Waardeschatting NL biljetten

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
Sypheron
Nieuw lid
Nieuw lid

Waardeschatting NL biljetten

Bericht door Sypheron » 30 dec 2011, 18:41

Ik ben recentelijk in het bezit gekomen van onderstaande biljetten.
Nu heb ik al enigszins wat op internet rondgekeken, maar ik zie natuurlijk veel catalogusprijzen.
Zou iemand mij een schatting kunnen geven wat ik daadwerkelijk zelf voor deze biljetten bij verkoop zou mogen verwachten?

En waar kan ik het beste met biljetten zoals deze naartoe gaan voor verkoop? (Het zuiden van het land)

Bij voorbaat dank voor reacties!

10 GULDEN 1943 (II) 44-1 (naar mijn idee is dit een Prachtig)
Afbeelding

10 GULDEN 1943 (II) 44-1 (deze zal Prachtig- of ZF+ zijn vanwege enkele stipjes?)
Afbeelding
Afbeelding

25 GULDEN 1937 76-2? (Deze is naar mijn idee Prachtig+ of zelfs UNC-)
Afbeelding
Afbeelding

Danny de Munt
Senior lid
Senior lid

Re: Waardeschatting NL biljetten

Bericht door Danny de Munt » 30 dec 2011, 18:48

De 10 gulden: 1943 II (foto 1): 90 - 100 euro
De 10 gulden 1943 II (foto 2): 50 - 60 euro
De 25 gulden 1931 76-2: 100 - 130 euro

Ik denk dat je hier in de buurt moet gaan zoeken.
Ben erg benieuwd wat de andere leden er van denken
- alles voor de euro uit Nederland.

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 30 dec 2011, 19:16

wat een mooie kwaliteit
juweeltjes :thumb up:
collector of world coins and banknotes,philippine
see you at ibns hilversum :wave:

lelystad
Senior lid
Senior lid

Bericht door lelystad » 30 dec 2011, 19:51

is achterzijde van die 25 gulden zo scheef gedrukt,ligt het aan de foto of is het biljet geknipt
scheef gedrukt is meer waard
geknipt is minder waard
ligt het aan de foto dan deze foto niet voor verkoop gebruiken greeny

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 30 dec 2011, 22:05

10 GULDEN 1943 (II) 44-1 (deze zal Prachtig- of ZF+ zijn vanwege enkele stipjes?)
Mocht je de gekleurde stippen bedoelen, dan is dat normaal, deze zitten namelijk in vele biljetten uit die tijd en drukker.

Van harte welkom overigens op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 30 dec 2011, 22:14

25 gulden Mees = Prachtig = 150 Cat waarde = marktwaarde 70 euro
10 Gulden 1943 de eerste kan ik slecht beoordelen , te kleine foto, maar in Prachtig, Cat waarde 125 euro - marktwaarde 60-70 euro
10 Gulden 1943 tweede biljet , Zeer Fraai met kanttekening blauwe vlekjes op de linker leeuw. Cat waarde 70 euro - marktwaarde 25-30 euro

NB: de gekleurde kleine stipjes zijn zgn. planchettes , een echtheids kenmerk voor deze in Amerika gedrukte 1943 reeks van biljetten.

maak er goede scherpe fotos van en zet ze op Marktplaats , zoals Gerardo voorstelt,
en met zijn taxatie ben ik het dus ook eens.
geen van beide biljetten zijn zeldzaam, dus met de helft van de Catalogus waarde mag je al blij zijn.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Sypheron
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Sypheron » 07 jan 2012, 11:54

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!

