wat voor munt (penning) is dit?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

wat voor munt (penning) is dit?

Bericht door sebastiaan1995 » 14 jan 2010, 14:54

ik kwam deze munt - of is het een penning? - tegen op mp. ik vind het er leuk uitzien maar ik heb geen idee wat dit is.

http://link.marktplaats.nl/312302083

Afbeelding

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 14 jan 2010, 15:34

Ik heb geen idee, hoewel de afbeeldingen mij wel bekend voorkomen, maar niet beide op 1 munt.

Overigens wel schrikbarend dat de verkoper in de advertentie al zijn gegevens bloot geeft...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 14 jan 2010, 15:36

ik had precies hetzelfde, de afbeelding komt me erg bekend voor maar kan et niet helemaal plaatsen.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 14 jan 2010, 22:34

Ha jullie houden ook alles in de gaten ik ook :D

Het gaat hier om een rekenpenning, naar mijn mening 1 die na de 80 jarige oorlog is geslagen. Kan even niet zeggen welke.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 jan 2010, 08:47

Rekenpenning, waarschijnlijk tussen 1579 en 1584 geslagen.

De leeuw met pijlen is de stichting van de Unie van Utrecht in 1579, doch de achterzijde ken ik als wapenschild van Willem van Oranje, welke in 1584 vermoordt werd door Balthazar Geeraertsz. Omtrent deze moord zijn verschillende rouwpenningen aan Hollandsgezinde rebellerende steden geslagen, als vreugdepenningen aan Spaansgezinde steden.

Kwaliteit is te slecht om er iets van te maken. Vooralsnog denk ik dat de geboorteplaats van deze rekenpenning Utrecht e.o zal zijn.

Hierbij vermeldt ik wel dat de meeste rekenpenningen dunner zijn als de Spaanse 2 en 4 marevedis van deze tijd, aangezien deze munten aan beide zijden werden afgeschaafd en over de ontstane rondel een voorstelling werd gehamerd.

Men kocht rekenpenningen voor een grijpstuiver tijdens jaarmarkten. Het succes van deze rekenpenningen brengt ook de industrie op gang in steden als Neurenberg, aangezien een rekenpenning een propagandamiddel bij uitstek is om het merendeels analfabete volk mee te informeren.

Van sommige populaire onderwerpen werden ook zilveren rekenpenningen vervaardigd, met een identieke als de goedkopere koperen danwel bronzen en soms tinnen versie. Je moet het zien als de Flippo van toen.

Het gebruiksdoel van rekenpenningen is dat er via een abacus (rekentafel der Arabieren) een uitstaand bedrag werd bepaald van een te leveren dienst of product, dat ergens in de toekomst voldaan zou moeten worden. vandaar dat de rekenpenning altijd een betaalwaarde had die door 2 partijen afzonderlijk werd bepaald.

Na het in onbruik raken van de Abacus- methode werden de resterende rekenpenningen geslagen om dienst te doen als kaartgeld.

Een mooi gerouleerde rekenpenning kan men voor 10 euro al bekomen.

Op het forum staan onder de rubriek rekenpenningen al enige exemplaren afgebeeld welke men als kwaliteit mooi gerouleerd kan beschouwen.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 15 jan 2010, 12:17

Eric sinds waneer was de pruikentijd dan toch niet in de 80 jarige oorlog ?
Dat was toch meer tegen het eind van de 17e eeuw doorlopend in de 18e eeuw.

Ik kan de buste namelijk niet plaatsen. Als ik alleen de leuuw zou zien zou ik ook de penning dateren 16e eeuw begin 1600.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 jan 2010, 12:52

Ik zie er een helm en daaronder twee wapenschildjes in.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 15 jan 2010, 12:59

Oeps, dat zie ik totaal niet ik zie heel wat anders.
Nou dan moet ik maar eens mijn best doen om een exemplaar te vinden die duidelijk is. Ik zie ook geen wapentjes.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 jan 2010, 13:03

Tja, foto is ook niet echt duidelijk, een vlakke ondergrond is meestal beter dan een handpalm. Waarschijnlijk een detectorist, de aanbieder.
Daarom kan ik hem ook niet direct determineren in "het is dat en dat". En tegen de tijd dat we het weten, is de afbeelding allaááng verdwenen van Marktplaats.'

