Hulp gevraagd bij DTM (Duit)

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Volgers: Melcoins

Hulp gevraagd bij DTM (Duit)

Berichtdoor CorioCoins » 03 Sep 2017, 15:47

Ik zoek ook wel eens met de metaal detector en af en toe vind ik dan wel eens iets.
Na maanden in de olie gelegen te hebben en vervolgens licht gereinigd kwam dit muntje tevoorschijn.
De letters die ik kan lezen zijn voorzijde :
ME(?)
DNE
RIA

keerzijde:
afbeelding gekroond wapen met staande leeuw

In eerste instantie ging ik uit van Reckheim maar daar komt helaas geen van de omschriften in de buurt van de letters die toch echt duidelijk leesbaar zijn.
Bijlagen
IMG_4499 klein.jpg
IMG_4501 klein.jpg
IMG_4502.JPG
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: Hulp gevraagd bij DTM (Duit)

Berichtdoor Melcoins » 11 Sep 2017, 22:02

Ha CorioCoins,

Ik reageer even op je verzoek om DTM. Hopelijk kijken er anderen met een frisse blik mee.

Waarom jij aan Reckheim dacht blijkt wel uit de volgende:
KM# 93
Copper Ruler: Francois and Ferdinand Gobert Rev: DA/E TR/TRIA in inner circle and wreath Note: Legend: D(ENARIUS) AE (REUS) T(ERRITORII) R(ECKHEIMANSIS) I(MPERIALIS) A(SPREMONTIS), other legend varieties exist.

D(E)N(ARIUS) AE(REUS) (TERRITORII) R(ECKHEIMANSIS) I(MPERIALIS) A(SPREMONTIS)

De ME of MF is daarmee nog niet verklaard. De makkelijke optie is MF, Me Fecit.

De mogelijkheden voor deze letters duizelen mij omdat Denominatie, Titel heerser en Muntplaats door elkaar te husselen zijn.
Me Fecit
Mite Flanders
Moneta Flanders
coMEs
Maximiliaan Emmanuel
MEchelen Flanders
MEraude
Dvx
Denarius
Duit
NAmur
NAssau
RIA (Reckheim)
sRIA (Aartsbisschop)
gelRIA
etc

Het zou mij helpen als jij antwoord zou kunnen geven op vragen over de leeuw:
- is de leeuw gekroond of niet?
- houdt de leeuw iets in de klauwen of raken de klauwen de rand van het schild?
- zit er een krul in de staart of is deze dubbel of gespleten etc?
- is het veld van het schild "gestippeld" of niet?

Mel

PS Zou jij het type "Gekroond schild met leeuw en takken; lauwerkrans met letters" ook plaatsen in 1650-1710/20 of eerder??
Melcoins
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor CorioCoins » 11 Sep 2017, 23:05

Hey Melcoins,

Bedankt voor de reactie. Ik had eigenlijk ook alleen van jou een reactie verwacht op deze ;-) (nee stiekem toch ook nog van 2 andere medegebruikers)
De meeste mogelijkheden die je aangeeft had ik natuurlijk ook bedacht en gevonden op duiten.nl (jaja dit is echt een goede site met helaas te kleine foto's),
vandaar dat ik direct bij Rekem uitkwam, mede gezien de vindplaats bij mij in de buurt is en Rekem op een 25 km ligt van Heerlen.

Allereerst denk ik dat na de eerste twee letters ME of MF nog een letter komt gezien de ruimte die er ligt.
Ondanks het copy gedrag van de hagemunters lieten ze geen vrije ruimte op de munten en kliederden alles chauvinistisch vol met letters.
Dat geeft een ruimte om 3 letters te vullen lijkt mij.

Het middengedeelte had ik niet aan gedacht maar ik zie nu wel dat daar idd D(E)N(ARIUS) AE(REUS) staat. vooral de plaatsing van de E doet vermoeden dat er een Æ ligatuur staat.

Het onderste gedeelte kan ik me helemaal vinden in R(ECKHEIMANSIS) I(MPERIALIS) A(SPREMONTIS)

Gezien deze onderste regels is Me Fecit (ik maakte of gewoon mijn bezit) wellicht met E van Ex (van/uit) het meest logisch
Volgens mij is het dan te vertalen met : Koperen munt bezit van het Rekemse Keizerrijk van Aspremontis
Wellicht kan Mika hier in helpen want mijn half jaar Latijn zal geen supervertaling zijn.

