Wie weet wat dit voor munten zijn?

Plaats hier berichten over Griekse munten.

Moderator: George_III

Ikweethetookniet
Aankomend lid
Aankomend lid

Wie weet wat dit voor munten zijn?

Bericht door Ikweethetookniet » 16 aug 2018, 16:42

Ongeveer twintig jaar geleden in Turkije gekocht. Kom ze nu weer tegen. Geen idee of ze echt zijn, wat voor munten het zijn en of ze nog enige waarde vertegenwoordigen. Wie kan mij meer vertellen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: Wie weet wat dit voor munten zijn?

Bericht door janssenfrank » 16 aug 2018, 23:34

Het lijken mij Griekse, Romeinse en een Byzantijnse munt, maar welke precies weet ik niet. Omdat ze heel goed uitzien (te goed voor munten uit die tijd) en omdat ze uit Turkije komen verdenk ik ze ervan replica's te zijn.
Laatst gewijzigd door janssenfrank op 18 aug 2018, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 17 aug 2018, 00:24

Janssenfrank heeft helaas voor u gelijk. Het overgrote deel betreft zonder twijfel vervalsingen. De hele bovenste rij is zeker vals, van links naar rechts: Een fantasie stater van Epheze, een drachme van Alexander de Grote (postuum, geslagen op naam van zijn opvolger Phillip III) en een drachme van Metapontum. De grote munt rechts is ook vals, een imitatie van een Byzantijnse Follis van keizer Justinianus geslagen in Nikomedia. De kleine muntjes in het midden zouden authentiek kunnen zijn, het betreft een laat-Romeins bronsje van een der Constantijnen (onder) en een en klein brons muntje uit Epheze (boven), daterend uit pakweg de vierde tot tweede eeuw voor christus. Zo vanaf de foto zien ze er niet verkeerd uit, zeker het patina niet, maar gezien ze uit dezelfde groep komen zou ik voorzichtig zijn met ze als authentiek te bestempelen. Hetzelfde geldt voor de munt links op de middenrij. Het is een Follis van de Byzantijnse keizer Michael VII, niet zo’n heel veel voorkomend muntje. Met close-up foto’s kan ik wellicht iets meer zeggen, al blijft authenticatie vanaf een foto lastig.

De onderste rij is ook vals. Het betreft twee provinciale munten van het Romeinse rijk, een van Severus Septimus en een van de keizerinnen (waarschijnlijk Faustina, of mogelijk toch Lucilla). Maar beiden zijn gegoten ipv geslagen indien de foto’s me niet bedriegen.

Met vriendelijke groet,

Mika

Ikweethetookniet
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Ikweethetookniet » 18 aug 2018, 14:13

Dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg en onderbouwing. Fijn dat er mensen zijn die er zoveel verstand van hebben. Nogmaals bedankt.

Terug naar “Griekse munten”