Engeland?

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
Volgers: grivnagozer

Engeland?

Berichtdoor mdb86 » 16 Dec 2010, 22:56

Hallo Allemaal,

Ik heb weer wat briefjes waarvan ik niet zeker weet welk land het is en welk jaartal.

Deze lijkt uit engeland te komen is nergens terug te vinden.
Bijlagen
Engeland (2).JPG
Engeland (1).JPG
mdb86
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: Engeland?

Berichtdoor Kingz » 16 Dec 2010, 23:26

even gegoogled:

2nd issue

This series was issued in 1948 and has the inscription '2nd Series' to indicate that it was a new issue. The smallest denomination was 3 pence and the highest was 5 pound sterling/pounds. http://en.wikipedia.org/wiki/Banknotes_ ... med_Forces
:wink:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Gebruikers-avatar
Kingz
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor mdb86 » 16 Dec 2010, 23:40

oke dus geld uit het britsche leger?
mdb86
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor grivnagozer » 17 Dec 2010, 11:43

Navy Army Airforce Token Issues.

De Naafi-tokens zijn de voorlopers van deze biljetten. Zij zijn van gelamineerd platic en vaak octagonaal. Zij dragen de waarde van 1/2 penny en 1penny voor circulatie binnen militaire bases uit het jaar 1945-1946. Zie je een imprint staan van
Schilling, dan zijn ze gebruikt in Oostenrijk
Piastres, dan zijn ze gebruikt in Cyprus, Egypte en Sudan
Francs, dan zijn ze gebruikt binnen Frankrijk 1944-1945.

De oorlogsindustrie der geallieerden slokte alle grondstoffen op. Anzio 1943 betekende een groot verlies aan grondstoffen naast een groot verlies aan mensenlevens, daar de Britten de gewoonte hadden hun muntgeld mee te nemen daar waar ze gingen. De Duitsers gebruikten de pennies en het muntzilver om mee te geven aan hun eigen Gestapo en SS-spionnen binnen het Verenigd Koninkrijk, waar vooral tot op heden ten dage The Lord Of Bath met zijn neonazistische partij een ingangsweg via Noord Ierland vond.

Het was Fieldmarshall Montgomery die alzo van Anzio geleerd had. Erwin Rommel en zijn Afrika korps was slopend voor de Britse eenheden, waarbij Tobroek 1942 wel het hoogtepunt was van de geallieerde nederlagen.
Het Britse Ministerie van Defensie ging nu papiergeld vervaardigen voor de frontsoldaten en de officieren, waar de Duitsers inweze bij sneuvelen niets mee konden: 6 pence, 1 shilling, 2 shilling en 5 shillings, 10 shilllings. Zij dragen geen plaats van herkomst, geen datum, en circuleerden in het jaar 1943 en het wapen met de staande gekroonde leeuw rechts. Overal waar de Britten terrein vochten op de Nazis, circuleerden deze biljetten, van Marokko tot aan Egypte.
Zie je echter France, Bulgaria of Greece op het bankbiljet vermeldt staan, dan kan je dit biljet gebruiken om je hypotheek af te lossen, een Lamborghini te rijden en je partner in het nieuw te steken, want deze biljetten zijn geprepareerd voor de campagnes om eerst Bulgarije via Griekenland aan te vallen, gelijktijdig met Vichy France Marseille eind 1943. De hiertoe gereserveerde Militaire eenheden, ingezet bij operatie Husky, zijnde de bevrijding van Sicilië met behulp van de Italiaanse Maffia, leden dermate grote verliezen tegen de SS-milities, dat de aanvalsplannen wegens mankracht en munitieschaarste nooit zijn uitgevoerd. Er zouden een paar biljetten mysterieus verdwenen zijn uit de drukkerij, en ik heb er nog nooit 1 in het echt gezien.

De Naafi-canteens waren de plaatsen dat militairen iets konden kopen aan scheergerei, drank, tabak, chocola, tijdschriften of uitrustingsstukken. Zij bevonden zich achteraf op de basis, en ook lokale prostituees vonden veelal hier hun klandizie. Hiertoe werden Special Vouches als vermeldt op de biljetten vervaardigd, welke altijd met een punchmark voorkomen, daar na gebruik er een stansmachine een slag gaf door het gebruikte biljet heen: een éénmalige circulatie aldus. Dit betreft veelal de Shilling waarden van de tweede en derde serie, zij zijn het meest voorkomend, daar het Ministerie van Defensie deze punchmarked notes of voorzien van stempel CANCELLED doorverkocht met de boodschap dat wie ze in bezit had, de troepen overzee steunde..

Alle biljetten dragen dus om militaire redenen geen jaartallen, alleen de kreet first, second, third, etc. voor het woord series.

De eerste serie is NAAFI nog vermeldt, alsmede de tekst: Issued in H.M. afloat for use in NAAFI canteens only. 1945-1946
De tweede serie werd in de roulatie gegooid in 1950.
De derde serie kent een 3 pence Special Voucher, en deze is zeldzaam, schijnt een proefbiljet te zijn.
de vierde serie (fourth) is zeldzaam: alleen de shilling en 10 shillings werden uitgebracht en zijn door mij gezien met perforatiegat, de rest van de serie heeft eigenlijk nooit gecirculeerd.
de vijfde serie uit 1960 is simpelweg nooit in omloop gekomen.
de zesde serie uit 1972 is uitgegeven in de nieuwe gedecimaliseerde penny en pound waarden, en komt dus het meeste voor. Hij circuleert nog steeds en kent derhalve geen meerwaarde. Het woord Special Voucher komt hier niet meer op voor.
tja..
Gebruikers-avatar
grivnagozer
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Ukraine Ukraine 
eBay:

Berichtdoor mdb86 » 17 Dec 2010, 12:24

Bedankt grivnagozer,

Is er iemand die misschien wat meer info heeft ;) jeetje man ik mag hopen dat je het hebt kunnen kopieren.

Zodra ik wat meer tijd heb ga ik het lezen.

Matthijs
mdb86
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor grivnagozer » 17 Dec 2010, 13:35

naafi half penny.jpg
halfpenny
naafi rood en groen voor Suez-Kanaal.jpg
Suez-kanaal
naafi rood en groen voor Suez-Kanaal.jpg (6.8 KiB) 1486 keer bekeken
naafi egypt.jpg
egypte
naafi egypt.jpg (13.75 KiB) 1486 keer bekeken
10groschen.jpg
oostenrijk 10 groschen naafi
10groschen.jpg (11.91 KiB) 1486 keer bekeken
BritishArmedForcesNDHalfFranc.jpg
1/2 franc frankrijk

http://www.thehistoryonwheelsmuseum.co. ... tion=11:11
tja..
Gebruikers-avatar
grivnagozer
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Ukraine Ukraine 
eBay:

Berichtdoor grivnagozer » 17 Dec 2010, 13:53

De Naafi-canteen was ook in Holland, s'-Hertogenbosch geloof ik..

http://www.britishpathe.com/record.php?id=54962

en Middelburg kreeg er ook 1-tje

http://www.britishpathe.com/record.php?id=23505

Kleef nabij Grave en Nijmegen

http://www.britishpathe.com/record.php?id=54932
tja..
Gebruikers-avatar
grivnagozer
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Ukraine Ukraine