Is dit Hadrianus?

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

geedoubleyou
Aankomend lid
Aankomend lid

Is dit Hadrianus?

Bericht door geedoubleyou » 13 jan 2017, 15:56

Ik zou graag willen weten wat dit voor munt is. Ik dacht eigenlijk aan de Romeinse keizer Hadrianus, maar via Google kon ik deze munt niet plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe herken je eigenlijk die koppen? Moet je dan naar de neus kijken bijvoorbeeld? Of is de tekst het belangrijkst?

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Is dit Hadrianus?

Bericht door LUC » 13 jan 2017, 17:46

geedoubleyou schreef:Ik dacht eigenlijk aan de Romeinse keizer Hadrianus
Gewoon uit nieuwsgierigheid waarom denk je dat het een muntje is van Hadrianus ?
Want als ik naar het portret kijk, herken ik hem niet direct. ( ik ben dan ook maar een leek wat betreft romeinse munten).
Groeten Luc. :D

geedoubleyou
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door geedoubleyou » 13 jan 2017, 17:51

Tja, Luc. Ook ik ben een leek, vandaar ook mijn bijkomende vraag: hoe herken je een munt? Ik heb gekeken naar de neus: niet klein maar wel kaarsrecht. En Hadrianus heeft die ook, vind ik. Bovendien worden naar verhouding best veel munten van Hadrianus gevonden zo heb ik gelezen. Vandaar.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 13 jan 2017, 20:06

De tekst zal meestal de naam van de keizer bevatten onder wie de munt is geslagen.
Op de voorzijde (dus met het portret) zou in dit geval HADRIANVS te lezen moeten zijn helaas kan ik aan de hand van de huidige foto's niet beoordelen of dat zo is :-(

Helaas is het portret niet altijd doorslaggevend omdat sommige keizers ook nog na hun dood werden afgebeeld onder hun opvolger.
Antoninus Pius bijv op munten van Marcus Aurelius.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 13 jan 2017, 21:11

Dit is geen munt van Hadrianus. Hij was weliswaar de eerste keizer met een baard maar na hem bleef dat lang in de mode. Deze munt komt meer uit de latere periode van de zogenaamde soldaten keizers.
Het dier achterop (wolf, stier, leeuw?) maakt 'm wel wat meer bijzonder, dat zie je niet zo vaak op Romeinse munten.

Om echt te weten om wie het gaat moet de munt toch uit de hanger en dan proberen een scherpe foto te maken van de voor- en achterzijde. De tekst is dan heel belangrijk.

eurocoinsfun België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door eurocoinsfun » 14 jan 2017, 11:32

Volgens mij is het beter om eerst naar de legende te kijken, en dan pas naar het hoofd. Want elke stempel was wel wat verschillend en ook de uitvoering van de slag is bepalend en daarbij komt nog eens dat vele keizers op elkaar gelijken.
Helaas zijn de fotos voor mij ook wat te onduidelijk om er wat van te maken. De letters zijn niet of nauwelijks te lezen. Het kan best Hadrianus zijn, maar even goed een andere. Misschien kan jij zelf iets proberen te maken van de letters?
Voor de keerzijde zou ik gewoon gaan voor een afgebeelde god.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 14 jan 2017, 11:49

eurocoinsfun schreef:Voor de keerzijde zou ik gewoon gaan voor een afgebeelde god.
Dat zou ook wel eens kunnen, ligt eraan vanuit welke hoek ik de munt bekijk. De ene keer zie ik duidelijk een dier, kantel ik mijn hoofd dan lijkt het een persoon te zijn...

Kortom, het wordt tijd voor duidelijke foto's. :knipoog:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 jan 2017, 18:42

eurocoinsfun schreef:Voor de keerzijde zou ik gewoon gaan voor een afgebeelde god.
Ja ik denk ook dat de keerzijde eerder een God is of zinnebeeld is dan een dier.
En dat we de keerzijde op deze manier moeten bekijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 jan 2017, 19:40

geedoubleyou schreef: Ik heb gekeken naar de neus:
ja Hadrianus neus is wel zo
maar de stempel is wel inferieur voor een munt ten tijde van Hadrianus.