Antwoorden op de vragen
- ik kan geen kroon op de leeuw inbeelden maar wel een (kleinere dan normaal) kroon op het wapen
- raakt wapen aan of heeft iets in zijn handen, helaas dat is niet op te maken ook niet met de munt in de hand.
- krul in staart zie ik wel maar geen gespleten staart.
- Het veld heeft wat stipjes maar die zijn eerder random dan werkelijk bewust geplaatst.

Gezien het lettertype en de schreven wel aanwezig maar minder dik en de kleine kroon (niet het volledige wapen overdekkend) vermoed ik eerder een ouder type rond 1660- 1670.

mvg,

Bert
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor sjors-sjors » 13 Sep 2017, 00:02

Ik vind het een E, Megen?
Hollandse Scheepjesschellingen (18/42)
Gebruikers-avatar
sjors-sjors
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Melcoins » 14 Sep 2017, 19:40

sjors-sjors schreef:Ik vind het een E, Megen?

Goed idee sjors-sjors,

Ik kan niet iets passends vinden Megen en Reckheim. Mogelijk kunnen de forumleden die 'Handboek van het Nederlands Kopergeld 1523 - 1797' bezitten even kijken?
viewtopic.php?f=44&t=16661

Mvgr, Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 14 Sep 2017, 20:35

NIJMEGEN wordt vertaald met NOVIO MAGVM (MAGENSIS)
MEGEN (nooit van gehoord overigens) zou dan imo MAGVM (MAGENSIS) moeten zijn?
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor George_III » 14 Sep 2017, 22:02

Tja, echt vaak komen de munten van dit graafschap niet voor; de goedkoopste begint in de catalogus met 1000 eurootjes in ZG. De enige reden dat ik hem ken is omdat deze graaf in 1567 mijn woonplaats aanviel, en een deel van onze mooie stadsmuren heeft vernield. Ik neem het hem nog steeds kwalijk.... :?

Megen word ‘verlatijnst’ op een aantal manieren. Op de daalders wordt het soms weergegeven als een afkorting van MAGIEN (MA of MAG), maar ook, zoals op de vroegere munten uit deze plaats, als MEGINUS (er is immers een type daalder met ‘ME’ als afkorting hiervan). Op zich zou het dus mogelijk kunnen zijn.

Megen is dus zeker een interessante optie. Goeie Sjors, ik had er zelf nog niet aan gedacht. Dat deze munt uit Megen komt, betwijfel ik echter. Er is ons immers geen enkele munt van na 1587 bekend uit Megen. Het is niet onmogelijk, maar dat zou de einddatum van de Meegse muntslag met op z’n minst een eeuw achteruit duwen. Natuurlijk, dit betekent niet dat het onmiddellijk onmogelijk is, maar in mijn optiek zou er dan wel iets van overgeleverd zijn. De graven van Megen hebben altijd, zo ook in de tachtigjarige oorlog, aan de zijde van de Spanjaarden gestreden, en na de vrede van Münster was het zelfs een onafhankelijk graafschap. Hebben ze dus ten tijde van deze onafhankelijkheid een type uit de republiek geïmiteerd? Allicht. Denk ik te ver door met deze politieke vergelijking? Allicht. Zonder enige bronnen, soortgelijke munten of überhaupt de volledige inscriptie, wordt het erg lastig hem met enige zekerheid aan een bepaald muntatelier toe te schrijven.

Persoonlijk denk ik ‘gewoon’ dat het, zoals boven beschreven staat, om een munt uit Reckheim gaat. Puur op basis van het feit dat de munt er niet echt uitziet als een officieel type, waarbij ik gelijk aan Reckheim denk en het feit dat de laatste letters, het RIA, ook op veel Rekemse imitaties verschijnt. Dat gezegd hebbende; ik wil natuurlijk ook wel even een potje speculeren ;). Ik lees met zekerheid:

M E []
D N [] E
R I A

Allereerst de eerste en tweede letter. Dat het ME FECIT is, lijkt mij inziens niet helemaal waar. Of ik iets beters heb weet ik niet, maar voor zover ik weet dit niet vaak op contemporaine munten voor. Tevens zou je verwachten dat bij ‘Me Fecit’ het onderwerp, diegene die het gemaakt heeft, voor deze zin staat. Dit is immers een geaccepteerde traditionele ‘formule’, welke vele eeuwen heeft doorstaan. Op veel middeleeuwse zwaarden gaat dit zo, evenals de weinige munten (de zogenaamde Benno-jetons, al zijn dit waarschijnlijk muntfibulas) waar het op staat. Grammaticaal zou het ook niet geheel correct zijn, om het onderwerp verder in de zin te plaatsen. ME is immers accusativus, dus ergens moet de nominativus ook nog te vinden zijn (ME en FECIT congrueren niet, zoals dat zo mooi heet). Maar of de stempelsnijders uit het afgelegen Rekem zich daar aan hielden? Nee, dat het ‘Me Fecit’ is geloof ik niet. Maar wat is het dan wel?

Bij een ‘M’ op munten uit deze periode moet ik altijd aan een ding denken; Moneta. Dat zou op dit muntje niet eens zo gek staan. Vooral in de combinatie met een ‘E’ tweede letter zou dan een afkorting van ‘ Ex’ kunnen zijn, samen ‘geld uit’, wat een redelijk logisch opschrift voor dit soort muntjes zou zijn. De derde letter is onleesbaar, dus dat wordt lastig. Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer het lijkt alsof er een verkeerd, half schuin, geplaatste en te grote C of G staat, maar of dat echt zo is?

Bij een combinatie van DN denk ik gelijk aan een afkorting van DOMINUS; heer. Dat past op zich wel mooi bij de titulatuur van de Graaf weergegeven op de andere imitaties uit Reckheim. DENARIUS AEREUS zou op zich kunnen, al heb ik het idee dat er na DN nog twee letters op deze regels zouden moeten staan, waaronder dus de (A)E. Een AE ligatuur neemt, als ik het een beetje doortrek, denk ik niet deze gehele ruimte op.

Het RIA hebben jullie al uitvoerig besproken. Ik wil alleen nog even een stukje op duiten.nl, wat jullie denk ik allemaal al gelezen hebben, naar voren gooien, betreffende een duit met het opschrift DAETRTRIA (een imitatie van een duit uit Deventer dus).

De munt is een exacte kopie van de duiten zoals die in 1663 te Deventer zijn geslagen. Voordat het type een beetje bekend werd in Reckheim zou Ferdinand al overleden kunnen zij vandaar mijn twijfel over de muntheer. De tekst op deze exemplaren is een nogal cryptische afkorting waarvoor in de literatuur de volgende verklaring wordt gegeven: DA ETR TRIA wordt verklaard als Denarius Aereus Territori Reckheimensis Imperialis Aspremontis. Dit betekent dan zoiets als: koperen denarius van d’Aspremont uit het rijksgebied Reckheim. Deze verklaring kwam mij al lange tijd wat ongeloofwaardig voor. Ik ben van mening dat vooral bij Reckheim veel afkortingen verwijzen naar de muntheer, de plaats van herkomst van de munt en naar degene van wie men het muntrecht had gekregen. In het geval van Reckheim was dit de Duitse keizer. Een betere verklaring lijkt mij: De Aspremontis ET Reckheimensis Territorium Romanorum Imperi Augusti. De betekenis is dan: van Aspremont en Reckheim, keizerlijk gebied van het Roomse rijk.

In onze voorlopige transcriptie staat immers “Denarius Aereus Reckheimensis Imperialis Aspremontis”, een beetje gebaseerd op de oude interpretatie van deze soortgelijke duitjes dus. Maar afgezien van de niet helemaal correcte naamvallen, is het op zich helemaal geen slechte opzet. Ik zou alleen een kleine wijziging aanbrengen. Ik zou het imperialis (of de goede naamval hiervan) als bijvoeglijk naamwoord bij Reckheim vertalen (Het keizerlijk Reckheim), in plaats van andersom. Voor zover ik weet kregen de heren van Reckheim hun (munt)privileges namelijk van de keizer, welke het denk ik niet echt zou waarderen als Reckheim een eigen keizerrijk uit zou roepen. Grammaticaal heb ik alleen een beetje mijn twijfels hierbij. Op de vroegere Rekemse munten van Willem van Vlodorp staat een soortgelijke zin: MO NO LIB BARONATVS IMP RECHEIMEN; Nieuw geld van de vrijbaron van het keizerlijk Reckheim. Let op de manier waarop IMP voor RECHEIMEN staat, precies andersom ten opzichte van onze voorlopige transcriptie.