Ik begrijp alleen niet hoe de verkoopwaarde van het biljet staat in verhouding tot de cataloguswaarde in dezelfde kwaliteit.
Als de cataloguswaarde van een bepaald biljet met een bepaalde kwaliteit is vastgesteld op bijv. 100 euro, dan moet het toch niet lastig zijn om zoiets te verkopen voor een marktwaarde van bijvoorbeeld 60-75 euro? Ik zie anders het nut niet in van een cataloguswaarde bepaling als toch niemand hem hanteerd. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat als je een biljet van die waarde verkoopt aan een in- en verkoopbedrijf in munt- en briefgeld dat deze er minder voor zal geven dan de verzamelaar zelf, maar misschien dat ik niet genoeg 'into' dit hele verhaal ben nog :lach:

Ik moet wel zeggen dat ik bij het in bezit komen van deze biljetten flink aan het twijfelen ben gegaan of ik ze zal houden of verkopen. Het zijn uitzonderlijk mooie exemplaren die een mooi stuk geschiedenis van Nederland vertegenwoordigen.

Ik ben wel erg blij met alle reacties, zowel qua informatie als qua waarde.

Bedankt allemaal! Jullie zullen me denk ik ook wel meer terug gaan vinden op het forum, daar het mijn interesse steeds meer werkt!

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 07 jan 2012, 12:05

Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Als we kijken naar de NVMH almanak, dan zien we dar deze is samengesteld door de grote(re) handelaren op munten en bankbiljetten gebied. Zij dragen de prijzen aan en baseren deze op de verkopen in hun winkels, veilingen, etc. Kortom ze kunnen de prijs zelf in redelijk lijnen bepalen. Om deze reden koop ik dan ook enkel de almanak ieder jaar weer om het 'complete overzicht', niet om de prijzen. Wanneer je goed kijkt en regelmatig op een veilingsite als E-Bay, Marktplaats, Speurders, kijkt, dan zie je dat de prijzen, waar daar de munten en bankbiljetten voor van baasje verwisselen, meestal stukken lager zijn. Natuurlijk moeten we wel eerlijk zijn dat het opgeld van veilingen en de kosten die een handelaar maakt aan BTW heffingen, accomodatiekosten, personeelskosten, etc. ook bij de bedragen in de almanak zullen zijn opgeteld. Een verkoper op Marktplaats maakt verder geen hoge kosten. Wat dat betreft is het soms wel oneerlijk om , met name in de eurowereld, te zien dat het verhandelen van euromunten op Marktplaats bij vele 'verkopers' ernstig begint te lijken op een professionele handel en daardoor zitten ze de 'witte' handel behoorlijk in de weg. Dit geldt ook voor andere verzameltakken, maar volgens mij in mindere mate.

Maar om op je vraag terug te komen, de soms ronduit belachelijke prijzen in de almanak vertekenen het beeld van de waarde van een biljet of munt. Om die reden is het onder verzamelaars ook een normale zaak om niet meer dan 75% of zelfs minder, te geven/vragen voor een munt of biljet, ten opzichte van de almanak.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Sypheron
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Sypheron » 07 jan 2012, 15:12

Duidelijk antwoord! Dank je wel Jeroen! :klap:

Sypheron
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Sypheron » 08 jan 2012, 17:34

Update: Ik heb het 25 gulden biljet gisteren mogen ontvangen. Het is qua biljet zelf absoluut een UNC kwaliteit, geen gebruiksporen, geen vouwen, helemaal niets, echter er zitten 2 kleine speldengaatjes in het watermerk links. In hoeverre zakt de kwaliteit van het biljet hierdoor? Is het dan een UNC-, Pr+ of Pr?

Het in bezit hebben van zo'n biljet geeft echt de drang om een hele collectie van zo mooi mogelijke biljetten te gaan verzamelen! :lach: :thumb up:

Sypheron
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Sypheron » 10 jan 2012, 19:59

Hierbij de scans zoals ik die vandaag heb gemaakt van de 25 gulden.
[thumbnail]http://www.exqlusive.nl/25gulden_1937_voorkant.jpg[/thumbnail]
[thumbnail]http://www.exqlusive.nl/25gulden_1937_achterkant.jpg[/thumbnail]

Het is toch niet geheel UNC, gezien de 3 zeer lichte vouwen elk op een kwart en de helft van het biljet. (Goed kijken naar de achterkant, daar is het enigzins zichtbaar)
De speldengaatjes zijn ook erg klein, maar wel zichtbaar zodra je naar het licht kijkt.

