Frans Hals 10 Gulden, welke?

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
Draghi
Aankomend lid
Aankomend lid

Frans Hals 10 Gulden, welke?

Bericht door Draghi » 10 apr 2016, 22:46

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum.
Onlangs ben ik begonnen met het verzamelen van de laatste gulden biljetten, dit vanwege nostalgische gevoelens :cry:
Ik wil het nog geen nieuwe hobby van me noemen maar dat kan het natuurlijk wel worden. Ik heb al wel een catalogus van Patrick Plomp gekocht, en heb daarover meteen een vraag:

Ik heb een 10 gulden biljet, type Frans Hals. Volgens de catalogus moet het type PL47.a1.R zijn of PL47.a2.R, kan iemand vertellen welke het precies is?
Tevens ben ik benieuwd naar jullie mening over het kwaliteit van het biljet, en uiteraard ben ik benieuwd naar de waarde.

Na het inscannen valt me pas op dat het biljet niet helemaal schoon is, het ingescande biljet zit in de bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Re: Frans Hals 10 Gulden, welke?

Bericht door Stephan O » 11 apr 2016, 08:27

Nu weet ik niet veel van papier geld, maar er zijn er hier heel wat die daar wel een zinnig woord over kunnen zeggen(waaronder de auteur van de door jou genoemde catalogus ;) )

Maar wat ik je wel kan zeggen is dat dit biljet sowieso geen UNC is, maar daar ging je zelf misschien ook al van uit.
Ik zie een duidelijke vouw over het midden en nog in ieder geval een van de hoeken.
De hoekjes zelf zijn helaas ook niet zo scherp meer.

ER is hier op het forum eens een tabel voorbijgekomen waarbij je aan de hand van dit soort kenmerken grofweg de kwaliteit kunt bepalen
(ik zal eens even zien waar ik dan op uit kom)

Over de waarde durf ik niets te zeggen.
Ik hoop dat een van onze papierverzamelaars/kenners je een beter/bevredigender antwoord kan geven.

Gr, Stephan

PS: Welkom op dit mooie forum trouwens ;)
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 11 apr 2016, 14:21

Kijk eens naar het snijteken (uniform) dan kom je uit bij de PL47.e1.
Jou biljet is minder dan Zfr dus minder dan € 5 euro waard, maar de omruilwaarde is nog tot 2032 bij ‘De Nederlands Bank’ € 4,54
Mvg.

Draghi
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Draghi » 11 apr 2016, 20:16

kl-euro schreef:Kijk eens naar het snijteken (uniform) dan kom je uit bij de PL47.e1.
Ja inderdaad, ik zie het nu ook. Ik heb niet goed gekeken, wishful thinking....

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 10 mei 2016, 23:47

Allereerst moet ik zeggen dat je een uitstekende keus hebt gemaakt bij de aanschaf van een catalogus.
De volgende stap is trachten te achterhalen op basis waarvan je dacht dat het a1.R of a2.R zou zijn.
Alleen kijken naar het serienummer is bij dit type niet voldoende, aangezien, 1. De drukker in overleg met DNB de serienummers plots overnieuw begonnen is en 2. De drukker er een puinhoop van gemaakt heeft en diverse typen door elkaar heeft gegooid.

Je had inderdaad aan het snijmerkteken kunnen herkennen dat dit een biljet uit de latere reeks is (De invulling van de rechthoekige blokjes aan de boven- en onderkant van het biljet, waarmee de drukker eenvoudig kon bepalen waar zijn mes te zetten).
Ook had je het kunnen zien aan de mooie rechte uitlijning van de cijfers. (de replacements zijn met de hand genummerd en de cijfers "dansen" daardoor naast elkaar (niet netjes allemaal op dezelfde hoogte dus)
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Spengler7
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Spengler7 » 31 mei 2017, 18:42

Hoi allemaal,

Van wat ik begrepen heb is a2 met dubbele ovaal in het rechter cirkel boven het linker serienummer (achterzijde).

Jij hebt dus versie a1. Voor de a2 versie zie: https://veiling.catawiki.nl/kavels/4008 ... de-nummers

Hoop dat je hiermee wat verder komt :)

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 31 mei 2017, 20:45

Spengler7 schreef:Hoi allemaal,

Van wat ik begrepen heb is a2 met dubbele ovaal in het rechter cirkel boven het linker serienummer (achterzijde).