Tevens, wat moeten we nou met de eerste regel? Zowel 'Me Fecit' als 'Moneta ex' passen hier niet uitzonderlijk mooi.

Om een heel lang verhaal kort te maken; ik heb geen idee. :lollig:

Bert, heb je al een mailtje naar Kees van Duiten.nl gestuurd? Als iemand het zou kunnen weten, dan is hij het wel…

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor Jan W » 15 Sep 2017, 09:26

Zou ME ook kunnen slaan op MONETA ECCLESI zoals op Elburgse duiten?
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 15 Sep 2017, 16:32

Ha Mika,

Bedankt voor de uitvoerige bijdrage. Ja, ik hoop(te) ook op Megen vanwege een familieconnectie: mijn pa en zijn broers gingen daar naar het Gymnasium. Ook zou het een bijzondere vondst zijn. Zoals jij al aangaf moeten we Megen betwijfelen. Er is geen munt bekend na 1587. De inscriptie - bijvoorbeeld het 'RIA' - komt naar mijn weten niet voor.

(Zie daarvoor de bijdrage van A.T. Puister in de Beeldenaar van 1977 2+3)
http://debeeldenaar.nl/wp-content/uploa ... 977_02.pdf
http://debeeldenaar.nl/wp-content/uploa ... 977_03.pdf
(Megen in 'Muntplaatsen': http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?board=263.0)

Waar ik een beetje flauw van val is dat je als derde letter een 'C' of 'G' meent te lezen. Is het een wensgedachte?!
Immers, een 'G' zou 'MEG' of 'MFG' opleveren.*

Het 'MEG' zou nogmaals Megen naar voren halen. Op grond van eerder genoemde argumenten acht ik Megen onwaarschijnlijk.

Het 'MFG' is interessanter. 'MFG' zou gelezen kunnen worden als Maximiliaan Frans Gobert, rijksgraaf van Reckheim/Rekem 1665-1703. En 'MFG' zou gelezen kunnen worden als Moneta Ferdinand Gobert, rijksgraaf van Reckheim/Rekem 1703-1708. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksgraafschap_Rekem)

Deze aanname is interessant omdat het op het 'MFG' jouw 'DOMINVS' aansluit. Ook de regeringsjaren van deze rijksgraven vallen midden in de periode 1650-1720 die ik eerder in een postscriptum noemde. In deze periode zijn namelijk stylistisch goed gelijkende munten te vinden uit de Noordelijke Nederlanden, Zuidelijk Nederlanden en Duitsland. Bij de aanname van Reckheim - als bekende imitator - is de gelijkenis met contemporaine munten van ander plaatsen een deugdelijk argument, toch?!!

Als er tussen 'DN' en '(A)E' een letter moet dan is een 'S' voor de hand liggend: DeNariuS of DomiNuS?

Wat mij verrast is dat jij bij jouw verbeterende verklaring van de Deventerse duit komt op:
"De Aspremontis ET Reckheimensis Territorium Romanorum Imperi Augusti".

Waarom ook niet bij deze Deventerse duit in plaats van 'De' 'Dominus' of 'Denarius':
"Denarius de Dominus de Aspremontis ET Reckheimensis Territorium Romanorum Imperi Augusti"

Het naar voren plaatsen van 'Aspremontis' spreekt mij aan. Daarmee is ook het 'RIA' meer naar de vaste afkorting. De volgorde klopt daarmee beter. NB Dat kan hier ook.

Hebben we daarmee niet een grotere gelijkenis?
(Moneta) Maximiliaan Frans Gobert (Ferdinand Gobert)
(DeNariuS) DomiNuS de Aspremontis Et
Reckheimensis (territorium Romanorum) Imperi Augusti.

Daarvoor moet de 'R' dubbel gebruikt worden -of- moet door zoiets als 'Reckheimensis Imperi Augusti' of 'Reckheimensis Imperium Augustus' tot uitdrukking gebracht kunnen worden dat Reckheim keizerlijk leen gebied is.