Ik wil dit biljet wel verkopen, maar weet dus totaal niet wat ik hier nog voor kan vragen.
Moet ik hierbij denken aan 15-20 euro? Of valt er toch nog wat meer uit te halen.

Verder ook nog de scans van de 10 gulden (dubbele vouw midden PR?) en ook nog een 1 gulden (enkele vouw midden PR+?)biljet!

[thumbnail]http://www.exqlusive.nl/10gulden_1943_voorkant.jpg[/thumbnail]
[thumbnail]http://www.exqlusive.nl/10gulden_1943_achterkant.jpg[/thumbnail]
[thumbnail]http://www.exqlusive.nl/1gulden_1943_voorkant.jpg[/thumbnail]
[thumbnail]http://www.exqlusive.nl/1gulden_1943_achterkant.jpg[/thumbnail]

Sypheron
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Sypheron » 10 jan 2012, 20:53

Dat komt door de scan. Onder een scanner wordt hij natuurlijk platgedrukt.
Het is inderdaad geen UNC-, eerder Pr of Pr+ naar mijn idee? Al moet ik zeggen dat ik op verschillende sites, verschillende omschrijvingen tegenkom, en daardoor ook niet meer precies weet wat de kwaliteit in deze is.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 10 apr 2013, 02:41

Beter laat dan nooit.

Unc = een biljet dat nooit in circulatie is geweest, met andere woorden: geen vouwen, geen vlekken en geen spelde prikken

Prachtig = een biljet dat heel even in de circulatie is geweest, hooguit 1 horizontale en 1 vertical vouw, geen vlekken, geen speldeprikken, geen afgeronde hoeken.

de biljetten in dit topic zijn op z'n best zeer fraai.

unc- is een term die in Nederland officieel niet voorkomt en ook niet voor hoort te komen, als een biljet om welke redden dan ook niet meer unc is
dan is de kwalificatie prachtig+ ofwel beter dan prachtig maar niet unc.

het zelfde geld voor prachtig- etc etc, allemaal termen die gebruikt worden om een biljet een beter classering, lees waarde te geven, dan het in werkelijkheid heeft

Dit is ook de reden waarom biljetten bijna nooit de cataloguswaarde haalt, omdat 90% van alle biljetten overgewaardeerd worden met als doel een zo hoog mogelijke prijs te halen.

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 11 apr 2013, 13:54

Ik wil je niet al te veel ontmoedigen, maar denk dat de meesten hier met de richtprijzen toch iets te hoog zitten.

Ik koop & verkoop zelf dagelijks Nederlandse bankbiljetten via Marktplaats, en denk dat je eerder aan de volgende richtprijzen moet denken:

De 10 gulden: 1943 II (foto 1): +/- 60 euro
De 10 gulden 1943 II (foto 2): +/- 35 euro
De 25 gulden 1931 76-2: +/- 30 euro

Wil je ze echt graag kwijt en word er meer op geboden? Dan zou ik ze zelf direct weg doen.

Maar dit is slechts mijn mening. Succes met de verkoop!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 11 apr 2013, 14:15

SnakeDoc schreef:
Wil je ze echt graag kwijt en word er meer op geboden? Dan zou ik ze zelf direct weg doen.

dit is wel een topic van 1,5 jaar geleden, dus ik verwacht niet dat ze nog te koop zullen staan

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 11 apr 2013, 20:41

neozion schreef:
SnakeDoc schreef:

dit is wel een topic van 1,5 jaar geleden, dus ik verwacht niet dat ze nog te koop zullen staan
Was me niet opgevallen, ... mijn excuses :p
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”