Vals of Echt? Tool om digitaal foto's over elkaar te leggen

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Volgers: Melcoins, koenmunten

Vals of Echt? Tool om digitaal foto's over elkaar te leggen

Berichtdoor Melcoins » 24 Nov 2016, 23:24

Ha allen,

Deze post is eigenlijk een vervolg op mijn post "Veilingmissers". Als men twijfelt over een veilingstuk dat men wil kopen dan heeft men meestal geen hele serie vergelijkingsmateriaal om mee te nemen naar het veilinghuis. En als men het veilinghuis niet kan bezoeken (bijvoorbeeld omdat deze in het buitenland is) dan heeft men vaak alleen beeldmateriaal voor handen. Hoe kan men dit beeldmateriaal nou handig en goed vergelijken?

Ik vroeg aan een buurman of er een programma was waar men foto's over elkaar kon leggen en dan de bovenste laag transparant kon maken. Na wat zoeken kwam hij terug met Inkscape. Het eerste resultaat wil ik jullie niet onthouden.

Hieronder zie je eerst twee tokens waarvan men de bovenste beschouwt als vals en de onderste als echt.
In de tweede foto is de valse transparant gemaakt zodat de echte erdoor zichtbaar is.
In de derde foto is het resultaat te zien. Dit is nota bene het BEST mogelijke resultaat. De onderlinge grootte heb ik aangepast en is een gemiddelde van de grote van muntplaatje, omlijsting, lettergrote, spatiering, beeldopmaak, vlakverdeling etc. Zou ik slechts 1 van deze als uitgangspunt voor de onderlinge grootte hebben genomen dan zijn de afwijkingen groter. De conclusie is dat deze twee foto's niet afbeeldingen zijn van een gelijk object.

Alle afwijkingen die deze conclusie rechtvaardigen ga ik niet opsommen. Heeft iemand toch interesse om de bovenste token te kopen stuur dan een PB want DE VEILING IS MORGEN...!

Zoals gezegd is dit nog maar een eerste resultaat. Wat ik wil uitzoeken is of de mogelijkheid betaat om een echte om te zetten in transparante template van (rode) lijnen die ik over een foto van een verdachte kan leggen. Als iemand daar al ervaring mee heeft is deze welkom het te delen.

Inkscape kent al een paar mooie mogelijkheden. Het niveau van transparantie is goed in te stellen. Vergroten/verkleinen en rotatie is fijn te stellen. Zelfs als een foto onder een hoek is genomen kan men dit compenseren...

Mvgrr,

Mel

Schermafbeelding 2016-11-24 om 22.28.05.png

Schermafbeelding 2016-11-24 om 22.30.41.png

Schermafbeelding 2016-11-24 om 22.25.12.png
Melcoins
Donateur
Donateur

eBay: http://

Re: Vals of Echt? Tool om digitaal foto's over elkaar te leg

Berichtdoor spatbord » 25 Nov 2016, 09:49

Bedankt voor het plaatsen hiervan! Ik heb het programma meteen gedownload, zal er binnenkort eens mee gaan spelen. Ik heb wel eens eerder gekeken naar mogelijkheden om dit te doen, maar gezien mijn gebrek aan kennis over grafische programma's is het me telkens teveel werk gebleven. Misschien nu toch eens opnieuw een poging wagen.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor koenmunten » 25 Nov 2016, 10:11

Kijk kijk kijk... dat ziet er al heel interessant uit. Ook leuk natuurlijk dat je een plantagemunt genomen hebt als voorbeeld.
Een programma als dit kan dan heel handig zijn, zeker bij de meer zeldzame en dure tokens waarbij ook vervalsingen in omloop zijn.
Bedankt voor deze info. Ga ik het programma ook eens downloaden en mijn zwaar geoxideerde (maar denk ik wel echte) token ook eens over de overstaande echte leggen om te kijken of ze 'overeenkomen'.
Leuk klusje voor in de Kerstvakantie.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Gebruikers-avatar
koenmunten
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Indonesia Indonesia 
eBay: http://www.ebay.nl/sch/koenmunten/m.htm ... 7675.l2562

Berichtdoor Jan W » 25 Nov 2016, 10:35

Heel interessant Mel, ik ben heel benieuwd naar de volgende foto's. Ook van de andere enthousiastelingen.

