dukaat schreef:Hoi Mel,
Mijn kennis schiet te kort als je het hebt over " Ik vond dat als een Pattern naar een reguliere KM verwijst men deze erbij moet proberen betrekken " .
Wat betekend Pattern en de afkorting KM ?
Gr Steven
Ha Steven,
Ik doelde op de verwijzing van
Koevoets uit Krause. Pn19 (Pattern19) verwijst naar KM#28 uit de catalogus (zie hieronder afbeelding 1). Pattern is een ontwerp of model voordat de productie plaatsvind. In deze tabel worden "off metal strikes" (dus bijv. gouden ipv de normale zilveren) in dezelfde tabel weergegeven. Met KM bedoelde ik het nummer in de catalogus van Krause van de normale zilveren (afbeelding 2).
Ik merkte op dat jouw exemplaar een andere beschrijving had dan Krause geeft "THAL" ipv "R TAL". Krause vermeldt dus geen "THAL". Ik vroeg mij af of
Koevoets of een ander forumlid het ook had gezien. De Krause catalogus is namelijk niet altijd juist of volledig.
Inmiddels heb ik zelf het antwoord gevonden. In de literatuur wordt expliciet een variant met ipv "R TAL" "THAL" genoemd (zie derde afbeelding). Helaas staat deze "THAL" in hetzelfde boek niet bij de "Goldene Probe-Platten". Er bestaat een stempel met "THAL" voor zilveren maar er blijkt niit uit dat deze naast zilveren ook voor gouden is gebruikt. Het boek is van 1799 dus het is goed mogelijk dat er in recente literatuur een beter en vollediger overzicht is. Krause is dat echter niet...
Mvgr,
Mel

- Schermafbeelding 2016-12-08 om 19.40.23.png (32.41 KiB) 2181 keer bekeken
Evers, C. F.: Mecklenburgische Münzverfassung. 2 Teile, Schwerin, 1799
https://books.google.nl/books?id=dptMAA ... 99&f=false