one pound Isle of Man

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
hobby
Volledig lid
Volledig lid

one pound Isle of Man

Bericht door hobby » 19 mei 2010, 19:38

Wie kan mij vertellen uit welk jaar dit biljet komt.
Ik heb hem vorig jaar van een Ier gekregen.
Het biljet lijkt wel van een soort plastic gemaakt te zijn, je kunt het niet door scheuren.
Alvast bedankt.

Groet Jacqueline
Afbeelding

Afbeelding

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 19 mei 2010, 19:47

Van welk jaar het is weet ik niet maar als je het niet kunt doorscheuren dan is het gemaakt van polymer. Er zijn meer landen die dit soort bankbiljetten hebben.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

surbe Bahamas
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 19 mei 2010, 19:51

1983. volgens de catalogus(krause) gemaakt van bradvek
wikipedia schreef:Bradvek was a form of Tyvek polymer, produced by Du Pont.

It was used for printing one of the first polymer banknotes in 1983 for the Isle of Man by English securities printing house Bradbury Wilkinson.
Verzamelaar van bankbiljetten.

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 19 mei 2010, 19:52

Alfred bedankt voor je reactie.
Ik vind het zo vreemd dat er niets op het biljet staat vermeld, komt dit vaker voor?

Groet, Jacqueline

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 19 mei 2010, 19:53

Surbe bedankt!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 19 mei 2010, 19:58

hobby schreef:Alfred bedankt voor je reactie.
Ik vind het zo vreemd dat er niets op het biljet staat vermeld, komt dit vaker voor?

Groet, Jacqueline
Gelukkig heeft Surbe ook al gereageerd en weet je nu uit welk jaar dit bankbiljet is. Normaliter had ik dat ook wel voor je kunnen opzoeken maar we zijn op huwelijksreis en dan neem je geen catalogus mee (alhoewel).
Het komt wel bij meer biljetten voor dat er geen jaartal op staat. En bij sommige biljetten staan wel jaartallen maar dat is in een dusdanige taal dat wij er niets van begrijpen. Denk aan Islamitische landen, Aziatische landen, landen uit de voormalige Russische Republiek.
Maar je ziet het, je kunt hier alles vragen. Toevallig kon ik je een antwoord geven maar dat is niet altijd zo omdat ik qua nimismatische kennis ver, ver, ver achter loop bij andere leden op dit forum.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 19 mei 2010, 20:27

Ilosab schreef:.... maar we zijn op huwelijksreis
Gr. Alfred
Alfred, begin steeds meer 't idee te krijgen dat je op huwelijksreis een internet cafe als onderkomen heb uitgekozen.. . :wink: gezien 't aantal reacties de afgelopen tijd.. :roll: :wink: :wink:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 19 mei 2010, 20:45

$and€r schreef:
Gr. Alfred
Alfred, begin steeds meer 't idee te krijgen dat je op huwelijksreis een internet cafe als onderkomen heb uitgekozen.. . :wink: gezien 't aantal reacties de afgelopen tijd.. :roll: :wink: :wink:
Nee hoor, we logeren bij schoonmoeders en gaan er iedere dag op uit, meestal 's-morgens. Het weer is hier nu ook weer niet zo denderend, de koudste maand mei in 100 jaar, met veel regen en overstromingen. We hebben al een keer voor een afgesloten stuk weg gestaan wat was weggespoeld. We hebben nu al besloten dat we in augustus naar het buitenland gaan, dan maar een 2e huwelijksreis want deze is behoorlijk verregend.

Gr. Alfred

surbe Bahamas
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 19 mei 2010, 21:42

Op bijna alle biljetten van Isle of Man vanaf 1961 ontbreekt de datum. Geen idee waarom dat is.

overigens is dit wel een leuk biljet, omdat de overige 1 pond briefjes van Isle of Man paars zijn.
Verzamelaar van bankbiljetten.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 19 mei 2010, 22:31

Manx banknotes oftewel bankbiljetten van Man zijn onderhorig aan het Engelse pound Sterling sinds 1672. In 1988 stopte de vervaardiging van deze 1 pound biljetten, welke werden vervangen door een munt.

Het eiland Man is een onderdeel van de UK en een provincie van Engeland. Vandaar dat de besluitdatum om het biljet in te voeren soms voorkomt op deze biljetten en geen jaar van drukgang. De Tynwald, het lokale parlement, heeft in 1992 de biljettenreeks voor het laatst gemoderniseerd. Buiten het eiland kan je niet met deze toeristenbiljetten betalen. Het rouleert naast het Engelse Pond en de Ierse euro.
tja..

josv
Lid
Lid

Re:

Bericht door josv » 16 sep 2016, 21:23

Ilosab schreef:
$and€r schreef:
Gr. Alfred
Nee hoor, we logeren bij schoonmoeders en gaan er iedere dag op uit, meestal 's-morgens. Het weer is hier nu ook weer niet zo denderend, de koudste maand mei in 100 jaar, met veel regen en overstromingen. We hebben al een keer voor een afgesloten stuk weg gestaan wat was weggespoeld. We hebben nu al besloten dat we in augustus naar het buitenland gaan, dan maar een 2e huwelijksreis want deze is behoorlijk verregend.

Gr. Alfred
Op huwelijksreis naar de "schoonmoeder" :dizzie:
Groeten
Jos
Website

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”