Het valt me wel op dat het echte token er veel verfijnder uitziet dan de valse. Vooral de hoofdletters K en B van het valse exemplaar (Kwala Begoemit) zien er te modern uit.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 25 Nov 2016, 11:38

spatbord schreef:Bedankt voor het plaatsen hiervan! Ik heb het programma meteen gedownload, zal er binnenkort eens mee gaan spelen. Ik heb wel eens eerder gekeken naar mogelijkheden om dit te doen, maar gezien mijn gebrek aan kennis over grafische programma's is het me telkens teveel werk gebleven. Misschien nu toch eens opnieuw een poging wagen.

Ha spatbord,

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook geen held wat grafische programma's betreft. Ik vond het al een gedoe om het programma te downloaden voor mijn oudere Mac. Hieronder een paar schermafbeeldingen om tot het resultaat te komen wat ik heb bereikt.

Importeren lijkt me duidelijk. Of het fotobestand alleen PNG of ook JPG kan zijn heb ik niet uitgeprobeerd.
Ik heb per laag een foto in PNG geimporteerd. Mogelijk is dat niet nodig. Nieuwe laag aanmaken lijkt mij duidelijk.
Linkonders in het scherm ziet men de lagen die men kan kiezen en eventueel vergrendelen. Ernaast (naast het oogje) is de transparantie in te stellen. Ik vond hierboven uit dat 70% goed werkte. Misschien is de transparantie ook via het menu in te stellen maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
Voor het gelijk krijgen van foto's: menu "Object" - "Transformeren". Dan krijgt men rechts het scherm "Transformeren" met tabs voor "Verplaatsen", "Schalen", "Roteren", etc.
Een belangrijke TIP is het bij "Schalen" aanvinken van "Proportioneel Schalen" en "Op ieder object apart toepassen" want anders vervormt de foto.
Voor het verplaatsen sleep ik gewoon met de muis en voor het fijne werk met shift-toets erbij.
Onder "Object", "Filters", "Uitbreidingen" zijn nog heel wat dingen te ontdekken. In iedergeval zijn kleur en contrast te verbeteren.

Even leuk om te vermelden. Mijn laatste experiment is gelukt. Van de token hierboven heb ik vier echte boven elkaar gelegd. Welke men ook vergelijkt het is strak gelijk!

Mvgr,

Mel

Schermafbeelding 2016-11-25 om 10.52.21.png

Schermafbeelding 2016-11-25 om 10.55.46.png
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 25 Nov 2016, 13:50

Jan W schreef:Heel interessant Mel, ik ben heel benieuwd naar de volgende foto's. Ook van de andere enthousiastelingen.

Het valt me wel op dat het echte token er veel verfijnder uitziet dan de valse. Vooral de hoofdletters K en B van het valse exemplaar (Kwala Begoemit) zien er te modern uit.

Ha Jan W,

Je observaties zijn helemaal juist. Het verschil in algehele kwaliteit is erg groot. Ik heb daarom deze token als voorbeeld genomen, alsmede omdat ik toch al met deze token bezig was geweest omdat deze vandaag wordt geveild.

Ik heb maar 1 gecombineerde foto als voorbeeld meegestuurd. Als ik bijvoorbeeld alleen de 'C'-s of bijvoorbeeld de 'H'-s had gelijkgetrokken dan was het verschil duidelijker geweest. Als men zelf dat over elkaar schuiven kan doen is het snel duidelijk. Natuurlijk kan men onder Inkscape-gebruikers het bestand delen.

Ook heb ik de foto's in dit voorbeeld niet digitaal bewerkt door bijvoorbeeld belichting, contrast, kleur te veranderen. Het verschil tussen de twee zou dan makkelijker te zien zijn. Ik wilde het eerst zo authentiek mogelijk houden. En, haha, het was zo minder werk!

Het aardige is dat ik door deze mogelijkheid van vergelijken toch nieuwe afwijkingen heb gevonden naast de 15 die ik al had gezien. Vooral opmerkelijk vind ik dat spatiering en vlakverdeling zoveel verraad. Op geen enkele manier zijn alle letters en regels gelijk te krijgen.

