is het hoofd niet dubbel geslagen? Lijkt links van de kroon niet op de baard??
Melcoins
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor CorioCoins » 02 Mrt 2017, 15:36

Hoi Mel,

Het viel mij ook op dat de Claudius II munt niet een-twee-drie was te vinden idd.
De keerzijde is vermoedelijk een SPES.

Het portret lijkt me niet dubbelgeslagen althans ik zie het niet, vreemd is ook dat het borstbeeld niet tot de rand komt maar onderbroken wordt door de tekst en
waarom is deze precies althans bijna exact op 180 graden dubbel geslagen? Ik heb 100den romeinse munten in mijn handen gehad maar nog NOOIT een dergelijke misslag.

mvg,

Bert
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Melcoins » 02 Mrt 2017, 16:52

CorioCoins schreef:Hoi Mel,

Het viel mij ook op dat de Claudius II munt niet een-twee-drie was te vinden idd.
De keerzijde is vermoedelijk een SPES.

Het portret lijkt me niet dubbelgeslagen althans ik zie het niet, vreemd is ook dat het borstbeeld niet tot de rand komt maar onderbroken wordt door de tekst en
waarom is deze precies althans bijna exact op 180 graden dubbel geslagen? Ik heb 100den romeinse munten in mijn handen gehad maar nog NOOIT een dergelijke misslag.

mvg,

Bert

Ha Bert,

Ik denk dat je aan SPES denkt vanwege de Cornucopia? Cornucopia en Claudius I/II heb ik ook als zoekstrategie gehanteerd. Met het idee door de keerzijde de voorzijde te vinden. Het gaf ook geen eenduidig resultaat. Er zijn nogal wat voorbeelden met een cornucopia in de linkerhand. Ik kan het attribuut in de rechterhand niet ontdekken. Dus gekeken naar het aantal letters. Dat zijn er niet veel. Door de dubbelslag is het echter moeilijk om het aantal te bepalen waardoor mogelijke cornucopiadraagsters afvallen. Hieronder een lijstje die in iedergeval een connectie hebben met Claudius:
FORTUNA RED, FELICITAS, GENIUS EXCERCI, PROVID(ENT) AUG, UBERITAS, AEQUITAS AUG, LAETITIA, ANNONA, LIBERALITAS.

Ik ben het niet met je eens dat de dubbelslag 180 graden is. Ik meen dat de doek hangend over de arm met de cornucopia zichtbaar is op 1 uur en 6 uur... Of dat correspondeert met de dubbelslag
van het hoofd op de andere zijde moet ik op een ander moment bekijken.

Mvgr,

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor CorioCoins » 02 Mrt 2017, 17:31

Toch is de cornucopiae redelijk op 180 graden gedraaid te zien het zal enkele graden verschillen. (zie omcirkelde bijlage).
Ook de tekst voorzijde : CLAVDIVS AV LAVDIVS AVG is dus bijna 180 graden - 2 letters (de G van AVG en de C als eerste letter van CLAVDIVS) ontbreken.

De persoon met de hoorn des overvloeds is in mijn ogen ook zittend daarmee vallen een aantal dragers af ;-)

mvg,

Bert
Bijlagen
cornucopiae.jpg
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar Welke munt heb ik hier?