Hulp gevraagd bij twee zilveren middeleeuwers

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.

Hulp gevraagd bij twee zilveren middeleeuwers

Berichtdoor CorioCoins » 14 Mrt 2016, 22:08

In een aangekocht lotje zaten twee middeleeuwse (gedeeltelijke) muntjes welke ik helaas niet kan determineren.
Aangezien dit echt buiten mijn interessegebied valt hoop ik dat iemand me hier verder mee kan helpen.

Dit is de eerste en in de volgende post de tweede het kan zijn dat de muntjes gedraaid dienen te worden.
Bij voorbaat dank alvast.
Bijlagen
2 kz.jpg
2 vz.jpg
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: Hulp gevraagd bij twee zilveren middeleeuwers

Berichtdoor CorioCoins » 14 Mrt 2016, 22:09

Hier de tweede
Bijlagen
4 kz.jpg
4 vz.jpg
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor LUC » 14 Mrt 2016, 22:28

Beste N'Maat,
misschien moet je in deze richting zoeken.
Engeland EDWARD III 1327-1335
Maar er is altijd nog MIKA hé!
Groeten luc
Bijlagen
EDWARD III 1327-1377.jpg
EDWARD III 1327-1377.jpg (17.59 KiB) 1067 keer bekeken
Pecunia Collectora Belgica Magna Argenta .
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Berichtdoor LUC » 14 Mrt 2016, 22:38

Maar ik denk ook dat dit denier is geslagen (nagemaakt) in andere landen. :thuink:
groeten luc :)
Misschien weet iemand daar meer over ?
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor LUC » 15 Mrt 2016, 16:11

"Maar ik denk ook dat dit denier is geslagen (nagemaakt) in andere landen. "
Duitsland Aken hertog Lodewijk IV van Beieren (1328-1347) later rooms Duitse koning.
gebaseerd op de denier van Eward III.
Groeten Luc :D
Bijlagen
LUDWIG IV VAN BEIEREN 1328-1347.jpg
LUDWIG IV VAN BEIEREN 1328-1347.jpg (21.96 KiB) 994 keer bekeken
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor LUC » 15 Mrt 2016, 16:22

Beste N' Maat,
Hierbij een denier van Calais geslagen onder Edward III
groeten Luc :)
Bijlagen
EDWARD III CALAIS.jpg
EDWARD III CALAIS.jpg (21.28 KiB) 992 keer bekeken
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor George_III » 15 Mrt 2016, 21:58

LUC, u zit de goede kant op te denken :thumb up:. De eerste is geen imitatie, maar een 'gewone' penny van Edward I, het gaat hier om een exemplaar uit York. kijk maar eens op de achterzijde, daar staat "(CIVI)-TAS-EBO-(RACI)", Eboracum de Latijnse naam voor York zijnde. Als we dan de literatuur erbij pakken, kunnen we zien dat er maar een bepekt aantal klassen werden geslagen in York. Dit in combinatie met de vorm van de letter 'S', leid ons ertoe te zeggen dat deze penny behoort tot klasse 2 of 3 (subklassen inbegrepen), hetgeen ons een datering van +/- 1280-1281 geeft. De tweede laat een vreemde combinatie letters zien, namelijk "*DE", welke volgens mij niet voorkomen op de Engelse muntslag (ik heb mogelijk ongelijk hier), dus een optie is dan een continentale imitatie.

Groet,

Mika

PS. Engeland is een van mijn focusgebieden binnen de Middeleeuwen. Mochten jullie willen kan ik er nog wel een paar laten zien. :thuink:
Ik verzamel: Alle munten geslagen onder George III, middeleeuws Europa en Kruisvaarders, Provinciaal Nederland, Engeland en Frankrijk.
Verlanglijst: Een daalder uit mijn woonplaats!
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor LUC » 16 Mrt 2016, 15:18

Ja, graag zelfs Mika, een paar foto's zou tof zijn.
Ik wil wel een glimp zien van jou collectie. :D
Je bent moeilijk te plaatsen, ik weet niet hoe jij het voor elkaar krijgt om steeds eender welke munt,
versleten of amper leesbaar, antiek of modern toch die munt kan herkennen en een zeer gedetailleerd verslag te geven.
Ik denk toch dat je met een bekend veilingshuis samen werkt. :thuink:
In ieder geval mocht een veilinghuis zelf niet weten wat voor een muntje ze eigenlijk in handen hebben
is dit forum de geschikte plek om een antwoord te vinden, (als jij online bent tenminste). :sarcasm1:
Groeten Luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor CorioCoins » 16 Mrt 2016, 18:20

Ik wil Mika weer hartstikke bedanken voor de determinaties ik heb inmiddels een lijstje mogen ontvangen met een aantal munten waar ik niet 1,2,3 uitkwam.
Hopelijk wil je me je adres nog in een pbtje sturen voor een diegene waar je nog niet uitkwam,
je mag hem gratis hebben voor de moeite en tijd als uitbreiding op je collectie ;-)
Natuurlijk hopen we in de toekomst ook nog vaak gebruik te mogen maken van je kennis over middeleeuwers...