De verschillen zijn dan niet meer toe te schrijven aan oxidatie, beschadigingen of een slechte foto vanwege lage resolutie of schuine hoek.

Even toch een lijstje: "Zoek de verschillen"?
- de algehele kwaliteit, zoals al opgemerkt
- de krul van de 'C' van "Chin Hong" stopt bijna onderaan ipv bijna halverwege
- de bogen van de 'h' en 'n'-en in "Chin Hong" zijn vet ipv schuin, scherp, en dun
- de slinger van de 'g' van "Hong" is vet ipv een dunne streep
- de binnenruimte van de 'O' en 'g' van "Hong" zijn bijna rechte lijnen ipv ellipsen
- de '1' is te laag in verhouding tot het $-dollar-teken, de onderkant is gelijk aan verticale strepen en niet de S
- de opgaande streep van de "1" is te kort want loopt niet voorbij de voet
- de stip en streep na "$ 1" missen
- de schuinte van de 'a' van "Bras" is vet ipv een dunne streep
- de opgaande schuine streep van de 'K' van "Kwala" is gelijk van dikte ipv een dunner eerste stuk
- de 'w' van "Kwala" is gelijk ipv een dunnere onregelmatige tweede streep naar beneden
- de 'a'-s van "Kwala" zijn gelijk ipv een opvallend verschil tussen schuinere eerste en minder schuine tweede "a"
- de 'l' van "Kwala" is even hoog als de de hoofdletters 'K' en 'B' van "Kwala Begoemit" ipv iets lager
- de einden van 'g' van "Begoemit" lomp ipv smal en recht
- the 'm' van "Begoemit" is verkeerd omdat het lijktop een "MacDonalds-'M' met boven alleen lussen ipv een 'm'
- de bovenkant van de 't' van "Begoemit" is recht ipv afgeschuind
- van het chinese teken linksmidden is de verticale streep linksmidden te kort en de streep bovenin te schuin
- van het chinese teken rechtsonder is het gedeelte linksboven bijna een vierkant en staat te ver naar links ipv een "u" die meer naar rechts staat
- e.a.

Het aardige van dit voorbeeld is dat afwijkingen zowel een indicatie van echtheid als valsheid kunnen zijn.
Bij de echte zijn er afwijkingen door kleine onvolkomenheden in de afwerking. (Bijv. streep van de 'a' van Bras; de 'K' en 'w' van "Kwala".)
Het belangrijke verschil naar mijn mening met de afwijkingen bij de valse is dat bij de valse de afwijkingen in strijd zijn met het font en de spatiering daarvan.
Bij de valse lijkt 'O' en 'g' van "Hong" niet te behoren tot hetzelfde font. En de door mij genoemde "MacDonalds 'M'" lijkt mij niet tot de hetzelfde font te behoren als de 'g'. De 'g' zou naar mijn mening dan ook geen uiteinde boven moeten hebben maar een ronde kop. Het is het een of het ander.
Daarnaast vind ik binnen hetzelfde font onvergevelijk om een gewone en hoofdletter dezelfde hoogte te geven. Ik doel op de 'l' van "Kwala" in relatie tot de 'K' en 'B' van "Kwala Begoemit".
Verder lijkt de spatiering van de valse nergens op. Ondanks de vettere letters van de valse is de breedte van "Kwala Begoemit" bijna gelijk met die van de echte.
Bijzonder onvergevelijk is dat bij de valse het bijzonder teken van de Dollar niet op een lijn staat met de '1'.
Men mag toch aannemen dat een opdrachtgever zulke fouten eerst zou laten herstellen voordat hij een token in gebruik te nemen? Niet omdat men er niet mee zou kunnen werken, maar gewoon omdat men ervoor betaald??

Bij dit soort tokens hoort wel een waarschuwing: de mooiste is niet altijd de echte. Zo is recent bekend geworden dat er van een zeldzame token ineens een groot aantal aanwezig is in UNC(-)...

Mvgr,

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 25 Nov 2016, 16:39

koenmunten schreef:Kijk kijk kijk... dat ziet er al heel interessant uit. Ook leuk natuurlijk dat je een plantagemunt genomen hebt als voorbeeld.
Een programma als dit kan dan heel handig zijn, zeker bij de meer zeldzame en dure tokens waarbij ook vervalsingen in omloop zijn.
Bedankt voor deze info. Ga ik het programma ook eens downloaden en mijn zwaar geoxideerde (maar denk ik wel echte) token ook eens over de overstaande echte leggen om te kijken of ze 'overeenkomen'.
Leuk klusje voor in de Kerstvakantie.