Meen trouwens iets te zien staan onder de wapenschildjes, want ik heb gepoogd er een portret in te zien. Zie iets van randtekst ET NAVORUM; wanneer het een portret zou zijn met een andere belichting, dan is het geen rekenpenning uit de Spaanse bezettingstijd, maar waarschijnlijk iets uit rond de tijd van 1696-1702, Stadhouder Willem III, koning van Engeland. In deze conditie loop ik er niet warm voor, ook niet voor de geboden 7 euro.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 15 jan 2010, 13:11

We lezen ook dat de eene zijde bekent voorkomt bij bv Jeroen en de andere zijde niet. Is het niet Willem die met Anna Mag. getrouwd was.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 jan 2010, 13:19

die zijn sigaar :lol: kwijt moest in 1 der 13 dozen... :lol: :lol:

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 15 jan 2010, 13:26

Was dat er ook zo 1 van de velen.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 jan 2010, 13:48

Afbeelding

Heb om te voorkomen dat de afbeelding van Marktplaats verdwijnt heel even de afbeelding geript, iets vergroot en hier én in Sebastiaans eerste bericht geplaatst. Zo kunnen we toch even verder zoeken en dat we straks niet zonder afbeelding zitten ;)

Wel wat illegaal, maar goed we doen er verder niets mee, alleen uitzoeken :D

Gr. Jeroen

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 jan 2010, 14:08

hee J, eindelijk wordt je eens brutaal! :twisted:

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 jan 2010, 14:12

grivnagozer schreef:hee J, eindelijk wordt je eens brutaal! :twisted:
Het is Jeroen of Mijnheer Munthunter, moet ik die kant eens opkomen??? :twisted:

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 15 jan 2010, 14:16

Hier een penning van 1684 zie het haar.

Afbeelding
Afbeelding

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 jan 2010, 14:20

Om het makkelijker te vergelijken, hier nogmaals de afbeelding van de MP-penning.

Afbeelding

Gr. Jeroen

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 jan 2010, 14:29

Munthunter schreef:
grivnagozer schreef:hee J, eindelijk wordt je eens brutaal! :twisted:
Het is Jeroen of Mijnheer Munthunter, moet ik die kant eens opkomen??? :twisted:
Ik doe alles om je hierheen te krijgen!

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 jan 2010, 14:33

De afbeelding van het persoon doet mij denken aan die je op sommige Liard munten uit Frankrijk en zo tegen komt. Vandaar mijn vreemde kijk op de andere zijde, de leeuw met pijlenbundel. Misschien een gelegeheidspenning of medaille vanwege een samenwerking tussen de zeven provinciën en ....?

Maar deze 'munt-penning-medaille' is niet in medailleslag geslagen. Worden penningen overigens in medailleslag geslagen? Verder zijn de meeste afbeeldingen die ik kan vinden (portret) naar rechts kijkend en niet zoals hier naar links...

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 15 jan 2010, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 15 jan 2010, 14:35

Hier weer even een link naar, gaat dus om de haardracht en dan de tijdsperiode.

http://www.teylersmuseum.eu/afbeeldinge ... 1823_a.jpg

Penning voor de dichter Arnold Hoogvliet
Nicolaes Verhaer (ca. 1685-1750), zilversmid te Utrecht
Deze penning, waar er maar één van is, is met een diameter van meer dan 15 centimeter waarschijnlijk de grootste die in de 18de eeuw is gemaakt. Op de voorzijde staat een portret van de dichter Arnold Hoogvliet. De tekst op de keerzijde is een ode aan hem. Hier is tevens de naam van de opdrachtgever van dit stuk te vinden: David Van Mollem. Deze rijke Amsterdamse zijdehandelaar was de eigenaar van de lusthof Zijdebalen. De tuinen bij dit landhuis waren het onderwerp van een lofdicht door Hoogvliet. Van Mollem was zo blij verast door dit gedicht dat hij als dank deze penning liet vervaardigen met "groote kosten en alleen ten geschenke voor Hoogvliet".

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”