RonaldJas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door RonaldJas » 15 jan 2017, 01:08

Volgens mij is deze munt van keizer Diocletianus, en misschien wel een vrij vroeg exemplaar aangezien het portret gedeeltelijk overeenkomt met de soldatenkeizers.
Toch valt ook duidelijk de stijl van de tetrarchie te ontdekken. De afbeelding lijkt sterk op het portret zoals te zien op zijn provinciale munten. (incl. grote neus)

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 jan 2017, 12:42

LUC schreef:Ja ik denk ook dat de keerzijde eerder een God is of zinnebeeld is dan een dier.
En dat we de keerzijde op deze manier moeten bekijken.Groeten Luc. :D
Ik keek er eerst zo tegenaan:
ACHTERKANT.jpg
:knipoog:

RonaldJas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door RonaldJas » 16 jan 2017, 23:25

geedoubleyou schreef:Ik zou graag willen weten wat dit voor munt is. Ik dacht eigenlijk aan de Romeinse keizer Hadrianus, maar via Google kon ik deze munt niet plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe herken je eigenlijk die koppen? Moet je dan naar de neus kijken bijvoorbeeld? Of is de tekst het belangrijkst?
Na wat speurwerk, denk ik haast zeker te weten dat dit een biljoen tetradrachme is geslagen te Alexandrië in Egypte.
Deze munten met een dergelijk portret, komen voor zo ongeveer tussen 270 en 300 N.Chr.

De keizer lijkt me wat moelijker te bepalen, ik ging eerst uit van Diocletianus (284-305), maar waarschijnlijk komen we meer in de buurt van keizer Probus (276-282) aangezien er duidelijk een O boven het portret te zien is. Iets dat vaker op zijn tetradrachmes te zien is, en dan ook nog eens (recht) boven het portret, zoals op deze munt.

De rest van de tekst kan ik helaas nog niet thuisbrengen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 jan 2017, 14:51

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 22 jan 2017, 23:01

RonaldJas schreef:
geedoubleyou schreef:Ik zou graag willen weten wat dit voor munt is. Ik dacht eigenlijk aan de Romeinse keizer Hadrianus, maar via Google kon ik deze munt niet plaatsen.

Na wat speurwerk, denk ik haast zeker te weten dat dit een biljoen tetradrachme is geslagen te Alexandrië in Egypte.
Deze munten met een dergelijk portret, komen voor zo ongeveer tussen 270 en 300 N.Chr.

De keizer lijkt me wat moelijker te bepalen, ik ging eerst uit van Diocletianus (284-305), maar waarschijnlijk komen we meer in de buurt van keizer Probus (276-282) aangezien er duidelijk een O boven het portret te zien is. Iets dat vaker op zijn tetradrachmes te zien is, en dan ook nog eens (recht) boven het portret, zoals op deze munt.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 22 jan 2017, 23:04

Melcoins schreef:
RonaldJas schreef:

Deze lijkt afbeelding beter. Mvgr Mel

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 23 jan 2017, 11:37

Mooi speurwerk Mel, deze laatste afbeelding vertoont inderdaad veel gelijkenissen met de topic foto. :thumb up:

geedoubleyou
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door geedoubleyou » 24 jan 2017, 14:58

Sorry voor mijn lange stilzwijgen als TS. Mooi al die reacties! Ik heb in ieder geval betere foto's kunnen maken. Het lukt mij niet om ze rechtstreeks op het forum te krijgen, maar wel als link:

https://photos.google.com/search/_tra_/ ... cCPj-rxzyz
https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... NdquvD1Nt9

Ik denk dat Melcoins gelijk heeft: de plaatjes van de munt die hij in gedachten heeft lijken als twee druppels water op mijn foto's. Ik denk dat mijn probleem hiermee is opgelost!
Bedankt iedereen. Gijs

Terug naar “Romeinse munten 50 voor jaartelling tot 450”