10 cent 1818

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Volgers: Lumi, Ilosab

Re: 10 cent 1818

Berichtdoor LUC » 10 Okt 2016, 15:35

Jan W schreef:Wow! Dat was wel heel sneu Luc. Kun je er meer over vertellen? Foto's? Is misschien ook een goede les voor de Nanderen. En heb je die munt ook retour kunnen doen?
Ja jan, ik heb al van mijn miskoopje een topic gemaakt zie : Guldengroschen 1486.
kort uitgelegd: Toen ik terug begon te verzamelen had ik wat veiling boeken van kunker bekeken en kwam ik bij een foto van een Guldengroschen 1486 en ik las dat dat de eerste zware en grote munt was.
Toen ik een paar maanden later op een braderij in Dendermonde een Duitse munt verkoper tegen kwam, snuffelde ik in zijn kaften en tot mijn grote verbazing kwam ik dat mannetje tegen dat ik gezien had in die
veilingcataloog. Ik dacht als ik deze munthouder omdraai en er staat een ridder met paard en het jaartal 1486 dan is het hier kassa.
Dus inderdaad die ridder staat er op met 1486 plus de prijs 750 Euro. En nu komt het gekke aan mijn miskoop, ik vraag aan die handelaar zijn beste prijs 600 euro word het.Ik zeg tegen de handelaar dat ik dat
geld niet bij heb maar dat ik naar een automaat eerst moet gaan. De handelaar bedankt mij en zegt dat hij geen tijd meer heeft om te wachten want hij heeft een sterfgeval in Duitsland en begint zijn kraampje al
op te laden in zijn wagen. Ik kan die mens met veel gezaag overtuigen om nog een halfuurtje te wachten. hij vertelt mij nog dat hij een eerlijk mens is en ook een eerlijke handelaar en dat deze munt geen
top kwaliteit is. Ik toen geen enkele ervaring hoe een echte guldengroschen er uit moest zien, knik ik oke.
Dus ik achter 600 Euro, ik kom terug wel iets later dan een halfuurtje (door onvoorziene omstandigheden) bij de man en zijn kraampje is volledig opgeladen.
De man zegt sorry je bent te laat ik verkoop de munt niet meer. Gek Hé! Dan heb ik die man met heel veel wilskracht moeten overtuigen om mij toch A.U.B. mij die munt toch te verkopen.
Die man kijkt naar mij en zegt in het duits oke dan en roept zijn vrouw om toch die kaft terug uit de wagen te halen.
Dus het gekke aan mijn verhaal is dat ik en de handelaar zoveel moeite hebben gedaan en dan toch met een zware miskoop naar huis te gaan.
Nu mijn fout was dat ik iets kocht waar ik geen verstand van had en dat ik goud had geroken en de handelaar wist wel dat het geen echte was maar wel iets speciaal.
Want de munt of beter gezegd de penning is geen vervalsing omdat zijn lettertype totaal anders is ook het figuurtje op de voorzijde is anders (meer het tweede type).
Ik heb nadien alle Duitse en Oostenrijkse veilingshuizen gemaild, en de meest aannemelijke uitleg voor mijn penning is dat het aangemaakt is door een amateur muntsnijder uit de 18 eeuw of begin 19 eeuw voor een verzamelaar
van munten, die net als ik wist dat dit zeldzaam type bestond maar geen ervaring had hoe een echte er uit moest zien. :lach:
Amai en ik zeg nog in het kort uitgelegd, Sorry :gniffel:
vriendelijke groeten Luc.
PS : ik koop nu nooit meer op braderijen, alleen bij vertrouwde en erkende munt handelaars :wave:
Laatst gewijzigd door LUC op 10 Okt 2016, 16:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Pecunia Collectora Belgica Magna Argenta .
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Berichtdoor CorioCoins » 10 Okt 2016, 15:59

Ik zie nu de foto's wel van de originele post en hij lijkt me meer echt dan de catawiki dubbeltje.
Nederlandse munten hebben toch allemaal een kruisje op de kroon? Die van catawiki niet (dat is trouwens een geleende foto van het geldmuseum)
(of deze echt is laat ik in het midden omdat a een goede foto is vereist en b mijn gevoel automatisch vals zou zeggen, omdat deze zeer zeldzaam zijn,
maar zonder exact gewicht en de munt te kunnen zien, kan ik geen oordeel vellen en dat zou niemand moeten willen zeggen vanaf deze post)

Ik zou adviseren om de munt naar de MPO mee te nemen en hem daar laten beoordelen.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 10 Okt 2016, 20:04

Dit dubbeltje staat niet te koop op Catawiki maar in de (hun?) muntendatabase. Als deze foto van het geldmuseum is geleend lijkt mij het getoonde dubbeltje wel echt toe. Ik kan me niet voorstellen dat zij een valse munt gebruiken ter illustratie?