Jij hebt dus versie a1. Voor de a2 versie zie: https://veiling.catawiki.nl/kavels/4008 ... de-nummers

Hoop dat je hiermee wat verder komt :)
Altijd fijn dat er forumdeelnemers zijn die denken de catalogus die ik gemaakt heb beter te kennen dan ikzelf :lollig:
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Spengler7
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Spengler7 » 01 jun 2017, 00:01

Patrickp_nl schreef: Altijd fijn dat er forumdeelnemers zijn die denken de catalogus die ik gemaakt heb beter te kennen dan ikzelf :lollig:
Warempel m'n beste, je hebt gelijk. Ik werd even verblind door een "blind spot" en was uitgegaan van de algemene aanname dat er twee typen Frans Hals tientjes waren; zonder en met de dubbele ovaal. Had even de verkeerde catalogus voor ogen.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 01 jun 2017, 00:08

Spengler7 schreef:Had even de verkeerde catalogus voor ogen.
Geen probleem in dit forum mag je af en toe wel eens een foutje maken. :lach:
Missen is menselijk.
Groeten luc. :)

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 01 jun 2017, 00:11

LUC schreef:Geen probleem in dit forum mag je af en toe wel eens een foutje maken. :lach:
Missen is menselijk.
Groeten luc. :)
100% eens!! :klap:

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 01 jun 2017, 15:46

Priceless greeny

Maar zeg, nu we het toch over die zogenaamde "bull's eye" hebben: Waarom bestaat die eigenlijk?
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
WK 2018: Ambassadeur van Senegal

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 01 jun 2017, 18:22

PietjePuk190 schreef:...Nu we het toch over die zogenaamde "bull's eye" hebben: Waarom bestaat die eigenlijk?
Het was een "justificeerkenmerk" om ervoor te zorgen dat de nummers correct op het biljet geplaatst werden (het is onderdeel van het nummerblok en dus met dezelfde inkt en drukgang als de nummers geplaatst).
In die tijd hadden ze een handnummermachine om uitval handmatig op ongenummerde vellen bij te nummeren, en die was nu juist weer niet leverbaar met de bulls-eye. Hierdoor kunnen wij nu de replacements eenvoudig herkennen (Immers binnen de nummerreeks van de bulls-eye, in dezelfde uitvoering (snijmerkteken en watermerk) maar zonder bulls eye).
Toen de nummerklokken vervangen werden was duidelijk dat de bulls-eye niet meer nodig was, bovendien waren ze goedkoper zonder; dus is ervoor gekozen de bulls-eye te laten vervallen.

En zo zeker als men omging met vervanging van uitval en nauwkeurige registratie van de nummering; men kwam er achter, toen de nummers "op" waren en er geen ruimte voor een 11e cijfer, dat zowel DNB ervan uitging dat Enschedé en Zonen bijhield welke nummers uitgevallen waren en Enschedé leverde netjes registers aan DNB aan, en ging er derhalve vanuit dat DNB dat bijhield. Van automatisering was in die tijd (eind jaren '70) nauwelijks sprake.
Geen 11e cijfer, dus dan maar de uitgevallen nummers hergebruiken. Zowel Enschedé als DNB waren niet in staat die nummers aan te leveren. Er is toen maar besloten opnieuw te beginnen met de nummers, en voor lief te nemen dat er dus theoretisch dubbele nummers konden worden waargenomen.

Saillant detail is dat het ontwerp dus ruimte laat voor het bulls-eye; maar na het wegvallen van de bulls-eye het ontwerp niet is aangepast!

In de praktijk ben ik bij de tientjes Frans Hals nooit doublures tegengekomen; bij de geeltjes Huygens wel, maar dat werd veroorzaakt door een haperende numeroteur in het letters gedeelte. Doordat een letter niet door sprong, werd met dezelfde serieletters dezelfde reeks nogmaals gedrukt. En doordat de hapering "compleet" was (niet half blijven hangen, maar echt helemaal) krijg je twee biljetten met hetzelfde nummer.
twee x 25 1955 zelfde serienummer.jpg
Dit verhaal is deels afkomstig van een gesprek met een oud financieel directeur van Joh. Enschedé en Zonen; die ik toevallig in het archief trof toen wij beiden voor ons eigen belang onderzoek aan het verrichten waren, en hij zich afvroeg wat ik toch met al die ontwerpen van biljetten wilde... Deels uit "Monetaire Monografieën No. 5. "Geen weggegooid geld"...(Joke Mooij)" Hierin een uitvoerige beschrijving van het beveiligingsproces rond de productie, levering en afschrijving van papiergeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 02 jun 2017, 17:11, 3 keer totaal gewijzigd.

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 02 jun 2017, 16:30

Wauw, mooi verhaal weer! Dank je wel Patrick! :thumb up:
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
WK 2018: Ambassadeur van Senegal

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”