Is het mogelijk dat bij 'LIB BARONVS IMP RECKHEIMENSIS' IMPerium gelezen moet worden als 'van het gebied' en niet als 'keizerlijke', 'Augustus'?

Mvgr, Mel

PS1 * 'MEC' en 'MFC' brachten mij niet op een idee.
PS2 Graag nog wat anders belichtte foto's
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 15 Sep 2017, 17:38

Ik heb zondag even tijd dan zal ik een paar fotos uit diverse hoeken plaatsen ;-)
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor George_III » 15 Sep 2017, 19:39

Hoi Mel,
Tja, het wordt zo een interessante discussie, bedankt weer voor de uitgebreide beargumentatie, het is fijn zo te kunnen discussiëren over een munten welke we maar voor de helft kunnen lezen ;).

Zoals ik zelf al zei, ben ik ver van zeker dat dit daadwerkelijk een letter is. Hij zou in ieder geval te groot en te dik zijn in vergelijking met de andere letters, ook zou hij half-schuin naar beneden gericht en uitzonderlijk dicht op de E/F staan. Maar het lijkt toch echt op een soort patroon. En om nou te zeggen dat de stempels in Reckheim van goede kwaliteit waren (ik doel op deze imitaties, de vroegere daalders zijn namelijk bijzonder mooi gevormd), is ook een ‘beetje’ een overstatement. Kijk maar eens naar de plaatsing van de S, totaal verschillend ten opzichte van de rest van het opschrift, op deze duit (op Duiten.nl), ook uit Reckheim. Misschien is het toch gewoon een toevallig, in dit geval ongelukkig, gevormd gaatje in het aankoeksel; ik ben er niet over uit. Ik zal het even illustreren. Ik heb geprobeerd er iets prachtigs van te maken, maar let niet op mijn kunstzinnige-vaardigheden…. (je moet er even op klikken, dan werkt hij).

giphy.gif

Zoals gezegd, ik weet het niet. Zoals ik het zie, lijkt het meer op een C dan een G, maar zolang we nog discussiëren of het überhaupt een letter is, vind ik niet dat we iets mogen uitsluiten. Op andere munten van Reckheim staat een C vaak voor COMES (graaf), maar in onze voorlopige vertaling is dat wat lastig te plaatsen.
Ook de tweede letter blijft ook nog een punt van discussie. Ik neig richting een E, puur op basis van het feit dat op andere Rekemse imitaties, de F net een klein beetje anders gevormd is, met nauwelijks een component aan de onderzijde van de letter. Dit is natuurlijk allesbehalve concreet bewijs.

Ook ik had al, nadat ik het DN als mogelijk zijnde een afkorting van DOMINUS had herkend, gekeken naar de mogelijkheid dat de eerste letters een naam zouden voorstellen. Echter, omdat ik overtuigd was dat het een E was, heb ik deze mogelijkheid achterwege gelaten. Als je het als F leest zou dit zeker een zeer goede aansluiting vormen met het DOMINUS. Maar nogmaals, ik neig naar een E.

En DNS is een goede mogelijkheid, de beste eigenlijk, voor een afkorting van DOMINUS. Maar helaas, ik zie helemaal niks meer op dit gedeelte van de munt.

Wat betreft de vertaling van de Deventerse imitatie; ik ben het volkomen met je eens. Sommigen zouden zeggen dat je DE niet zomaar, zonder afkorting zou kunnen weglaten, maar op deze extreem afgekorte munten uit Reckheim zou ik zeggen dat dit weldegelijk mogelijk was. Tevens, grammaticaal zou DE in dit geval geen enkele toevoeging hebben. Het ‘van’, wat DE weergeeft, zou immers met een naamval op te lossen zijn. Ik quote dit stukje van duiten.nl alleen maar om duidelijk te maken dat het (T)RIA een betere transcriptie heeft, evenals de vooruitplaatsing van Aspremontis. Ik denk dat we nu tezamen een degelijke vertaling hebben, al zijn er nog wel enkele grote vraagstukken, welke waarschijnlijk voor altijd onopgelost zullen blijven. Ik voeg er nog eenmaal aan toe dat het hier om zware speculatie gaat, welke gebaseerd is op een hele, maar dan ook echt hele, losse ondergrond. Veel van wat we hier zeggen, moet gewoon met een korreltje zout genomen worden….