Luc ook bedankt maar zover als jij kwam was ik ook al een beetje... de exacte determinatie is helaas het lastigst.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor LUC » 16 Mrt 2016, 20:23

xntriq-coins schreef:Luc ook bedankt maar zover als jij kwam was ik ook al een beetje... de exacte determinaistie is helaas het lastigst.

Geen probleem hoor, ik heb als amateur verzamelaar geprobeerd om een aanzet te geven, hopend eigenlijk dat iemand als Mika het zo overnemen en de juiste "analyse " zou geven wat hij ook
als verwacht gedaan heeft, zijn kennis is van munten is echt ongelooflijk, dit maakt het juist goed om lid te zijn van dit Forum. Hier zijn mensen online met kennis van zaken op alle domeinen
van munten of het nu antieke, euro, wereldmunten, koninkrijk, penningen, enz...ook natuurlijk provincie en noch andere munten er zijn er zoveel dat een gewone verzamelaar een keuze moet maken.
Maar je kan er wel iets van leren, je gaat niet alles onthouden maar je word wel nieuwsgierig naar domeinen die je vroeger "links" zo laten liggen.
Ik wil hierbij zeggen dat ik wel bij een club ben, dat natuurlijk goed is, maar ik zie hier dagelijks topics waarvan je zegt amai , dat is interessant.
En ook het mooie aan een forum voor munten en penningen is dat je dagelijks je passie kan DELEN. dat laatste woord vind ik wel belangrijk want:
"Munten kopen is leuk, munten delen is plezanter" :sarcasm1:
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor George_III » 05 Apr 2016, 19:37

Inmiddels heb ik een tijdje geleden het muntje mogen ontvangen (dank daarvoor nog, Xntriq-Coins!). Na het nog eens goed te hebben bestudeerd, heb ik er nog een determinatie aan kunnen plakken. Mijn eerste conclusie, dat er geen Engelse pennies zijn geslagen met op de achterzijde het omschrift "DE", is vrees ik incorrect. Het gaat hier namelijk wel om een Engelse penny. Het eerste wat mij opviel was, op de foto is het misschien minder goed te zien, dat naast de buste (die hier 180 graden gedraaid zou moeten worden) twee letters in het veld zijn te lezen, een 'B' en een 'D'. Letters onder/naast de buste, in combinatie met de kruisjes (Saltires) in het omschrift op de achterzijde, kunnen maar een ding betekenen; het gaat hier om een munt uit een provinciale/kerkelijke mint, uit de laatste helft van de vijftiende eeuw, ten tijde van de 'War of the Roses' (maar dat is voor een volgend topic). Deze initialen verwijzen namelijk naar de bisschop die deze, in opdracht van de koning, sloeg en de mint. In dit geval naar de bisschop Lawrence Booth (vandaar de 'B' op de voorkant, maar ook in het lange kruis op de achterzijde) en de mint in Durham (de 'D' op de voorzijde). Waarom herkende ik deze nou niet gelijk als zijnde Engels? Het omschrift op de achterzijde, waarvan momenteel alleen nog de "DE" zichtbaar is, leek mij niet erg Engels. Ik dacht dat Durham maar op vier of vijf manieren werd geschreven op deze longcross pennies (DVNOLM(I), DVREME, DVNELM, etc). Deze beginnen allemaal met "DV" of "DO". Het blijkt echter dat dit, en nog een ander type als ik het goed heb, met het omschrift "DERAM(I)" is geslagen. Afijn, weer wat geleerd :thumb up:.

Het gaat hier dus om een penny, geslagen tussen 1465 en 1470, van de Durhamse (is dit überhaupt een woord?) bisschop Lawrence Booth, welke grappig genoeg een aantal jaren later, in 1476, 'promotie' kreeg en werd benoemd tot bisschop van York. Bisschop van Durham was hij vanaf september 1457 tot 1470, maar bisschop in het laat middeleeuwse Engeland zijn, is toch wat anders dan nu. Hij kreeg namelijk de titel "Prins-Bisschop van Durham", en had zo ook veel meer wereldlijke macht, zoals bijvoorbeeld het slaan van munten in naam van de koning, in dit geval Edward IV, hetgeen de begindatum van 1465 op dit muntje geeft. Over Edward IV en zijn tegenhanger Henry VI later in een ander topic meer :sarcasm2:

In ieder geval is Durham voor mij een nieuwe mint, ben er blij mee. Nogmaals bedankt Bert!

Groet,

Mika

Ps. Mocht iemand interesse hebben in het eerste muntje (de penny van Edward I) uit dit topic, of enige andere middeleeuwers: Jan Koevoets heeft deze toevallig staan in een veiling die deze week afloopt :sarcasm1:
Ik verzamel: Alle munten geslagen onder George III, middeleeuws Europa en Kruisvaarders, Provinciaal Nederland, Engeland en Frankrijk.
Verlanglijst: Een daalder uit mijn woonplaats!
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Terug naar Welke munt heb ik hier?