Ha koenmunten,

Zoals ik al aan 'spatbord' meldde had ik vier echte al boven elkaar gelegd en vergeleken. Ik vermoed dus welke van jou is. Ik heb namelijk in mijn foto-archief maar 10 exemplaren waarvan er 4 echt, 2 een vraagteken en 4 waarschijnlijk vals zijn (met onder deze valse mogelijk een dubbeltelling). Dus ik heb jouw "Leuk klusje voor de Kerstvakantie" waarschijnlijk al gedaan.

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je bezit op het internet zet. Als je er bezwaar tegen hebt vraag dan om het te verwijderen aan mij of de moderator.

Hieronder staat het resultaat. Vanwege de oxidatie heb ik ervoor gekozen niet deze transparant te maken maar de control. Dat geeft in dit geval het beste resultaat. Eerst ziet men de afbeelding van beide apart. Dan ziet men de vergelijking. En dan heb ik ze iets scheef van elkaar gezet zodat iedereen kan zien dat ik de kluit niet belazer. Let er eens op hoe transparant de control is om de lijnen van de geoxideerde te benadrukken! (even dubbelklikken op de afbeelding voor de grotere foto)

Betrek zelf maar de aandachtspunten erbij die ik in mijn reactie op Jan W heb opgesomd. Mijn conclusie is dat deze exact overeenkomt met de control.

Mvgr,

Mel

Schermafbeelding 2016-11-25 om 16.12.15.png

ZEKER BOVEN PROEF.png

ZEKER BOVEN PROEF SCHUIN.png
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor koenmunten » 26 Nov 2016, 21:35

Melcoins schreef:
Ha koenmunten,

Zoals ik al aan 'spatbord' meldde had ik vier echte al boven elkaar gelegd en vergeleken. Ik vermoed dus welke van jou is. Ik heb namelijk in mijn foto-archief maar 10 exemplaren waarvan er 4 echt, 2 een vraagteken en 4 waarschijnlijk vals zijn (met onder deze valse mogelijk een dubbeltelling). Dus ik heb jouw "Leuk klusje voor de Kerstvakantie" waarschijnlijk al gedaan.

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je bezit op het internet zet. Als je er bezwaar tegen hebt vraag dan om het te verwijderen aan mij of de moderator.

Mijn conclusie is dat deze exact overeenkomt met de control.

Mvgr,
Mel

Nou Mel, dan had je lekker snel door welke de mijne was en moet ik wat anders gaan doen in de Kerstvakantie :thumb up:
Als ik jou goed begrijp ben je het dus met mij eens dat de mijne (weliswaar erg slecht is :knipoog: maar) wel een van de vier echte die tot nu toe bekend zijn, dus dat is mooi. Hopelijk kan ik 'm nog een keertje upgraden en als er eens een valse goedkoop voorbij komt is het ook leuk dan kan ik ze naast elkaar leggen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Gebruikers-avatar
koenmunten
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Indonesia Indonesia 
eBay: http://www.ebay.nl/sch/koenmunten/m.htm ... 7675.l2562

Berichtdoor Melcoins » 26 Nov 2016, 22:44

[/quote]

Nou Mel, dan had je lekker snel door welke de mijne was en moet ik wat anders gaan doen in de Kerstvakantie :thumb up:
Als ik jou goed begrijp ben je het dus met mij eens dat de mijne (weliswaar erg slecht is :knipoog: maar) wel een van de vier echte die tot nu toe bekend zijn, dus dat is mooi. Hopelijk kan ik 'm nog een keertje upgraden en als er eens een valse goedkoop voorbij komt is het ook leuk dan kan ik ze naast elkaar leggen.[/quote]

Ha koenmunten,

Klopt het is 1 ("geoxideerde") van de 4 tokens die zeker echt worden beschouwd. Succes met het "Upgraden" want dat gaat de laatste tijd de prijs van een of een paar provincialen of koninkrijksmunten te boven.

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Terug naar Welke munt heb ik hier?