Wat betref jouw laatste, niet-postscriptale, opmerking; Je bedoelt dat een vorm van TERRITORI zou moeten worden aangevuld? Of begrijp ik het verkeerd, en doel je op de letterlijke vertaling van IMP?

Mika

PS. we moeten de bijdrage van Jan ook vooral niet buiten beschouwing laten. Hoewel dit een toeschrijving aan Reckheim moeilijk maakt, is het zeker een goede optie!
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor Melcoins » 15 Sep 2017, 23:21

Ha Mika,

Jij noemt het een interessante discussie omdat er weinig is te lezen. Ik zie het meer als een inventarisatie van mogelijkheden.

Bedankt voor de kunstzinnige vaardigheden. Het maakt duidelijk wat jij bedoelde. De 'S' van die ander duit is inderdaad enorm afwijkend. Ik hoop de beloofde nieuwe foto's wat opleveren. Op die plaats heb ik ook nog gezocht naar een punt.

Terecht vraag je af: Waarom hier DOMINUS en niet COMES? De Deventerse duit is het nu behoorlijk duidelijk geworden. Ook daar is geen COMES. Ook iets waarvoor gekozen is in Reckheim om de geimiteerde munt meer te benaderen?

Met IMP bedoelde ik letterlijk.

Jan W neem ik altijd serieus. Elburg had ik echter al afgeschreven omdat het schild geen leeuw bevat. Van belang blijft dat de M ook MONETA kan zijn. Bij het nagaan van muntplaatsen kan men dus niet alleen de muntplaatsen met ME of MF bekijken maar moet men ook die met E of F bekijken.
Jan W maakt wel duidelijk dat als men zoekstrategie ontwikkelt men moet uitkijken wat men uitsluit.

Helemaal los zand is het niet. Ik ben er aan begonnen omdat ik meende dat er voldoende aanknopingspunten waren voor determinatie. Aan de hand van deze aanknopinspunten heb ik zoekstrategien ontwikkeld en uitgeprobeerd. Hierboven staat er een: muntplaatsen beginnend met ME, MF, E, F.

Een andere is: Als het een authentieke munt is dan is de kroon boven het schild correct. Aan de hand van de lijst van adellijke rangkronen moet de rang te herleiden zijn. Is de rang bekend dan is het waarschijnlijk dat deze rang in de letters terugkomt. Is het een kroon behorend bij een hertog dan is er een D van Dvx te verwachten. Is in de letters een D te herkennen en geen letter van een andere adellijke rang (B, C, P, R, etc) dan is het waarschijnlijk dat de munt van een hertog afkomstig is. Er zijn minder hertogen dan graven. Dat beperkt dus het zoeken.

Op een zelfde manier de vorm van het schild (Spaans), de schildversierselen (vgl.Gronsveld), de leeuw (stand, kroon, attributen, looprichting, kijkrichting, staart(en)), randversiering, naast landen ook steden, denominiaties, vaker voorkomende lettercombinaties.

Helaas hebben deze zoekstrategieen tot nu toe meer opgeleverd wat het niet is dan wat het is. Dat maakt het nog niet nutteloos.

Mvgr, Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 17 Okt 2017, 07:49

CorioCoins schreef:Ik heb zondag even tijd dan zal ik een paar fotos uit diverse hoeken plaatsen ;-)

Hello? Ik heb geen haast met deze duit maar zou het jammer vinden wanneer deze buiten beeld raakt...

Mvgr, Mel

(Of is deze inmiddels verkocht?)
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 13 Nov 2017, 00:07

Hij is nog niet verkocht maar door prive-omstandigheden heb ik even het forum een beetje links laten liggen.
Het is soms erg leuk om over muntjes te discussieren, maar soms echt niet geschikt om je gemoedstoestand op te vrolijken door vaker wat stugge en tevens onzinnige commentaren.

Maar ik ben dit muntje zeker niet vergeten en na een lange pauze heb ik dan wat nieuwe foto's van de voorzijde in een hoek van ongeveer 45 graden en van 4 zijdes ;-)
Bijlagen
IMG_5508.JPG
IMG_5507.JPG
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor CorioCoins » 13 Nov 2017, 00:08

wellicht meer schaduw om te determineren ;-)
Bijlagen
IMG_5510.JPG
IMG_5509.JPG
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar Welke munt heb ik hier?