Maar goed, verder gezocht naar een ander voorbeeld kom ik uit in de database van de Nationale Numismatische Collectie van de Nederlandse Bank: https://nnc.dnb.nl/dnb-nnc-ontsluiting- ... t/NM-08775

Hier is ook het kruisje van de kroon boven de W slecht te zien. Wat mij opvalt is dat op het dubbeltje van Ray de kroon boven de W lang niet zo scherp is getekend (en de diademen er anders uitzien) als op deze foto.

10 cent 1818 NNC DNB.jpg
Foto: De Nederlandse Bank
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 10 Okt 2016, 21:29

Dit is hetzelfde dubbeltje als van de "catawiki-catalogus" alleen anders gefotografeerd.

Ik zie persoonlijk niet tot nauwelijks verschil in de kroon en diadeem van het muntje van Ray.
Zoals Jan K. al zei dit is professioneel gedaan met hoogstwaarschijnlijk echt duppies, indien hij vals is!
Wat me wel opvalt maar ook dat kan aan de belichting liggen, dat de tweede 18 iets lichter van kleur is.

Maar goed nogmaals ik zou hem door de MPO in IJsselstein laten keuren.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor spatbord » 11 Okt 2016, 08:33

Bert, jij bent normaal zo van de details dat het me verbaast dat je zegt nauwelijks verschil te zien.
Ik denk dat dit niet eens een jaartalvervalsing is, maar dat de hele munt vals is.

Zomaar een paar punten:
- zoals al gemeld: de tweede 18 staat veel te hoog
- de binnenkant van de kroon (het stukje onder de diademen) is normaal ongeveer zo hoog als de afstand tussen de onderkant kroon en bovenkant W. Bij deze munt is de binnenkant kroon veel te kort.
- de parels in de rand zijn bij elk dubbeltje wat ik hier heb gewoon duidelijk en redelijk gelijk. Dit is bij de munt van Ray niet het geval, hier lijken ze in de rand te verdwijnen aan bijv. de onderkant.
- het kruisje op de kroon lijkt meer op een tulp dan een kruisje

Het lijkt me sterk dat een munt met een oplage van 48 met meerdere, zo sterk afwijkende stempels wordt geslagen. Als Ray deze munt van het Geldmuseum had gekocht dan zou ik mezelf nogmaals achter de oren krabben. Maar aangezien deze van een rommelmarkt komt heb ik geen twijfels. Deze munt is gewoon vals.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 11 Okt 2016, 19:15

Ik had beter niet kunnen reageren volgens mij :-(

Ik heb echt duidelijk gezegd dat ik geen uitspraak durf te doen in deze.
En gelukjes heeft iedereen wel eens, verbazingwekkend dat zeldzaamheid gelijk een uitgangspunt moet zijn om een munt als echt of vals te beschouwen?

Wellicht ligt het aan mij maar ik vind de foto's van Ray echt niet duidelijk genoeg om (verschil) te kunnen beoordelen,
nu zal ik wellicht een bril nodig hebben, maar ik bedoelde hiermee te zeggen is dat sommige munten niet tot lastig van een foto te zien zijn.

lol ik kom er nu dus achter hoe ik een foto moet vergroten en dus een mega vergroting zie van een naar alle waarschijnlijkheid vals dubbeltje.
ik had alleen op de foto geklikt en vroeg me echt af hoe jullie dat vanaf die grootte konden beoordelen.
En ja ik ben best van de varianten dus ik let zeker op kleine verschillen, maar op de normale afbeelding is er echt niets anders, tot je hem uitvergroot :-(

Nu moet ik Spatbord wel gelijk geven. Er zijn veel kleine details die niet kloppen, maar nogmaals hij is niet op 200 meter afstand als vals te herkennen dus navraag zou geen kwaad kunnen ;-)
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 21 Okt 2016, 14:46

Hé, ik zie dat Bert zijn naam heeft veranderd van xntriq in CorioCoins? Tell us more.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 21 Okt 2016, 19:39

Ik ga er op terug komen -->
De naam xntriq-coins is verkocht.
De naam CorioCoins gaat in de toekomst gebruikt worden evenals MuntMarkt (die laatste is al een tijdje ingeschreven bij KvK)

Wellicht ver off-topic maar MuntMarkt zet vandaag zijn eerste FACEBOOKVEILING online bestaande uit 50 kavels vanaf Romeins tot Beatrix.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 22 Okt 2016, 07:58

CorioCoins schreef:De naam xntriq-coins is verkocht.

Bert, als de oude naam is verkocht warrom staat hij dan nog in je e-bay link?

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Vorige

Terug naar Welke munt heb ik hier?