Is dit Hadrianus?

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

geedoubleyou
Aankomend lid
Aankomend lid

Is dit Hadrianus?

Bericht door geedoubleyou » 13 jan 2017, 15:56

Ik zou graag willen weten wat dit voor munt is. Ik dacht eigenlijk aan de Romeinse keizer Hadrianus, maar via Google kon ik deze munt niet plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe herken je eigenlijk die koppen? Moet je dan naar de neus kijken bijvoorbeeld? Of is de tekst het belangrijkst?

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Is dit Hadrianus?

Bericht door LUC » 13 jan 2017, 17:46

geedoubleyou schreef:Ik dacht eigenlijk aan de Romeinse keizer Hadrianus
Gewoon uit nieuwsgierigheid waarom denk je dat het een muntje is van Hadrianus ?
Want als ik naar het portret kijk, herken ik hem niet direct. ( ik ben dan ook maar een leek wat betreft romeinse munten).
Groeten Luc. :D

geedoubleyou
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door geedoubleyou » 13 jan 2017, 17:51

Tja, Luc. Ook ik ben een leek, vandaar ook mijn bijkomende vraag: hoe herken je een munt? Ik heb gekeken naar de neus: niet klein maar wel kaarsrecht. En Hadrianus heeft die ook, vind ik. Bovendien worden naar verhouding best veel munten van Hadrianus gevonden zo heb ik gelezen. Vandaar.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 13 jan 2017, 20:06

De tekst zal meestal de naam van de keizer bevatten onder wie de munt is geslagen.
Op de voorzijde (dus met het portret) zou in dit geval HADRIANVS te lezen moeten zijn helaas kan ik aan de hand van de huidige foto's niet beoordelen of dat zo is :-(

Helaas is het portret niet altijd doorslaggevend omdat sommige keizers ook nog na hun dood werden afgebeeld onder hun opvolger.
Antoninus Pius bijv op munten van Marcus Aurelius.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 13 jan 2017, 21:11